پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

گسستگی حالت

گسستگی حالت شواهد قانع کننده حاکی از سازماندهی مجدد گسترده در فعالیت دستگاه اعصاب مرکزی به هنگام حرکت در میان حالت های موجود است. عوامل مشارکت کننده برای تولید حالت پیچیده بوده و شامل طیف گسترده‌ای از انتقال دهنده های عصبی

گسستگی حالت

شواهد قانع کننده حاکی از سازماندهی مجدد گسترده در فعالیت دستگاه اعصاب مرکزی به هنگام حرکت در میان حالت های موجود است. عوامل مشارکت کننده برای تولید حالت پیچیده بوده و شامل طیف گسترده‌ای از انتقال دهنده های عصبی، تعدیل کننده های عصبی، هورمون های عصبی و تعداد زیادی عوامل خواب هستند که روی شبکه های عصبی متعدد تاثیر می گذارند.

از این واقعیت نتیجه گیری می شود که خواب یک خاصیت بنیادی متعلق به گروه های بی شمار عصبی است تا یک پدیده که نیازمند کل مغز باشد.
از این رو تعیین حالت، نتیجه ی یک برهم کنش پویا مابین متغیرهای فراوان، از جمله اجسام دستگاه شبانه روزی، شبکه ی عصبی، انتقال دهنده های عصبی و مواد بی‌شمار پیش‌ برنده ی خواب است. برخی از گروهای عصبی یکسان در بیش از یک حالت بسیار فعال بوده و با داشتن اثرات متفاوت وابسته به حالت، یعنی بسیاری از پدیده‌های خواب REM، مشابه پاسخ هشیارانه ی مشاهده شده در بیداری هستند.

ساقه ی مغز دارای اثر بازدارندگی حرکتی در خواب REM

برخی نواحی ساقه ی مغز دارای اثر بازدارندگی حرکتی در خواب REM، اما اثر تسهیل کنندگی حرکت در بیداری هستند. نوآرایی پارامترهای تعیین کننده ی حالت به صورت شگفت آوری همسان است. با این وجود، نمونه‌های تجربی متعددی از گسستگی اجزای حالت در دسترس هستند ( ترکیب های همزمان عناصر بالینی و عصبی - فیزیولوژیکی سه حالت موجود - بیداری، خواب NREM و خواب REM ).

این موارد تحت سه دسته، همان گونه که مهووالد و شنک در سال ۱۹۹۹ بازنگری کرده اند، قرار می‌گیرند:

ضایعه
تحریک - دستکاری
تحریک هیپوتالاموس
تالاموس و ساقه ی مغز موجب گسستگی حالت می شود.

تحقیقات اخیر زیست شناختی ملکولی ممکن است یک بُعد جدید و مجذوب کننده به این نوع گسستگی، بیافزاید. برای نمونه، ضایعات ۶- هیدروکسی دوپامین در لوکوس سرولئوس از ظهور فوری و اولیه ی ژن مورد انتظار در قشر مغز و هیپوکمپ بدون تغییر در الکتروآنسفالوگرافی بازداری به عمل می آورد.

از این رو، به دنبال این ضایعات قشر مغز ممکن است حداقل تا اندازه‌ای از لحاظ کارکرد در خواب باشد، بدون اینکه الکتروآنسفالوگرافی یک الگوی خواب را نشان بدهد. دارویی - دستکاری در سیستم های انتقال دهنده ی عصبی استیل کولینی / گلوتامات منجر به انواع مختلفی از گسستگی های حالت می شود.

محرومیت از خواب

محرومیت از خواب - محرومیت از خواب REM در گربه ها موجب پیدایش امواج سوزنی پل مغزی - هسته ی زانویی جانبی - پس سری در طول خواب NREN می گردد. علاوه بر این، شواهدی برای نشان دادن گسستگی های تجربی در  حیوانات جهت وقوع طبیعی رفتار دیدار از لحاظ بالینی در طول خواب فیزیولوژیک موجود است.

دو نمونه ای که بیان مفهوم حالت کل یا هیچ را رد می‌کنند عبارتند از:
(۱) همزمانی شنا یا پرواز پرندگان در خواب
(۲) پدیده ی خواب یک نیم کره ی مغز در برخی پستانداران آبزی دلفین دماغه بطری، گراز دریایی معمولی، فوک شمالی که تداوم تنفس را در خواب از تضمین می کنند.

یک حالت گسسته ی دیگر که به طور طبیعی به وقوع می‌پیوندد، در طول اِرازل در سنجابی هایی است که در خواب زمستانی بسر می‌برند. رویدادی که کریلاویچ و همکارانش به عنوان قطع ارتباط میان تالاموس، EMG و REM کورتیکال توصیف کرده‌اند.

گسستگی های ایجاد شده ی حالت در حیوانات چه به طور تجربی و چه به طور طبیعی، جهت پیشگویی وقوع به طور ارتجالی تجربه های انجام شده در طبیعت و ایجاد گسستگی حالت در انسان توسط دارو که بدون شک در طیف گسترده‌ای از بیان موجود هستند، به کار گرفته می‌شوند. این نوع گسستگی‌های حالت در اثر خطاهای زمان بندی یا تعویض در فرآیند بهنجار سازمان دهی مجدد پویای دستگاه اعصاب مرکزی، هنگام انتقال از یک حالت به حالت دیگر ایجاد می‌شوند. تداوم عناصر یک حالت یا جذب اشتباهی آنها به حالت دیگر با اغلب با پی آمدهای مجذوب کننده و مهیجی همراه می‌شود. مفهوم گسستگی حالت در انسان به شرح پدیده‌هایی مانند توهمات به هنگام بیداری، نارکولپسی، RBD، رویای واضح، تجربه‌های خروج از بدن، ربوده شدن توسط موجودات فضایی، تجربه‌های نزدیکی به مرگ، بخاطرات سوء استفاده‌های جنسی زمان کودکی واپس  رانده / بازیافته و اختلالات اِرازل کمک می‌کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات