پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلالات تنفسی در خواب

اختلالات تنفسی در خواب آپنه ی انسدادی خواب آپنه ی انسدادی خواب یک مشکل بهداشت عمومی بوده و ۲ درصد کودکان را مبتلا می سازد. این اختلاف با اپیزودهای تکراری از انسداد راه هوایی فوقانی در طول خواب مشخص می شود که به طور متناوب

اختلالات تنفسی در خواب

آپنه ی انسدادی خواب

آپنه ی انسدادی خواب یک مشکل بهداشت عمومی بوده و ۲ درصد کودکان را مبتلا می سازد. این اختلاف با اپیزودهای تکراری از انسداد راه هوایی فوقانی در طول خواب مشخص می شود که به طور متناوب منجر به کاهش اکسیژن و افزایش دی اکسید کربن خون شده و خواب را مختل می‌سازد.

شایعترین نشانه ی OSA، خرناس های عادی است که در ۱۰ درصد کودکان مشاهده می شود. اما همه کودکانی که از نظر بالینی دارای OSA معنادار هستند، نیاز به درمان ندارند. در ۲ - ۸ سالگی به موازات رشد سریع لوزه ها و آدنوئیدها نسبت به اروفارنکس به اوج خود می‌رسد. از سوی دیگر، میزان بزرگ شدن لوزه ها و آدنوئیدها وجود یک ارتباط خطی با شدت OSA را پیش‌گویی نمی کند.

عوامل خطرزا در OSA کودکان

عوامل خطرزا در OSA کودکان مشتمل هستند بر: نژاد آفریقایی - آمریکایی، فربهی، زودرسی، لوزه ها و آدنوئیدهای بزرگ، نابهنجاری های کرانیوفاسیال شامل هیپوپلازی ناحیه ی میانی صورت و میکروگناتی، حساسیت‌های بینی، التهاب دستگاه تنفسی تحتانی، کاهش تونوس راه هوایی فوقانی ناشی از بیماری های عصبی - عضلانی، سندرم های ژنتیکی یا کرانیوفاسیال همراه با راههای هوایی کوچک برای نمونه، سندرم داون، مشکلات عصبی
- عضلاتی همراه با کاهش تونوس راه هوایی فوقانی و بیماری داسی شکل.

برخلاف بزرگسالان، برتری جنس در OSA کودکان پیش از بلوغ وجود ندارد. در نوجوانان، OSA مانند بزرگسالان در ارتباط با فربهی است.

علایم بالینی OSA

علایم بالینی OSA عبارت است از: خرناس کردن، دشواری تنفسی ( تنفس سریع، تنفس متناقض، انقباضات، نفس نفس زدن، احساس خفگی) و آپنه ی مشاهده شده توسط اطرافیان ( تلاش‌های تنفسی بدون جریان هوا که با نفس نفس زدن یا خفگی پایان می یابند).

تعریق می تواند نشانه ای از افزایش دی اکسید کربن یا کاهش اکسیژن خون باشد. نشانه های روزانه می‌توانند شامل تنفس دهانی و مشکلات عصبی - رفتاری از نظر توجه، رفتار، فراگیری و خلق باشند. خواب‌آلودگی روزانه در کودکان به اندازه ی بزرگسالان شایع نیست. چرا که ساختار خواب به طور کلی به خوبی شده است. OSA شدید می تواند منجر به اختلال در رشد و نمو کودکان بسیار کوچک، به ویژه در حضور همایندی های کراینوفاسیال یا سایر بیماری‌ها شود. پیامد OSA بسیار شدید و درمان نشده می‌تواند افزایش فشار خون ریوی، بیماری قلبی ریوی افزایش فشار خون دیاستولی و بزرگی و اختلال کارکرد بطنی باشد. ارزیابی بالینی یک کودک برای تشخیص OSA با توجه به حساسیت پائین و عدم اختصاصی بودن آن در پیش‌بینی کافی نبوده، اما پلی سومنوگرافی شبانه می‌تواند در آشکارسازی مشکوک و شدت آن مفید واقع شود. کورتیکواستروئیدهای استنشاقی بینی  می‌توانند انسداد بینی را بهبود بخشیده و بزرگی آدنوئید را را کاهش بدهند.

کنترل وزن باید یک هدف طولانی مدت در کودکان فربه باشد. با این وجود، جراحی برداشت لوزه‌ها / آدنوئید به طور کلی درمان انتخاب اول در OSA دوران کودکی در نظر گرفته شده که درمان بخشی یا بهبودی را ۷۵ - 100 درصد موارد نوید می دهد، فشار مثبت و پیوسته ی راه هوایی درمانگری انتخاب دوم در کودکانی است که قبلاً تحت جراحی برداشت لوزه‌ها / آدنوئید قرار گرفته یا کاندید جراحی نیستند.

درمانگری OSA به بررسی شبانه ی خواب برای تیتراسیون و تعیین فشار مطلوب است. کاربرد این روش به ویژه در کودکانی که دارای سایر همایندی های طبی یا رشدی هستند، می تواند چالش انگیز باشد. موارد  OSA باید به متخصص مجرب و با تجربه ی این درمانگری در کودکان ارجاع داده شود.

این متخصص می‌تواند کودک را ارزیابی کرده و بیمار و اطرافیان او را پیش از برنامه‌ریزی برای بررسی یک تیتراسیون شبانه آماده نماید. تراکئوستومی در شدیدترین موارد OSA در کودکان با عدم پاسخدهی به جراحی برداشت لوزه‌ها / آدنوئید و CPAP، در حضور عوارض تهدید کننده ی حیات از قبیل افزایش فشار خون ریوی یا نارسایی قلبی باید در نظر گرفته شود. کودکان با نابهنجاری های کرانیوفاسیال و OSA باید در مرکز کرانیوفاسیال چند تخصصی، با مهارت در بازسازی صورت مورد ارزیابی قرار گیرند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات