پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تعریف انگیزش

تعریف انگیزش برای انگیزش تعارف زیادی وجود دارد. برخی از این تعارف خیلی جامع، اما برخی دیگر بسیار محدود است و همه آنها به دیدگاهی وابسته اند که مولفان در ابتدای کار اتخاذ می‌کنند.

تعریف انگیزش

برای انگیزش تعارف زیادی وجود دارد. برخی از این تعارف خیلی جامع، اما برخی دیگر بسیار محدود است و همه آنها به دیدگاهی وابسته اند که مولفان در ابتدای کار اتخاذ می‌کنند.

در کل، می‌توان گفت که انگیزش عبارت است از: مجموعه نیروهایی که افراد را به درگیر شدن در یک رفتار معین وادار می‌کنند. بنابراین، انگیزش مفهومی است که با عوامل درونی و بیرونی ارتباط پیدا می‌کند و این عوامل فرد را وادار می‌کنند تا رفتار خاصی اتخاذ کند. در برخی موقعیتها، روی عوامل درونی تاکید می‌شود، در حالی که در برخی موقعیت های دیگر، عوامل بیرونی اهمیت پیدا می‌کند. عوامل درونی عبارتند از انگیزه ها یا نیازهایی که فرد را در جهت اتخاذ یک رفتار خاص سوق می‌دهند. اما نباید از نظر دور داشت که اگر شخصی کاری را انجام می‌دهد یا او را برای انجام دادن کاری وادار می‌کنند، به این علت است که او تحت فشار عوامل بیرونی نیز قرار دارد؛ مثلاً، تایلور، برای ایجاد انگیزش در کارکنان، روی پاداش مالی متناسب با بازده تاکید می‌کند. امروزه تلاش این است که، به کمک عوامل بیرونی، در کارکنان انگیزه به وجود آورند و در عین حال امیدوار باشند که آنها، بر اثر عوامل درونی، متناسب با نیازهای سازمان گام بردارند و به طور همزمان نیازهای خود را نیز ارضا کنند. تعریف کردن انگیزش کار دشواری است. کافی است به مطالعات انجام گرفته در این زمینه مراجعه کنیم تا دشواری موجود در تعریف انگیزش را به خوبی متوجه شویم. از دید سازمانی، انسان با انگیزه کسی است که برای انجام دادن کارها اصرار می ورزد، رفتارها و نگرش‌هایی اتخاذ می‌کند که او را در رسیدن به هدف های خود و سازمان یاری می دهند. اما، اکثر روانشناسان تعریف زیر را پذیرفته اند: انگیزش، در معنای وسیع کلمه، عبارت از تغییری است که در ارگانیسم به وجود می‌آید و او را تا کاهش این تغییر به تلاش وا می دارد. 

انگیزش کامل روانی است 

 همچنین، انگیزش کامل روانی است که فرد را برای انجام دادن برخی اعمال یا رفتن به سوی برخی هدفها، از قبل آماده می‌کند. از تعریف فوق، مفهوم نیرو یا سایق استنباط می شود، نیرویی که فرد را برای انجام دادن رفتار خاصی وادار می‌کند. به عقیده همه کسانی که در این زمینه کار کرده اند، مفهوم نیرو یا سایق اساس انگیزش است. بنابراین می‌توان انگیزش را با نیروها یا سایق هایی همراه دانست که ظهور یک رفتار را ممکن می سازند و آن را طوری هدایت می‌کنند که پاسخگوی نیازها یا شرایطی باشد که این نیروها یا سایقها را به وجود آورده‌اند. به عبارت دیگر، انگیزش نیرویی است که فردا را در جهت اتخاذ یک رفتار خاص سوق می‌دهد، تحریکی است که کارمند یا کارگر را در جهت انجام دادن کار، ارضای نیازهای جسمی و روانی خود، با عملی که پیش می‌گیرد، هدایت می‌کند. بنابراین، انگیزش یک پدیده درونی شده است نیاز، تمایل، هدف که فرد را وادار می‌کند تا به شیوه ای خاص وارد عمل شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات