پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ایجاد اعتماد

ایجاد اعتماد اعتماد چیست؟ و در زندگی مشترک چگونه به وجود می آید و چگونه باقی می ماند؟ توماس مالون، روانپزشک، می‌گوید اعتماد یعنی شریک کردن خود واقعی با دیگری، با علم به اینکه مورد تمسخر و استهزا و مورد تجاوز و تعدی قرار ن

ایجاد اعتماد

اعتماد چیست؟ و در زندگی مشترک چگونه به وجود می آید و چگونه باقی می ماند؟ توماس مالون، روانپزشک، می‌گوید اعتماد یعنی شریک کردن خود واقعی با دیگری، با علم به اینکه مورد تمسخر و استهزا و مورد تجاوز و تعدی قرار نخواهیم گرفت؛ بلکه حمایت خواهیم شد.

با تأمل بر این تعریف برخی از اجزای صمیمت که توسط اریک اریکسون شرح داده شده است، پدیدار می‌شود. اریکسون روانکاو مشهور، صمیمیت را اینگونه تعریف می کند توانایی متعهد کردن اگر نیاز به از خودگذشتگی یا بدنامی و به خطر افتادن باشد. آیا این بدین معناست که زندگی مشترک نیاز به این دارد که یکی برای اینکه با دیگری باشد، خود را قربانی کند؟

به نظر می‌رسد که اریکسون بر این مساله تاکید دارد. عشق به دیگری نیازمند این است، که فرد خودش را تحت فشار قرار دهد و نیاز به رشد توانمندی فرد، برای تحت حمایت قرار دادن دیگری دارد. فهمیدن این که یار ما چه حسی دارد، دانستن اینکه چه نیازی دارد و چه می خواهد و خود را کنار گذاشتن و در خطر انداختن خود، زمانی که لازم است تا احساسات و نیازهای او برآورده شود. این میل به او از خود گذشتگی، بدون رنجیدن و اهدای خود به دیگری و دریافت از دیگری، عاملی است که ایجاد اعتماد می‌کند. عنصر دیگری که رشد اعتماد دخیل است، احساس منحصر بودن و ویژه بودن ارتباط است. همسرانی که گزارش می‌دهند با هم صمیمی هستند، به نظر می رسد که پیوند و تعهد ویژه ای نسبت به هم دارند ۔ چیزی همانند تعهد یک انجمن سری که مانع ورود دیگران به کانون گروه می شود. اعتماد نمی‌تواند دوام آورد، مگر اینکه احساس امنیت کنیم از اینکه همسرمان به ما خیانت نخواهد کرد و اعتماد ما را نقض نخواهد کرد. احساس ایمنی، با افزایش رازهایی که هر دو نفر در آن سهیم هستند، افزایش پیدا می‌کند. احساس اینکه می‌توان به همسر خود اعتماد کرد، با وجود اینکه او رازهای مرا می‌داند و اعتماد به اینکه در گرما گرم مشاجره آنها را به روی خود نخواهد آورد، عنصر کلیدی است که زندگی دو نفر را به یکدیگر متصل می‌کند و پیوندی واقعی ایجاد می کند. اعتماد یک شبه به دست نخواهد آمد، بلکه زمان می‌برد تا ما از خود پرده براندازیم و دردها و رنجها و شک های خود را با هم همسرمان قسمت کنیم. بسیاری از همسران می‌گویند که هرگاه عشق به تندی آنها را به هم پیوند دهد، اعتماد در آنها دیرتر به وجود می آید؛ تا هنگامی که زمانی بگذرد و زندگی را دوشا دوش و هم و گام به گام بسازند. مانند مورد مادری که دختر بچه اش به دلیل بیماری طولانی مدت فوت کرد و می گفت: چه کسی هرگز می تواند آنچه را که به من گذشته است، احساس کند؟ اما او (شوهرش) می فهمد ... او هم داغدار بود.

رشد اعتماد یک رشد خطی نیست

رشد اعتماد یک رشد خطی نیست. اکثر مردم می‌گویند که صمیمیت می‌آید و می‌رود. محققان بر این باورند که اعتماد، ناشی از ادراک ما است. این نکته، که همسر من فقط به دلیل که نیازهایش را برآورده می‌کنم، یا تنها به دلیل جذابیت، توانمندی ها، موقعیت و کیفیت هایم به من توجه نمی کند؛ بلکه به دلایل درونی که نمی توان آنها را به طور منطقی و عقلانی شرح داد متوجه من است. این بدین معناست که عشق بزرگسالان وفادار و قابل اعتماد، عشقی غیر مشروط است. منبع دیگر اعتماد، افزایش درک و فهم همسران از یکدیگر است. هلر و وود گزارش می دهند که مردان و زنانی که سطح بالای صمیمیت را درباره ی ازدواجشان گزارش می‌دهند، در پیش‌بینی احساسات، عقاید و باورهای همسرشان، بسیار دقیقند. در مطالعه ای دیگر، فیلدز می‌گوید که همسرانی با ازدواج طولانی مدت و رضایتمند می‌توانند شخصیت، علایق، احساسات و نیازهای اجتماعی همسر خود را وصف کنند و همسران آنها نیز می‌توانند به همان صورت همسر خود را  به لحاظ ظاهر، احساسات، توانمندی ها و ضعف ها وصف کنند. این همسران می گویند، آنها به دلیل وقت زیادی که با هم صرف کرده اند، به دلیل صحبت کردن با یکدیگر و شنیدن حساسیت‌های هم و تبادل اطلاعات روزمره درباره ی آنچه که اتفاق افتاده است، آنچه که فرزندشان گفته است یا آنچه که همکاری گفته است، ارتباط بهتر و اعتماد بیشتری به یکدیگر دارند. برعکس در ازدواج‌های ناموفق که همسران صمیمیت اندکی را گزارش می‌داده اند، کمتر درباره ی حوادث روزمره با هم سهیم می شوند، چرا که علایق مشترک کمتری درباره ی زندگی روزانه ی یکدیگر دارند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات