پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ذهنیت های طرحواره های بیماران مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته

ذهنیت های طرحواره های بیماران مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته  در تجارب بالینی خود به این نتیجه رسیدیم که اکثر بیماران مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، سه ذهنیت اساسی دارند: ۱. ذهنیت کودک تنها ۲. ذهنیت خود بزرگ منش ۳. ذهنیت

ذهنیت های طرحواره های بیماران مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته

 در تجارب بالینی خود به این نتیجه رسیدیم که اکثر بیماران مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، سه ذهنیت اساسی دارند:
۱. ذهنیت کودک تنها
۲. ذهنیت خود بزرگ منش
۳. ذهنیت خود را آرام بخش بی تفاوت

 تمام بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی این سه ذهنیت را ندارند و برخی از آنها ذهنیت‌های دیگری نیز دارند. با این حال، این سه ذهنیت شایع‌تر هستند. ما به معرفی این سه ذهنیت می‌پردازیم و ربط آنها را به طرح واره ها و سبک های مقابله ای مشخص می‌کنیم که از نظر ما خمیر مایه خودشیفتگی را می‌سازند. تجارب ما نشان می‌دهد که این بیماران معمولاً قادر به داد و ستد عشق و سالم نیستند.

طرحواره های اصلی خودشیفتگی

طرحواره های اصلی خودشیفتگی همانا محرومیت هیجانی و نقص هستند که جزئی از ذهنیت کودک تنها به شمار می‌روند. طرحواره استحقاق، جبران افراطی محرومیت هیجانی و نقص است. طرحواره استحقاق بخشی از ذهنیت خود بزرگ منش است. از آنجا که بیشتر بیماران دچار اختلال شخصیت خودشیفته نمی توانند عشق واقعی را تجربه کنند، احتمالاً طرحواره‌های محرومیت هیجانی و نقص آخر عمر دست از سر آنها بر نمی‌دارند. آنها به درستی رفتار هایشان اطمینان کامل دارند و از همین روست که در مکتب محبت
نمره کمی می گیرند؛ مگر اینکه به درمان تن بدهند یا روابط سالم و بهبود بخشی را تجربه کنند. ذهنیت کودک تنها تقریباً همیشه با طرحواره محرومیت هیجانی از طریق سبک مقابله ای جبران افراطی کنار می‌آید. برای جبران این طرح واره بیماران دست به دامن استحقاق می‌شوند و به خودشان حق می‌دهند هر کاری بکنند. آنها از افراد نزدیک خود توقعات زیادی دارند، اما در مقابل، کار اندکی برای آنها انجام می‌دهند. از آنجا که در دوران کودکی شان یا با محرومیت‌های زیادی روبرو شده‌اند، در حال حاضر بسیار پرتوقعانه عمل می کنند تا مطمئن شوند که نیازهایشان برآورده می شود.

به دلیل وجود همین طرحواره محرومیت هیجانی است که این بیماران در شدت سوء تفاهم ها و غفلت های دیگران، اغراق می‌کنند. این بیماران دائم از اینکه دیگران درکشان نمی کنند و متوجه نیازهای آنها نیستند، شکایت می‌کنند. طرحواره نقص نیز در ذهن افراد خودشیفته شکل گرفته است. بیشتر بیماران مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، احساس نقص و بی ارزشی می کنند. به همین دلیل به دیگران اجازه نمی‌دهند که وارد روابط صمیمی با آنها شوند. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته درباره صمیمیت دچار دو سوگرایی عاطفی هستند، آنها سالهاست که مشتاق روابط صمیمی هستند، اما به محض اینکه وارد روابط صمیمی شوند احساس ناخوشایندی به آنها دست می دهد و محبت دیگران را پس می زنند. آنها معتقدند که برملا شدن هرگونه عیب و نقصی آبروریزی و در نهایت طرد می شود. هرگاه در رسیدن به معیارهای بلند پروازانه خود علل ناکام شوند از حالت خود بزرگ منشی به حالت حقارت و در نهایت چه شرمساری می غلتند.

چنین شکست هایی اغلب به افسردگی یا سایر علایم اختلالات محور I مثل اضطراب یا اختلال روان تنی منجر می شود. علاوه بر این، چنین شکست‌هایی معمولا پا فشاری آنها بر تلاش‌های بیشتر به منظور جبران افراطی می گردد. در تجارب بالینی خود به این نتیجه رسیده ایم که بهتر است اسامی ذهنیت ها را تغییر دهیم تا با فردیت هر بیماری متناسب جلوه کند. به عنوان مثال ممکن است اسم کودک را تنها بگذاریم کودک طر شده، کودک به حساب نیامده یا کودک بی کفایت.

ممکن است به جای ذهنیت خود بزرگ‌منش اسامی مثل رقابت طلب یا انتقادگر بگذاریم. ممکن است به جای اسم خود آرام بخش بی تفاوت اسامی مثل معتاد هیجان طلب یا سودجو قرار دهیم. هرگاه اسمی بهتر بتواند ذهنیت بیمار را مشخص کند، از آن اسم استفاده می‌کنیم.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات