پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

روان درمانی وابستگی به مواد

روان درمانی وابستگی به مواد هدف از روان درمانی، درمان اختلال‌های روانی با استفاده از تدابیر و روان شناختی است. روان درمانی شامل مداخلاتی است که در جهت پیشگیری از وقوع رفتار وابستگی به مواد به‌کار می‌رود.

روان درمانی وابستگی به مواد

هدف از روان درمانی، درمان اختلال‌های روانی با استفاده از تدابیر و روان شناختی است. روان درمانی شامل مداخلاتی است که در جهت پیشگیری از وقوع رفتار وابستگی به مواد به‌کار می‌رود.

این مداخلات در جهت تغییر در وضعیت سیستم انگیزشی مثل تغییر در ارزیابی‌های شخص معتاد به کار می‌رود؛ به عبارت دیگر، مداخله های روانشناختی، بخشی از اجتناب ناپذیر از درمان وابستگی به مواد هستند. این روش ها موجب افزایش انگیزه، حمایت اجتماعی، یادگیری مهارتهای ارتباطی و مقابله‌ای در برخورد با مشکلات ناشی از مواد و مصرف مواد می شوند. مداخلات، شامل شیوه‌های درمانی مختلفی هستند که همه ی آنها معطوف به یاری دادن به بیمار می باشند، تا بیمار بتواند رفتار و احساساتش را به گونه‌ای تغییر دهد که بتواند از شیوه های بهتری برای کنار آمدن با فشار روانی و افراد پیرامون خود بهره گیرد.

از نظر درمانگران، اهداف درمان عبارتند از:

۔ افزایش آگاهی و بصیرت بیمار نسبت به مشکل خود
۔ برطرف کردن و یا کاهش تعارضات بیمار
۔ تغییر عادات غیر مطلوب و مضر و جایگزین نمودن الگوهای بازخوردی سازنده
۔ افزایش قابلیت های بیمار به منظور ایجاد روابط سالم فردی و اجتماعی
۔ اصلاح پندارها، تصورات و باورهای غلط بیمار که موجب تخریب و سوء تعبیرهای وی نسبت به خود و پیرامونش می باشند.
۔ ایجاد روزنه ای به سوی یک زندگی هدفمند و معنی دار

یافته‌های بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که افزودن روان درمانی به طرح کلی درمان افراد مبتلا به وابستگی به مواد افیونی، مفیدتر از طرح های درمانی بدون روان درمانی است. بیمارانی که نشانه‌های چشمگیر روانی دارند، ممکن است تنها با تکیه بر مشاوره ی صرف، پیشرفت زیادی نکنند و این نوع بیماران بهترین داوطلب برای روان درمانی بوده و بیشتر از سایر بیماران از آن سود می‌برند. همچنین، برای آنکه روان‌درمانی در پرداختن به آشفتگی روانی زمینه ای موفق باشد، پرهیز از مصرف مواد مورد سوءمصرف، ضروری است. عامل مهم بازگشت به اعتیاد، بیشتر عامل روانی است تا جسمانی و بیمار از نظر روانی به مصرف دوباره احساس نیاز می کند. احساس نیاز و یا به عبارتی کرِم مصرف، تمایل شدیدی است که فرد برای رهایی از افکار و مشکلات متعدد به استفاده از مواد متوسل می شود و راحت ترین و سریع ترین راه که به لذت نیز ختم می شود، را انتخاب می‌کند. با توجه به اینکه اعتیاد عود کننده است؛ بنابراین، همه ی این درمان ها فقط تا حدودی موثر هستند و بیشتر آنها مانع از عود نمی شوند.

در حقیقت به همراه سم زدایی، روان درمانی نیز در درمان وابستگی به مواد نقش بسیار مهم و کلیدی دارد و از پدیده ی بازگشت یا عود جلوگیری می کند. اجرای روان درمانی می تواند اثرات دارو درمانی را تقویت کند. روان درمانی شیوه ی درمانی خاصی برای کمک به بیماران روانی یا افراد مبتلا به اختلال رفتاری است که در یک سوی آن فرد متخصص قرار دارد و در طرف دیگر مراجع یا درمان جویی است که محتاج دریافت کمک تخصصی می باشد. روان درمانی، شامل روشهایی چون درمان های سنتی و رفتاری ۔ شناختی است که یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند، و آن عبارت از جلوگیری از عود یا بازگشت به اعتیاد. زمانی روان درمانی اعتیاد، موفقیت آمیز خواهد بود که حوزه‌های بهداشت روانی به صورت یکپارچه با هماهنگ برای کمک به معتادین فعالیت نموده و مشکلات آنها را رفع نمایند و زندگی بهتری در زمینه های مختلف و خصوصاً روابط اجتماعی ایجاد نمایند.

اصول اولیه ی روان درمانی

اصول اولیه ی روان درمانی بر این پایه استوار است که معتاد به صورت یک کل، در نظر گرفته می شود و بیمار تنها در محدوده ی اعتیادش مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به طور کلی، تاریخچه ی زندگی و نیازهای فرد معتاد، عناصر اصلی و اولیه ی روان درمانی اعتیاد محسوب می‌شوند. به عنوان یک حقیقت، اعتیاد اکثر افراد، ریشه در مسائل روانشناختی دارد و علایم وابستگی، علامتی از اختلالات هیجانی است. از نظر روان درمانگران پیرو رویکرد روان پویایی، ریشه ی اعتیاد در تعارضات روانی است و آنها سعی در برطرف کردن تعارضات نیز دارند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات