پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خلق و خوی هیجانی

خلق و خوی هیجانی علاوه بر محیط زندگی اولیه، عوامل دیگری نیز در شکل گیری طرح واره ها نقش بازی می‌کنند که در این میان، خلق و خوی هیجانی کودک از اهمیت بسزایی برخوردار است. اکثر والدین، خیلی زود به این نکته پی می برند که هر کو

خلق و خوی هیجانی

علاوه بر محیط زندگی اولیه، عوامل دیگری نیز در شکل گیری طرح واره ها نقش بازی می‌کنند که در این میان، خلق و خوی هیجانی کودک از اهمیت بسزایی برخوردار است. اکثر والدین، خیلی زود به این نکته پی می برند که هر کودکی از زمان تولد، شخصیت یا خلق و خوی منحصر به فرد و متمایزی دارد.

برخی از کودکان تحریک‌ پذیرند، برخی خجالتی و برخی نیز پرخاشگرند. پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهند که عوامل زیستی در شکل گیری و تحول شخصیت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار دارند‌ به عنوان مثال، کاگان و همکارانش پژوهش‌های زیادی درباره صفات خلق و خویی نوزادان انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که بیشتر این صفات، حتی با گذشت زمان، ثابت می‌مانند. در قسمت پایین به برخی از ابعاد خلق و خوی هیجانی اشاره می‌شود که به نظر ما اکثر آنها مادرزادی اند و نسبتاً غیر قابل تغییر، مگر از طریق روان درمانی.
 پایدار ____ بی ثبات
خوشبین ____افسرده خو
خونسرد ____ مضطرب
حواسپرت ____ وسواسی
پرخاشگر ____ منفعل
بازیگوش ____ تحریک پذیر
اجتماعی ____ خجالتی

شاید بتوان اینطور تصور کرد که خلق و خوی هر انسانی، ترکیب منحصر به فردی از این ابعاد است. خلق و خوی هیجانی کودک در تعامل با وقایع دردناک دوران کودکی منجر به شکلی طرحواره ها می‌شود. خلق و خوهای متفاوت، کودکان را در معرض شرایط گوناگون قرار می‌دهد. به عنوان مثال، یک کودک پرخاشگر در مقایسه با یک کودک منفعل و پذیرا، بیشتر احتمال دارد مورد بدرفتاری بدنی والدین خشن خود قرار بگیرد.

علاوه بر این، خلق و خوهای مختلف به گونه‌ای متفاوت، کودکان را نسبت به شرایط مشابه آسیب پذیر می سازند. کودکان ممکن است به دلیل خلق و خوهای متفاوت، در مقابل رفتار مشابه والدین خود، واکنش های کاملا متفاوتی نشان بدهند. به عنوان مثال، دو پسر بچه را در نظر بگیرید که هر دو توسط مادرانشان طرد شده اند. کودک خجالتی از محیط اطراف کناره‌گیری می‌کند و به تدریج منزوی شده و به مادر خشن خود وابسته می شود، ولی کودک اجتماعی جرات می‌کند که از لاک خود بیرون بیاید و دیگران را به برقراری ارتباط مثبت وادار کند. واقعیت این است که اجتماعی بودن یکی از صفات غالب کودکان پرطاقت است علیرغم اینکه این که چنین کودکانی ممکن است مورد بدرفتاری و غفلت قرار گیرند، ولی ی صفت اجتماعی بودن باعث رشد آنها می‌شود. مشاهدات ما حاکی از آن است که محیط اولیه فوق العاده محبت آمیز یا منزجر کننده می تواند به میزان زیادی خلق و خوی هیجانی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

به عنوان مثال، محیط امن و محبت آمیز یک خانواده ممکن است بتواند حتی یک کودک خجالتی را به کودکی دوست داشتنی و مهربان تبدیل کند و برعکس اگر محیط اولیه طرد کننده باشد، حتی یک کودک اجتماعی ممکن است منزوی شود. همچنین خلق و خوی هیجانی افراطی می‌تواند بر محیط پیرامون چیره شود و بدون هیچ گونه توجیه آشکاری در تاریخچه زندگی بیمار منجر به آسیب روانی گردد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات