پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ذهن آگاهی برای هیجانهای دردناک

ذهن آگاهی برای هیجانهای دردناک در اینجا مراحلی که برای افزایش ذهن آگاهی هیجان‌های دردناک، باید طی کنید، آمده است. به خاطر داشته باشید ممکن است این مراحل در ابتدا ناراحت کننده به نظر برسند، اما در کاهش واکنش های هیجانی منفی

ذهن آگاهی برای هیجانهای دردناک

در اینجا مراحلی که برای افزایش ذهن آگاهی هیجان‌های دردناک، باید طی کنید، آمده است. به خاطر داشته باشید ممکن است این مراحل در ابتدا ناراحت کننده به نظر برسند، اما در کاهش واکنش های هیجانی منفی غیرضروری که قبلاً یاد گرفته اید، موثر هستند.

۱. با ذهن آگاهی به هیجان های خود توجه کنید، حتی اگر بد باشند. همزمان کار دیگری انجام ندهید. طوری مراقب هیجان باشید که انگار قبلا هرگز آن را تجربه نکرده اید. هر هیجان چگونه بروز می کند؟ آیا در بدن است آن را در قلب در کشیدگی عضلات، فشار روی سینه یا هنگامی که احساس گرما یا سرما می کنید، حس می‌کنید؟ آیا همراه با افکار زیادی است تفسیرها، فرضیه ها، ارزیابی ها، قضاوت ها؟ آیا شما را به انجام کاری وادار می سازد انجام کار، یا میل به حمله به کسی، فرار، پنهان شدن، با عصبانیت گام برداشتن یا فریاد زدن؟
۲. از هیجان جدا نشوید، مصممانه به آن توجه کنید، حتی اگر از آن بیزار باشید و آرزو کنید آنجا نباشد حتی برای بعد از اینکه فکر می‌کنید به تمام مولفه های ممکن هیجان توجه کرده اید، حداقل به مدت ۳ دقیقه بررسی هیجان خود را ادامه دهید.
۳. مانع هیجان نشوید، آن را سرکوب، بزرگ یا تشدید نکنید، یا برای دور کردن آن تلاش نکنید. هیجان را تغییر ندهید با اقدام برای کاهش یا افزایش آن. فقط آن زیر نظر بگیرید.
۴. تلاش کنید بفهمید آیا بیش از یک هیجان روی می دهد. هیجان های اولیه و ثانویه را از یکدیگر تفکیک کنید. به هیجان اولیه دقت کنید و بگذارید توجه کمتری به هیجان ثانویه داشته باشید. مجسم یا وانمود کنید که این دو نوع هیجان موجودات مرئی جداگانه ای هستند. چشمان خود را ببندید و هیجان اولیه را نوری سفید و درخشان در دوردست و هیجان ثانویه را نوری تیره و مات در دوردست فرض کنید. به هیجان اولیه توجه کنید و بگذارید هیجان ثانویه در فاصله‌ای دور باقی بماند.
۵. پس از ۳ یا ۴ دقیقه، اگر دریافتید شدت هیجان اولیه به تنهایی و بدون سرکوب شدید شما کاهش نمی‌یابد، آن را به صورت موج تجربه کنید. تصور یا وانمود کنید ماهیت هیجان شبیه امواج دریاست. با قدرت به سوی شما می آیند، سپس بعد از اوج گرفتن، کنار می‌روند و واقعا از شما دور می شوند.

هیجان را این گونه تجربه کنید که می‌آید و می‌رود، نزدیک و سپس دور می‌شود. اگر هیجان بسیار قدرتمند است و به راحتی نمی توانید آن را عقب برانید، تصویر ذهنی خود را از هیجان‌ به صحنه ای خوشایند تغییر دهید. ۱۰ ثانیه برای مشاهده هیجان وقت بگذارید، سپس ۲۰ ثانیه روی این تصویر تمرکز کنید که در تفریح گاهی مجلل کنار استخر زیبایی شنا هستید، خورشید بدن شما را گرم میکند و وزش نسیمی خنک باعث کاهش دما می شود. به خود اجازه دهید آرامش همراه با این تصور دلپذیر را احساس کنید، بعد از آن به تجربه هیجان دردناک خود برگردید. بین این دو احساس عقب و جلو بروید تا زمانی که شدت درد هیجانی کاهش یابد.
آنچه در این تمرین تلاش می‌کنید انجام دهید، شرطی سازی تقابلی نام دارد. به تجربه یاد گرفته‌ایم که می‌توان با اجتناب و گریز از هیجان، پرهیز کرد. شما به این مسئله شرطی شده‌اید. تمرین فوق، در صورتی که به اندازه لازم تکرار شود، شرطی سازی تقابلی می‌شود.

روابط یا مسیرهایی را که باعث ایجاد اضطرار برای گریز یا اجتناب از هیجان ها می شوند، خنثی می سازد. با انجام تمرین فوق، به مرور، ترس، احساس فوریت، تمایل به عمل و شرمی که هیجان‌های شما را در بر گرفته اند، ناپدید خواهند شد ۔ فقط هیجان اولیه باقی می ماند. یقیناً مواجهه با یک هیجان آسانتر از مواجهه با مجموعه ای از هیجان های پیچیده است که با شرطی شدن درهم تنیده شده اند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات