پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

با وسواس و انواع آن آشنا شوید

کلمه ی وسواس یکی از کلملاتی که است که افراد آن را به اشتباه برای افرادی که به تمیزی و پاکیزگی و مرتب بودن علاقه دارند استفاده می کنند.

اختلال وسواس فکری 

کلمه ی وسواس یکی از کلملاتی که است که افراد آن را به اشتباه برای افرادی که به تمیزی و پاکیزگی و مرتب بودن علاقه دارند استفاده می کنند. اما در صورتی که شما واقعا دچار اختلال وسواس باشید، تاثیراتی که بر زندگی شما می گذارد جدی بوده و می تواند زندگی شما را بطور جدی تحت تاثیر قرار دهد.

اختلال وسواس فکری معمولا بطور ناگهانی اتفاق نمی افتد. نشانه های این اختلال معمولا آرام و به تدریج بروز می کند و در ابتدا عادت هاتی رفتاری طبیعی بنظر می رسند.

دلایل به وجود آمدن این اختلال

هنوز دلیل قطعی و محکمی برای به وجود آمدن این اختلال، توسط متخصصان کشف نشده است؛ اما آنچه اخیرا کشف شده است این است که  این علائم ممکن است توسط محرک های شخصی به وجود بیایند مانند مسخره شدن توسط افراد، یا مسئله ای ناراحت کننده که اثرات منفی زیادی روی شما داشته باشد مانند مرگ یکی از عزیزان.

همچنین این اختلال ممکن است ریشه ی ارثی و خانوادگی داشته باشد و درصورتی که یکی از اعضای خانواده شما دچار این اختلال، یا اختلالات روانی دیگر مانند افسردگی یا اضطراب باشد، شانس شما برای دچار شدن به اختلال وسواسی بیشتر خواهد بود.

انواع مختلف وسواس

اختلالات وسواسی زمینه ها و موضوعلات گوناگونی دارند که در این مقاله به تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.

1- ترس از کثیفی یا جرم گرفتگی

افرادی که به این زمینه از وسواس مبتلا هستند، علاوه بر اینکه نسبت به کثیفی و آلودگی حساس هستند و سریعا آن را از بین می برند، ممکن است این دو عامل  باعث به وجود آمدن ترس و وحشت در آنها نیز بشود. این افراد ممکن است از دست زدن به آنچه دیگران لمس کرده اند، مانند دستگیره ها یا حتی خودکاری که افراد با آن نوشته اند بترسند. این افراد ممکن است ارتباطات خود با دیگران را نیز محدود کرده و هرگز شخصی را در آغوش نگرفته و با او دست ندهند.

2- نیاز شدید به نظم و دقت بالا

برخی از افراد وسواسی از بهم ریخته بودن اجسام و دچار استرس می شوند و هنگامی که می بینند وسیله ای سر جای خود قرار ندارد، ممکن است دچار نا آرامی و شاید عصبانیت شوند. این افراد حتی ممکن است تا وقتی که همه چیز مرتب نشده و در جای مخصوص خود قرار نگرفته باشد از خانه خود اصلا خارج نشوند.

3- ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران

اگر شما این زمینه از وسواس را تجربه کنید، این حالت را خواهید داشت که وقتی به انجام کاری جدید یا ایده ای نو می پردازید، ممکن است آن را نیمه کاره رها کنید، چرا که از این می ترسید که ایده و کار شما به کسی صدمه وارد کند.

4- شک و ترس شدید از اشتباه کردن

دقت کردن در انجام کار ها امری مهم و مفید است؛ اما برخی از افرا وسواسی دائما به حمایت و تشویق دیگران نیاز دارند تا به آنها بگویند که کاری که انجام میدهند درست بوده و به شکل صحیحی آن را انجام می دهند.

5- ترس شدید از مسخره شدن توسط دیگران

کنترل عادات و اعمال و خوب رفتار کردن در میان افراد نکته ی مثبتی است؛ اما اگر شما دچار این نوع از وسواس شده باشید، دائما ترس این را دارید که در جمع کاری انجام دهید، یا حرفی بزنید که دیگران آن را عجیب قلمداد کنند و شما را مسخره کنند.

 

 

 

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات