پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

علاقه یا رغبت چه معناست

علاقه یا رغبت چه معناست؟ بنا به نوشته کلاپارد، روانشناس سویسی، علاقه یا رغبت، یک عامل بنیادی است که به فرد اجازه می دهد تا استعدادهای خود را به طور واقعی شکوفا کند. فلاسفه بزرگ، از جمله ژان ژاک روسو، و مربیان بزرگ تعلیم و

علاقه یا رغبت چه معناست؟

بنا به نوشته کلاپارد، روانشناس سویسی، علاقه یا رغبت، یک عامل بنیادی است که به فرد اجازه می دهد تا استعدادهای خود را به طور واقعی شکوفا کند. فلاسفه بزرگ، از جمله ژان ژاک روسو، و مربیان بزرگ تعلیم و تربیت، مثل مونتسوری و دکرولی، اولین کسانی بوده اند که به اهمیت علاقه اشاره کرده اند.

به نظر آنها، علاقه از راه تعلیم و تربیت و یادگیری های تحصیلی به وجود می‌آید. عامل علاقه، جز جدایی ناپذیر شخصیت است، در میان سایر عناصر تشکیل دهنده شخصیت، مثل سطح توانایی ذهنی، استعدادهای جسمی و توانایی های اجتماعی، چه جایگاهی دارد؟ پرسشنامه های رغبت، که ابتدا استرانگ و کودر در آمریکا، بعد روان شناسان سایر کشورها، به وجود آورده اند، نشان داده است که عامل رغبت جایگاه بسیار مهم دارد. می‌توان افراد زیادی پیدا کرد که در آن تواناییها با علایق هماهنگی نشان داده و موفقیت بسیار چشمگیری را موجب شده است. در عوض، می توان مواردی را نیز نام برد که در آنها آمادگی های اولیه امکان پیشرفت را فراهم نیاورده اما علاقه توانسته است به چنان موفقیتی هدایت کند که تعجب دیگران را برانگیزد.

مشهورترین نمونه

مشهورترین نمونه، احتمالاً مورد دموستن، سیاستمدار آتن باشد که در سالهای، ۳۸۴ تا ۳۲۲ پیش از میلاد مسیح زندگی می‌کرده است. این سلطان سخن، به علت لکنت زبان، ظاهراً نمی‌توانست خوب حرف بزند. او مبارزه بسیار سخت و لجوجانه ای علیه خود پیش می گیرد تا بتواند به صدای خود شکل بدهد. سینه خود را تقویت و حرکات خود را اصلاح کند. او دهان خود را از سنگ ریزه پر می‌کند و در کنار دریا، در برابر امواج خروشان، سخنرانی می کند تا از این طریق به صدای خود شکل بدهد و به هنگام سخنرانی از غوغای انبوه جماعت رشته کلام را از دست ندهد. گاهی نیز در زیر یک تیغ تیز به تمرین سخنرانی می‌پردازد تا بدین وسیله خود را از حرکات ناموزون بدن، که ممکن بود به هنگام سخنرانی پیش بیاید، باز دارد. در این اواخر، ویلما ردولف، ملقب به غزال سیاه، پس از آنکه به افلیج بودن خود مسلط می‌شود، در مسابقات پیاده روی ۱۰۰ و ۲۰۰ متر، قهرمان المپیک ۱۹۶۰ می رسد. این دو نفر، برای سخنوری و پیاده‌روی استعدادهای خاصی نداشتند اما علاقه فراوان به آنها اجازه داد تا به نقص طبیعی خود غلبه کنند و آن را به شیوه شگفت‌انگیز جبران سازند. درست است که مثال دموستن به قرنها پیش تعلق دارد، اما امروزه نیز می تواند مصداق داشته باشد. مثال دختر سیاه‌ پوست، به روزگار من تعلق دارد. اگر به دورو بر خود خوب توجه کنیم، نمونه‌هایی از این افراد را، احتمالاً با درجات پایین تر، پیدا خواهیم کرد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات