پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

شخصیت

شخصیت  در یک موقعیت معین، ویژگی های فردی هر شخص موجب می شوند تا رفتاری اتفاق افتاد اتخاذ کند که مختص خود اوست. چون ویژگی‌های فردی می‌توانند به صورتهای کاملاً متفاوت و چندگانه جفت و جور شوند، بنابراین، می‌توان انتظار داشت ک

شخصیت

 در یک موقعیت معین، ویژگی های فردی هر شخص موجب می شوند تا رفتاری اتفاق افتاد اتخاذ کند که مختص خود اوست. چون ویژگی‌های فردی می‌توانند به صورتهای کاملاً متفاوت و چندگانه جفت و جور شوند، بنابراین، می‌توان انتظار داشت که در یک بافت معین، واکنش‌های متفاوتی داشت وجود داشته باشد. اینجاست که مفهوم شخصیت وارد عمل می‌شود.

شخصیت را بدین صورت تعریف می کنند: مجموعه صفات ارثی و اجتماعی که ثبات نسبی دارند، ویژگی ها و تفاوت های اشخاص را از نظر نگرشها و رفتارها تعیین می‌کنند. در مورد ریشه شخصیت، همیشه بین پژوهشگران و نظریه‌پردازان اختلاف وجود داشته است، زیرا آنها نمی‌توانند به طور دقیق تعیین کنند کدام جنبه های ماهیت انسان از توانایی های ذاتی یا توارثی سرچشمه می‌گیرد و کدام جنبه ها نتیجه یادگیری یا محیط است. این دشواری در تشخیص، ما را به این باور می رساند که در اکثر جنبه‌های رفتاری انسان، فطرت و یادگیری، یا توارث و محیط ، هردو دخالت دارند. این دو عامل به طور همزمان و به شیوه پیوسته فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. بدین ترتیب،

می‌توان گفت عناصر اصلی تعیین کننده شخصیت عبارتند از:
• توارث
• فرهنگ 
• خانواده
• گروه‌ها 
• نقشها 
• تجربه‌های زندگی
 
توارث 

 توارث عاملی است که شخصیت را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع، ژن ها می توانند، به طور مستقیم، برخی عوامل ذاتی را که بخش جدایی ناپذیر شخصیت را تشکیل می‌دهند، تحت تاثیر قرار دهند. در این زمینه می‌توانیم پرخاشگری، استعداد موسیقی، سرعت عمل، زیبایی خط و نقاشی و حتی یادگیری ریاضیات یا استخوان بندی و شکل ظاهری بدن را مثال بیاوریم. با این همه، نباید فراموش کنیم که هرچه توارث می‌تواند شکل ظاهری بدن را تحت تاثیر قرار دهد، محیط می‌تواند به پیام‌های ژن‌ها الگو بدهد، مثلاً، قد فرد تحت تاثیر نوع تغذیه قرار می‌گیرد. بنابراین، عوامل محیطی می‌تواند توشه ژنتیکی را، که همیشه با ماست، تحت تاثیر قرار دهند. 

فرهنگ 

پ فرهنگ نیز بر رشد شخصیت اثر قابل ملاحظه‌ای دارد. می‌توان فرهنگ را بدین صورت تعریف کرد: مجموعه ارزش‌هایی که رفتارها و نگرش‌های قابل قبول یا غیر قابل قبول اعضای یک جامعه را تعیین می‌کنند؛ مثلاً، موفقیت صنعتی ژاپن، تا اندازه ای، به ویژگی های مشترک کارگران ژاپنی، یعنی به ارزش‌ها، روحیه کار گروهی و احترام به قدرت، نسبت داده می‌شود. مسلماً استثناهایی نیز وجود دارد: برخی کارگردان ژاپنی نمی‌پذیرند که هویت خود را به خاطر نفع گروه از دست بدهند.

خانواده

خانواده، که ریشه‌های فرد را نیز تشکیل می‌دهد، بر شخصیت اثر آشکار دارد و این اثر در محیط کار نیز منعکس می شود. خیلی از کارمندان و کارگران معتقدند که باید مسائل خانواده را در خانه گذاشت و به بیرون از خانه، مخصوصاً به محیط کار، نیاورد. اما این کار بسیار دشوار است و احتمال زیادی دارد که تغییرات خانوادگی، شخصیت کارگران و کارمندان را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه بر رفتار و نگرش های آنها در محیط کار نیز اثر بگذارد. این حالت در مورد استادان دانشگاه ها زیاد به چشم می خورد. وقتی یکی از فرزندان آنها به دانشگاه وارد می‌شود، نسبت به دانشجویان جدید خود بیشتر توجه می کنند و بیشتر علاقه نشان می دهند. با این همه، به رغم نقش بنیادی خانواده در رشد شخصیت، نباید فراموش کرد که این اثر می‌تواند بر رفتارهایی موثر باشد که فرد، برای انجام دادن آنها، آمادگی ارثی دارد.

گروه ها و نقشها 

 تعلق به یک گروه، متمایز از نفوذ اجتماعی ناشی از فرهنگ است، زیرا گروهها نظام هایی فراهم می آورند که متمایز از قواعد و هنجارها هستند و حتی می‌توانند افراد فرهنگ های مختلف را متحد کنند. اعضای یک گروه، در طول زمان، تعامل هایی به وجود می‌آورند که مخصوص خود آنهاست و پیامدهای این تعامل ها، ایجاد ویژگی مشترک و رفتارهای مشابه در اعضای همان گروه است.

تجربه های زندگی 

 هر یک از ما توشه‌ای از شناختها، تجربه های خوشایند و ناخوشایند، موفقیت و شکست هایی داریم که زمینه هر رفتاری را تشکیل نی دهند. شیوه دریافت یک محرک در یک زمان معین، تا اندازه زیادی، به واکنشی وابسته است که همین محرک قبلاً توانسته است به وجود آورد؛ مثلاً، کارمندی که قبلا، به علت تاخیر ورود، کار خود را از دست داده است و در نتیجه تجربه تلخی دارد، ممکن است نسبت به سیاستهای محل کار جدید درباره ساعت استراحت و غذا خوردن حساس باشد و احساس نگرانی کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات