پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خوابگردی و اِرازل های گیج کننده

خواب گردی و اِرازل  های گیج کننده این اختلالات از یک رشته رفتارهای حرکتی پیچیده، اغلب راه رفتن خودکاری در یک حالت تغییر هشیاری و اختلال در قدرت قضاوت تشکیل یافته و با اِرازل به وجود آمده از SWS تسریع می یابند.

خواب گردی و اِرازل  های گیج کننده

این اختلالات از یک رشته رفتارهای حرکتی پیچیده، اغلب راه رفتن خودکاری در یک حالت تغییر هشیاری و اختلال در قدرت قضاوت تشکیل یافته و با اِرازل به وجود آمده از SWS تسریع می یابند.

اپیزودها ممکن است کامل نبوده یا بی نتیجه بمانند، توقف آنها زمانی به وقوع می‌پیوندد که شخص در مرحله ای از مستی خواب، چشم های خیره در بستر نشسته و با دست هایش حرکات خودکاری انجام می دهد، یا تا آنجا راه می رود که از پنجره و یا از در خارج می‌شود، یا بستر را ترک کرده و چندین کیلومتر رانندگی می‌کند.

ظاهراً بیدار کردن اشخاص دشوار به نظر می‌رسد و آنها اغلب در مقابل اجبار در بیدار کردن مقاومت نشان داده و یا حالت تهاجمی به خود می‌گیرند. آنها ممکن است دچار مکرر گویی جملات ساده یا پیچیده گویی شوند، اغلب مکالمات نامفهوم هستند؛ همچنین ممکن است دچار رفتارهای پیچیده روزمره مثل خوردن بشود؛ امکان دارد رختخواب خود را خیس کرده یا ارتباط جنسی برقرار کنند. این رفتارها با درجات مختلفی از یادزدودگی در پی بیداری نهایی در صبح روز بعد همراه است.

شیوه خواب گردی

شیوه خواب گردی در کودکان بالا بوده (۱۷ درصد) و در هر دو جنس یکسان مشاهده می‌شود. بزرگسالان خواب گر ( شیوع ۴درصد) اغلب مذکر هستند و این رفتار تا زمان بلوغ ادامه می یابد. میزان بروز خواب گردی به نسبت اعضای درجه یک مبتلا شده ی خانواده تا ۶۰ درصد با هردو والدین خواب گرد افزایش می‌یابد. همایی در دوقلوهای منوزیگوت به حداکثر خود می‌رسد. کلیه ی ثبت های ویدیویی - پلی گرافی شبانه، ساختار کامل خواب با افزایش اِرازل‌ها و SWS ناپایدار را نشان داده که با یک میزان بالاتر از CAP بازتاب می شوند. پاسخ های واقعی اِرازل عمدتا به عنوان یک ردیف از امواج دلتای بسیار همگاه آموخته با آرتفکت های عضلانی و حرکتی توصیف شده است.

نوع سوم اِرازل

نوع سوم اِرازل اغلب در بزرگسالان با رفتارهای پیچیده تر و خشونت آمیز تیپیک است. به طور معمول خواب گردی ممکن است در بزرگسالان به جای SWS از مرحله ی ۲ خواب NREM به وجود آید. عوامل تسریع کننده علاوه بر محرومیت از خواب، الکلی یا سوء مصرف کوکائین و به میزان کمتر به منظور بنزودیازپین‌ها، گاما هیدروکسی بوتیرات، داروهای روان گردان و ضدآریتمی ها هستند. به تازگی زولپیدوم به عنوان یک راه راه انداز خاص برای SRED گزارش شده است. برای اپیزودهای تیپیک و بی خطر زمان کودکی درمان ممکن است ضروری نباشد. اقدامات پیشگیرانه ی عمومی برای فراهم ساختن محیط امن برای شخص مبتلا قابل توصیه بوده و مشتمل بر اجتناب از سکونت در طبقات بالا، عدم باز گذاشتن درها و پنجره ها و همچنین عدم رها کردن اشیای خطرناک در اتاق خواب هستند.

همچنین توصیه بر این است که با تشخیص کلیه ی عوامل ایجاد کننده ی چندپارگی خواب و عمل تسریع کننده ی همراه بیماری مانند OSA،درمان با CPAP یا سایر روشها به عمل آید. داروها صرفاً با گزارش اپیزودهای مکرر و طولانی مدت آسیب‌رسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنزودیازپین ها مانند کلونازپام نیم میلی گرم پیش از خواب یا دیازپام جهت درمان مزیت دارند و ترازودون و بازدارنده های انتخابی بازجذب سروتونین، داروهای دیگری نیز هستند که به طور موفقیت آمیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به تازگی نشان داده شده که لوتیراستام در بازداری اختلالات اِرازل و هنجار کردن اختلال خواب در کودکان مبتلا به ADHD موثر بوده است. سودمندی هیپنوتیسم و روان درمانگری به تنهایی یا در ترکیب و در برخی موارد ثابت شده است. درمان شناختی - رفتاری در کودکان در مقایسه با بزرگسالان نتایج امیدوارکننده‌ی بیشتری را در بر داشته است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات