پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مهارت آموزی

مهارت آموزی در شیوه های درمانی CBT،َ هدف از مهارت آموزی به بیماران این است که به بیماران آموزش انفرادی داده شود تا عادات قدیمی مرتبط با سوء مصرف مواد را کنار بگذارند و مهارت ها و عادات سالم تری را فرا بگیرند.

مهارت آموزی

در شیوه های درمانی CBT،َ هدف از مهارت آموزی به بیماران این است که به بیماران آموزش انفرادی داده شود تا عادات قدیمی مرتبط با سوء مصرف مواد را کنار بگذارند و مهارت ها و عادات سالم تری را فرا بگیرند.

همچنین، به منظور تقویت و توسعه ی دامنه ی شیوه ی مقابله ای فرد، به مرور زمان فرایند آموزش گسترش می یابد و بیماران آموزش هایی چون آموزش مهارت های درون فردی مانند مقابله با میل به مصرف مواد و هم مهارت های بین فردی مانند دوری از عرضه‌کنندگان مواد را فرا می‌گیرند. هدف عمده از آموزش این مهارت ها در روش درمانی تنها کمک به بیمار در ترکمن صرف مواد نسبت به آموزش CBT، تنها کمک به بیمار در ترک مصرف مواد نیست، بلکه آموزش مهارتهایی است که حتی سال ها پس از پایان درمان برای او مفید خواهند بود. تکالیف اساسی و بسیار ضروری در اجرای درمان موفقیت آمیز سوء مصرف مواد عبارتند از:
۔ تقویت انگیزه ی بیمار برای ترک مواد یعنی پرسیدن سوالاتی و یا به دست آوردن اطلاعاتی در ارتباط با این مسئله که انگیزه ی اصلی از مصرف چیست و بیمار با مصرف مواد چه چیزی به دست می آورد و چه چیزی را از دست می‌دهد.
۔ آموزش مهارت های مقابله ای که به عنوان هسته اصلی درمان CBT است و شخص روشهای مقابله ای موثر در زمان مواجهه با آن موقعیت ها را آموزش می بیند.
۔ ایجاد تغییر در وابستگی های تقویت که تاکید اصلی بر شناسایی عادات غلط یا سبک زندگی قبل از ترک مواد و استفاده از پاداش ها و تقویت کننده های مثبت برای انجام فعالیت های مثبت می باشد.
۔ تقویت کنترل عواطف دردناک یکی از اهداف مهم در روش درمانی CBT است و تکیه بر یادگیری مهارت ها به جهت کاهش خشم و افسردگی یا اضطراب.
۔ بهبود عملکرد بین فردی و تقویت حمایت‌های اجتماعی به جهت افزایش شبکه ی حمایت اجتماعی است.

عناصر فعال در درمان CBT

عناصر فعال در روش درمانی CBT، عبارتند از عوامل مشترکی مانند آموزش، ارائه ی منطق درمان، افزایش انتظار بهبودی، کیفیت رابطه ی درمانی، حمایت و دلگرمی. عوامل اختصاصی شامل تکنیک ها و مداخلاتی هستند که مخصوص یک شیوه ی درمانی بوده و این ویژگی ها آن را از سایر روان درمانی ها متمایز می‌کنند. درمان CBT از ترکیب پیچیده ای از عوامل مشترک و اختصاصی تشکیل می‌شود و مهمترین وظیفه ی درمانگر، ایجاد تعادل مناسب بین توجه به ایجاد رابطه ی مثبت و آموزش مهارت ها است و بدون ایجاد رابطه ی درمانی مناسب، درمانجویان به درمان ادامه نمی دهند. در حقیقت، ایجاد راپورت و آموزش همدلانه ی مهارتها، پایه و اساس اتحاد درمانی را شکل می‌دهند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات