پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

بهر هوشی مفهوم و همبسته هایش

بهر هوشی: مفهوم و همبسته هایش  بهر هوشی IQ  بهر هوشی نسبی. بینه، سن عقلی را شاخص عملکرد قرار داد. گذراندن هر ماده در آزمون بینه معادل یک امتیاز معین نسبت به ماه بود.

بهر هوشی: مفهوم و همبسته هایش

 بهر هوشی IQ 
بهر هوشی نسبی. بینه، سن عقلی را شاخص عملکرد قرار داد. گذراندن هر ماده در آزمون بینه معادل یک امتیاز معین نسبت به ماه بود.

در انتهای آزمون، تعداد ماده‌های جواب داده شده جمع و سن عقلی تعیین می‌شد. پس سن عقلی یک قضیه عجیب و جادویی نبود و معنایش این بود که n ماده جواب داده شده است. بعداً استرن مفهوم بهر هوشی IQ را پیشنهاد کرد که برخی مشکلات موجود را که معلول کم کردن سن تقویمی از سن عقلی برای نشان دادن انحراف بود برطرف می کرد. در نگاه نخست دو کودک یکی از آنها سن عقلی ۴ ساله و سن تقویمی ۵ ساله دارد و دیگری سن عقلی ۱۴ ساله و سن تقویمی ۱۵ ساله دارد به یک اندازه نقص دارند. اما قضیه اینگونه نیست چون در سنین پایین، رشد عقلی خیلی سریع تر است. بنابراین اگرچه سن عقلی و سن تقویمی هر دو کودک فقط یک سال تفاوت دارند اما کودک خردسال تر عملاً بیش از کودک بزرگتر، انحراف دارد. بهر هوشی به ما امکان می‌دهد این محاسبه را انجام بدهیم.

بنابراین کودک ۱۵ ساله بهر هوشی ۹۵ دارد و کودک ۵ ساله بهر هوشی ۸۰ این مقدار تفاوت نمره‌ها، رشد عقلی سریعتر در سال‌های کودکی را بهتر نشان می‌دهد. باید خاطرنشان کنیم که در اندازه گیری هوش هیچ اطمینانی وجود ندارد که اندازه گیری ما فاصله ای باشد. یعنی معلوم نیست بهر هوشی ۵۰ واقعاً دوبرابر بهر هوشی ۲۵ باشد. همچنین مقیاس ما صفر مطلق ندارد. آنچه می توانیم بگوییم این است که کسی بهر هوشی ۵۰ دارد باهوش تر از کسی است که بهر هوشی ۲۵ دارد. در ضمن باید یادمان باشد که بهر هوشی و سن عقلی فقط نمره اند. 

بهر هوشی انحرافی

بهر هوشی انحرافی. بهر هوشی نسبتی با وجود جاذبه‌ اولیه‌اش در رابطه با گروه‌های سنی بزرگتر، محدودیت‌های شدیدی دارد. دلیلش هم این است که نمره سن عقلی باثبات حتی اگر خیلی بالا باشد وقتی با نمره سن تقویمی که پیوسته در حال افزایش است توأم گردد، افت بهر هوشی را در پی خواهد داشت. در نتیجه چنین به نظر می‌رسد که بهر هوشی با گذشت زمان کاهش یافته در حالیکه توانایی عقلی فرد حفظ شده است. وکسلر برای رفع این مشکل، مفهوم بهر هوشی انحرافی را مطرح کرد. فرض وی این بود که هوش در جامعه توزیع بهنجاری دارد. در نتیجه بهر هوشی انحرافی، عملکرد فرد در یک آزمون بهر هوشی با عملکرد همسن هایش مقایسه می‌شود. به این ترتیب یک نمره هوشی واحد معنای واحدی خواهد داشت حتی اگر دو نفر از لحاظ سنی خیلی با هم اختلاف داشته باشند برای مثال یکی ۲۲ ساله باشد و دیگری ۸۰ ساله. در مورد هر دو نفر، بهر هوشی ۱۰۰ برای سن آنها نشانگر توانایی عقلی متوسط است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات