پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

بی خوابی رفتاری دوران کودکی

بی خوابی رفتاری دوران کودکی همانگونه که از نام آن بر می آید، کودکان با این نوع از بی‌خوابی به دلایل رفتاری در به خواب رفتن یا تداوم آن دشواری دارند. بی خوابی رفتاری دوران کودکی با یک شیوع ۳۰ - ۱۰ درصد برآورده شده و در گروه

بی خوابی رفتاری دوران کودکی

همانگونه که از نام آن بر می آید، کودکان با این نوع از بی‌خوابی به دلایل رفتاری در به خواب رفتن یا تداوم آن دشواری دارند. بی خوابی رفتاری دوران کودکی با یک شیوع ۳۰ - ۱۰ درصد برآورده شده و در گروه‌های سنی مختلف از طفولیت تا سنین پیش دبستانی روی می‌دهد، این در حالی است که کودکان با نیازهای خاص با داشتن همایندی های پیچیده‌ی طبی یا عصبی - رشدی، میزان بالاتری از بی خوابی را تجربه می کنند.

تشخیص بی خوابی

داده‌های درازمدت دلالت بر آن دارند که مشکلات خواب ممکن است در طول زمان، به ویژه در کودکان کم سن و سال تداوم داشته باشند. تشخیص بی خوابی تحت دو زیر گروه زیر به عمل می‌آید: نوع وابسته سازی آغاز خواب و نوع تعیین حد. اگر چه نوع اولی در نوزادان غالب بوده و اختلال دومی بیشتر در کودکان نوپا و سنین پیش دبستانی شیوع دارد، بسیاری از کودکان دارای مشخصه های هر دو زیر گروه هستند. بی خوابی رفتاری دوران کودکی با سابقه ی بالینی تشخیص داده می‌شود.

بی خوابی نوع وابسته سازی آغاز خواب

بی خوابی نوع وابسته سازی آغاز خواب. حتی از زمان نوزادی، کودکان شروع به وابسته سازی شرایط خاص با خواب کرده و برای به خواب رفتن نیازمند آنها هستند. وابستگی‌های مثبت خواب شرایطی هستند که کودک به ابتکار خود فراهم می‌آورد، مانند مکیدن انگشت شست. از سوی دیگر، وابستگی های منفی خواب شرایطی هستند که به اقدام والدین مانند تغذیه و تکان دادن شبانه نیازمند است. کودکان با بی‌خوابی رفتاری وابسته سازی آغاز خواب دوران کودکی، دارای وابستگی‌های منفی آغاز خواب هستند. از این رو آنها قادر به تسکین خود برای خوابیدن چه در شروع خواب، چه پس اِرازل شبانه نیستند.

والدین دشواری در به خواب رفتن کودک خود را به شرط مهیا شدن شرایط حاص توصیف می کنند. در صورت حضور آنها کودک به سهولت به خواب رفته و دارای خواب با مدت و کیفیت بهنجار است. بی خوابی نوع تعیین حد. کودکان با این نوع بی خوابی رفتاری دوران کودکی در رابطه با وقت خواب دارای تعیین حدود همسان نیستند. معمولاً این اختلال خواب در کودکان نوپا بروز می کند، هنگامی که کودک با کسب تحرک و زبان فردی می‌تواند با آنها حدود خود را بیازماید. تظاهرات این اختلال شامل دشواری در شروع خواب در زمان مناسب با قصور ورزیدن یا امتناع از خوابیدن است. کودک پیش از رفتن به بستر با درخواست هایی به اصطلاح فقط یک بار دیگر یا با دوباره صدا کردن یعنی، درخواست‌هایی که پس از خاموش کردن چراغ صورت می‌گیرند، مانند بوسه یا بغل مجدد جهت تکمیل فعالیت خود از خوابیدن امتناع می ورزد.

پیشگیری اولیه ی این اختلال خواب

کودک گرایش دارد رفتارهایی را به نمایش بگذارد یا چیزهای را در خواست بکند که می‌داند والدین به آنها پاسخ نشان خواهند داد. پیشگیری اولیه ی این اختلال خواب می‌تواند با راهنمایی پیش بینی کننده در رابطه با خواب انجام بگیرد، مانند گذاشتن نوزاد در بستر زمانی که خواب آلود، اما بیدار است، حذف تغذیه ی شبانه پس از ۶ ماهگی، به کارگیری اسباب بازی که به کودک احساس آرامش و امنیت می بخشد، ایجاد یک وقت خواب عادی مثبت مختصر و مفید و تقویت همسان وقت خواب. هنگامی که اختلال خواب موجود باشد، می‌تواند با روش های رفتاری استاندارد از جمله راهبردهای استاندارد و خاموش سازی تدریجی، درمان شود. راهبردهای رفتاری با اجبار به بهداشت خوب آغاز می شود و شامل فعالیت‌های تسکین دهنده ی روزمره در وقت خواب و برنامه ی چرت زدن متناسب با سن و زمان است. همانند هر نوع تغییر رفتاری، کودکان به تقویت مثبت برای رفتارهای متناسب بهترین پاسخ را نشان می‌دهند. کودکان با دشواری های مقاوم آغاز خواب و بیداری شبانه، به ویژه با همایندی های زمینه ای عصبی - روانپزشکی یا امراض طبی، به اقدامات ساده پاسخ نشان نداده و ممکن است ارجاع کودک به یک متخصص خواب و / یا متخصص بهداشت روان مفید باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات