پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

بیماری مرحله ی نهایی کلیه و خواب

بیماری مرحله ی نهایی کلیه و خواب  افراد با بیماری مرحله نهایی کلیه با وابستگی به دیالیز خونی یا صفاقی، دارای خواب بسیار نامطلوب هستند. با استناد به گزارش ذهنی، شمار بالایی از بیماران از کوتاهی و چند پارگی خواب، خواب‌آلودگی

بیماری مرحله ی نهایی کلیه و خواب 

افراد با بیماری مرحله نهایی کلیه با وابستگی به دیالیز خونی یا صفاقی، دارای خواب بسیار نامطلوب هستند. با استناد به گزارش ذهنی، شمار بالایی از بیماران از کوتاهی و چند پارگی خواب، خواب‌آلودگی روزانه و پاهای بیقرار شکایت می‌کنند.

پلی سومنوگرافی کاهش کل زمان خواب و کارآیی آن را نشان می‌دهد، تعداد اِرازل ها و زمان بیداری هر دو بالا است. خواب آلودگی روزانه نیز شایع بوده و اغلب بیماران دیالیزی در روز چرت می زنند. بر پایه ی گزارش یک تحقیق، حدود ۵۰ درصد از بیماران دارای چرت های غیرعمدی هستند. به طور کلی آشفتگی خواب در افرادی که تحت دیالیز قرار می‌گیرند، با اختلال قابل ملاحظه ی کارکردی، ضعف بهداشت و بهزیستی در ارتباط است.

 اختلالات اولیه ی خواب در این بیماران شایع بوده و شامل موارد زیر می شود:

 

• فراوانی OSA در ESRD با ۸۰ - ۳۰ درصد در مقایسه با جمعیت عمومی ۴ - ۲ درصد بالا است. این ارتباط ممکن است تا اندازه ای از طریق همپوشی قابل ملاحظه در امراض همایند معمول برای OSA و بیماری کلیه، از جمله بیماری قلبی - عروقی، دیابت و فربهی و نیز از طریق عوامل دموگرافیک مانند سن و جنس مذکر توضیح داده شوند. اثر قلبی - عروقی آپنه ی انسدادی خواب در افراد مبتلا به بیماری کلیه با میزان مرگ و میر بالا ناشی از بیماری قلبی - عروقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

• سندرم پاهای بی قرار و اختلال حرکت دوره‌ای اندامها در حدود ۸۰ درصد افرادی که تحت دیالیز قرار می‌گیرند. روی می‌دهد. بی‌قراری و دریافت های حسی ناخوشایند در اندام تحتانی در هنگام بیداری با چند پارگی خواب، در ارتباط با دشواری در شروع و حفظ تداوم خواب است. عوامل خطرزای متعددی در آشفتگی های خواب در افراد تحت دیالیز مشارکت می‌کنند که شامل عوامل بیماری، درمانی و شیوه ی زندگی است. تظاهرات بالینی در افراد مبتلا به ESRD و آپنه ی خواب اغلب آتیپیک است و این افراد نباید لزوماً فربه باشند، آنها بندرت سابقه‌ای از خرناس کردن دارند. خواب آلودگی روزانه در بسیاری از افراد وابسته به دیالیز شایعه بوده و مختص آپنه ی خواب نمی شود.

با توجه به شایع بودن بی قراری و آشفتگی خواب در این بیماران، باید به پیچیدگی اختلال اولیه خواب سوءظن بیشتری برد.  پلی سونوگرافی در روشن ساختن ماهیت و شدت اختلال اولیه خواب مفید بوده و در مدیریت ESRD یاری دهنده است.

ملاحظات درمانی شامل موارد زیر هستند:

۱) بهینه سازی کنترل افزایش اوره ی خون، موجب بهبود خواب و خواب الودگی می شود.
۲) پیوند کلیه RLS و آپنه ی خواب هر دو را کاهش می دهد.
۳) تغییرات در شیوه ی زندگی مانند اجتناب اجتناب از کافئین، نیکوتین، نوشیدن الکل هنگام عصر و شیوه‌های اساسی بهداشت خواب.
۴) در صورت امکان تنظیم زمان دیالیز و تعداد آنها یا اقدام جهت تطابق بهتر برنامه ی خواب شخص و شیوه ی زندگی. به ویژه دیالیز های شبانه در خانه، RLS و آپنه ی خواب را کاهش می‌دهد و کیفیت خواب و کنش وری اجتماعی را بالا می‌برد.
۵) و CPAP بینی در OSA.
6) درمان آنمی با تجویز آهن و اریتروپوئتین نوترکیب جهت بهبودی PLMD/ RLS.
۷) بازنگری داروها و عدم کاربرد داروهای شناخته شده که باعث وخیم تر کردن RLS می‌شوند.
۸) آگونیست های دوپامین برای نمونه، پرامی پکسول و روپینیرول در درمان RLS در افراد تحت دیالیز اثربخش هستند.
۹) کلونازپام و گاباپنتین ممکن است بی قراری و اِرازل های شبانه را کاهش بدهند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات