پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ارزیابی ذهنی و عینی عادات خواب

ارزیابی ذهنی و عینی عادات خواب گردآوری اطلاعات درباره ی تشریفات معمول پیش از خواب، زمان های خواب و عادات خواب، آغاز خوبی برای ارزیابی هرگونه اختلال خواب به شمار می‌رود. توجه به مواقع خواب و بیداری تیپیک در طول هفته با آخر

ارزیابی ذهنی و عینی عادات خواب

گردآوری اطلاعات درباره ی تشریفات معمول پیش از خواب، زمان های خواب و عادات خواب، آغاز خوبی برای ارزیابی هرگونه اختلال خواب به شمار می‌رود. توجه به مواقع خواب و بیداری تیپیک در طول هفته با آخر هفته، چنانچه برنامه های متفاوتی برای آنها در نظر گرفته شده است، اهمیت دارد.

طول مدت به خواب رفتن، تشریفات پیش از خواب می توانند باعث مکالمات بیشتر با بیمار درباره ی الگوهاو شرایطی باشند که در بی خوابی مشارکت می نمایند. یک شخص ممکن است مادامی که در حال برنامه‌ریزی بوده و نگران فردا است، ساعت ها در بستر وول بخورد و غلت بزند و از عدم به خواب رفتن ناامید شود. احساس از دست دادن زمان در حال تلاش برای خوابیدن ممکن است ناامیدی را تشدید کرده و این روند را طولانی تر بکند. توصیف محیط عمومی اتاق خواب می‌تواند در تعیین مساعد بودن آن برای خواب مفید باشد. نور بیش از اندازه یا سر و صدا، حرارت ناخوشایند و یک ساعت شماطه دار در نزدیکی بستر، می‌تواند به خواب رفتن را بیشتر به تاخیر بیاندازد. از دفعات و فراوانی بیداری ها در مدت زمان خواب شبانه، باید توسط بیمار و یا در صورت دسترسی به همبستر شخص آگاهی کسب شود.

یک شخص فربه با خرناس های بلند که بارها برای نفس نفس زدن بیدار می‌شود، ممکن است مبتلا به OSA باشد. چنانچه شخص چرت می زند، باید فراوانی، مدت زمان و زمان بندی آنها و اینکه آیا این چرت ها نیرو بخش هستند و یا نه، کاملاً توصیف شوند. یک وسیله ی ذهنی برای ارزیابی عادات خواب، تکمیل گزارش نامه ی خواب توسط شخص مبتلا است. این روش می تواند اطلاعات زیادی از جمله زمانهای خواب و بیداری، زمان های چرت زدن، مقدار انرژی یا خستگی صبحگاهی و هر گونه عادتی مانند مصرف کافئین یا مواد خواب آور را فراهم سازد.

گزارش نامه ی خواب می‌تواند به صورت تصویری یا به صورت پرسش و پاسخ تنظیم شده و باید در یک دوره‌ برای چندین هفته کامل شده و برای ارزیابی بالینی خواب ارائه گردند.

شخص بیمار راهنمایی می شود تا داده های زیر از ثبت نماید:

• ساعتی که او می‌خواهد بخوابد
• ساعتی که فکر می‌کند خوابیده باشد
• تعداد، ساعت و مدت زمان هر بیداری شبانه
• ساعت بیدار شدن
• ساعت ترک بستر
• ساعتی که شخص می‌خواهد بیدار شود
• اظهار نظر درباره ی چگونگی احساس روزانه ی او
• ساعت آغاز و پایان چرتهای روزانه
• هر گونه داروی مصرفی

 گزارش نامه ی دقیق ممکن است به شخص کمک نماید تا نظاره‌گر مشکلات خواب خود از یک دیدگاه دیگر باشد و به جای متمرکز شدن روی جزئیات مشکلات خواب، به الگوها و سیر آنها توجه نماید. گزارش نامه های خواب نه تنها برای ارزیابی و تشخیص اختلالات خواب مفید هستند، بلکه فرد را متوجه توانایی خوب خوابیدن با گذشت زمان می کنند. یک روش عینی برای ارزیابی عادات خواب اکتی گرافی است.

اکتی گراف دستگاه کوچکی است که به مچ بیماری بسته شده و در طی روز با به کارگیری یک شتاب سنج حرکات شخص اندازه گرفته می‌شود. فقدان حرکت نمایانگر دوره‌های خواب و تحرک به عنوان حالت بیداری در نظر گرفته می‌شود. این اطلاعات، در ترکیب با داده‌های گزارش نامه ی خواب، می توانند تصویر لحظه‌ای مناسبی از فعالیتی که در حالت گذار از مرحله ی بیداری به خواب صورت می‌پذیرد، فراهم نمایند. یک نوشتار اخیر از دیدگاه آکادمی آمریکایی طب خواب AASM نشان می‌دهد که اکتی گرافی می‌تواند در ارزیابی روزمره ی بی‌خوابی، خواب آلودگی مفرط روزانه و اختلالات ریتم شبانه روزی سودمند واقع شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات