پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سوگیری های شناختی در وسواس های فکری

سوگیری های شناختی در وسواس های فکری  شواهد بی شماری از نقش سوگیری های شناختی در افکار ما و اخیراً به خصوص در اختلال وسواس فکری - عملی یافت شده است. برای مثال لوپاتکا و راکمن پی بردند که افراد مبتلا به مشکل های وسواسی تمایل

سوگیری های شناختی در وسواس های فکری 

شواهد بی شماری از نقش سوگیری های شناختی در افکار ما و اخیراً به خصوص در اختلال وسواس فکری - عملی یافت شده است. برای مثال لوپاتکا و راکمن پی بردند که افراد مبتلا به مشکل های وسواسی تمایل به این فکر دارند که، اگر آنها مسئول و مسبب یک واقعه باشند، احتمال وقوع یک واقعه ی اسفبار و ناگوار افزایش می یابد.

همچنین به این تفکر گرایش دارند که آنها، و نه مردم دیگر، می‌توانند مسئول و مسبب اتفاق‌های ناگواری باشند که، به هیچ وجه کنترلی بر آنها ندارند. به علاوه آنها پی بردند که یک رابطه میان اختلال وسواس فکری - عملی و سوگیری های شناختی هم جوشی فکر - عمل وجود دارد. در این صورت اگر شخصی از سوگیری های شناختی استفاده کند یا در معرض سوگیری های شناختی قرار گیرد، آسیب پذیری او نسبت به وسواس‌ های فکری نابهنجار افزایش می‌یابد. نهایتاً ما نیاز پیدا خواهیم کرد که توضیح اضافه‌ای درباره ی منشا و تداوم این سوگیری ها بدهیم، که کار مشکلی است. چرا که می بایست توضیح کامل از منشا حتی سوگیری های عادی، از قبیل سوگیری معرف نیز داده شود.

سالکووسکیس

به نظر می‌رسد که میان احساس مسئولیت بیش از حد که سالکووسکیس توصیف کرده و عملکرد سوگیرهای خاص اختلال وسواس فکری - عملی، مانند همجوشی فکر - عمل که توصیف کرده است، رابطه ای وجود داشته باشد، با توجه به شواهد تجربی به دست آمده، احساس مسئولیت بیش از حد در مورد واقعه ی ناخواسته می تواند منجر به تخمین بیش از حد احتمال وقوع یک واقعه ی ناخواسته شود. اگر من مسئول امنیت خانه باشم، احتمال وقوع آتش سوزی بسیار بیشتر از زمانی است که تو مسئول امنیت خانه باشی به عبارت کلی تر زمانی که من مسئول باشم، احتمال بیشتری برای وقوع اتفاق های بد وجود دارد.

با فرض اینکه احتمال بروز یک واقعه ی آزار دهنده و میزان جدیت پیامدهای آن، علل مهم ایجاد اضطراب می باشند، این سوگیری خاص، احتمالاً به ایجاد اضطراب کمک می‌کند. یک سوگیری مرتبط، احساس مسئولیت حتی در صورت عدم کنترل، در مثال زیر روشن می‌شود. فردی مبتلا خود را مسئول کسب اطمینان از امنیت والدینش که ۲۰۰ مایل دورتر زندگی می کردند، می دانست. او سعی داشت با شستشوی مکرر دست‌هایش از آنها مراقبت کند و در واقع از نگرانی خود بکاهد.

پرسشنامه ی وسواس های فکری

اینگونه سوگیری ها در بیماران و دانشجویان به اثبات رسیده است. در گروهی که شامل ۲۱۴ دانشجو بود همبستگی قابل ملاحظه ای میان این دو گونه ی سوگیری ها و نمره هایی که از طریق پرسشنامه ی وسواس های فکری - عملی مادزلی بدست آمده و همچنین بین این سوگیری ها و سوگیری هم جوشی فکر - عمل، هم بستگی به چشم می‌خورد. در ۲۸ مورد آزمودنی که دارای نمره بالایی از میزان سوگیری ها بودند، میزان وسواس های فکری بیشتری گزارش شد، نسبت به ۳۸ مورد آزمودنی که در مجموع، از نمره های کمتری در میزان سوگیری برخوردار بودند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات