پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سنجش تناسب بیمار برای طرح واره درمانی

سنجش تناسب بیمار برای طرح واره درمانی  طرحواره درمانی برای تمام بیماران مناسب نیست. طرحواره درمانی برای برخی از بیماران تنها زمانی می‌تواند به کار گرفته شود که بحران ها و علائم حاد آنها برطرف شده باشند.

سنجش تناسب بیمار برای طرح واره درمانی

 طرحواره درمانی برای تمام بیماران مناسب نیست. طرحواره درمانی برای برخی از بیماران تنها زمانی می‌تواند به کار گرفته شود که بحران ها و علائم حاد آنها برطرف شده باشند.

در این قسمت به بیمارانی اشاره می کنیم که طرحواره درمانی برای آنها مناسب نیست یا بهتر است کاربرد آن به تاخیر بیفتد:

۱. بیمارانی که در برخی از حوزه‌های زندگی با بحران شدید مواجه شده‌اند.
۲. بیمارانی که به روان پریشی مبتلا هستند.
۳. بیماران مبتلا به اختلال محور I که مشکل آنها حاد و نسبتاً شدید است و نیازی به توجه بالینی فوری دارند.
۴. بیمارانی که اخیراً الکل یا دارو مصرف کرده‌اند. به گونه‌ای که روابط بین فردی، کارکردهای شناختی و هیجانی آنها تحت تاثیر الکل یا دارو قرار گرفته باشد.
۵. بیمارانی که مشکل فعلی آنها موقعیتی است و به نظر نمی‌رسد به الگوهای زندگی‌ یا طرحواره های آنها ربطی داشته باشد.

اگر بیمار در شرایط بحرانی باشد، درمانگر باید قبل از شروع طرح واره درمانی، بحران بیمار را رفع کند؛ اگر بیمار به اختلال حاد محور I مبتلاست، درمانگر ابتدا باید از طریق داروهای روانگردان یا رفتار درمانی شناختی، علائم او را برطرف سازد. به عنوان مثال، اگر بیمار به حملات آسیمگی شدید، افسردگی اساسی، بی خوابی یا بی اشتهایی عصبی مبتلاست، درمانگر باید قبل از به کارگیری طرحواره درمانی، این اختلالات حاد را مد نظر قرار دهد.

سوء مصرف مواد

اگر بیمار در حال حاضر سوءمصرف جدی موارد دارد، درمانگر ابتدا باید طرح درمانی خاصی جهت
قطع سوء مصرف مواد یا کاهش قابل ملاحظه رفتار اعتیادی تدوین نماید و سپس طرحواره درمانی را به کار گیرد. وقتی که بیمار دچار سوء مصرف جدی مواد است به احتمال خیلی زیاد طرحواره درمانی موثر نیست، زیرا مواد، بسیاری از هیجان‌های بیمار را که روبرو شدن با آنها برای پیشرفت درمان ضروری است به حالت کرختی می‌کشاند. این حالت، مخصوصا وقتی صدق می‌کند که بیمار در طی جلسه درمان تحت تاثیر داروها یا الکل ها قرار گرفته باشد. طرحواره درمانی در ابتدا برای درمان اختلالات شخصیت تدوین شده بود، اما هم اکنون در ترکیب با سایر روش‌ها می‌تواند برای بسیاری از اختلالات محور I موثر واقع شود. اغلب اوقات، افسردگی و اضطراب عود کننده یا مقاوم به درمان، آماج های مناسبی برای طرح‌واره درمانی به شمار می‌روند. در شرایطی که بیمار اختلال مشخصی در محور I نداشته باشد یا به درمان های قبلی پاسخ نداده باشد، طرحواره درمانی گزینه مناسبی است.

به عنوان مثال، بیمار ۳۱ ساله ای که به افسردگی مبتلا بود، چند بار برای درمان مراجعه کرد و کاربرد رویکرد شناختی - رفتاری برای حل مشکل او با بن‌بست مواجه شده بود. این بیمار نمی توانست تکالیف خانگی را تکمیل کند. درمانگر، مشکل او را در قالب طرحواره اطلاعات مفهوم سازی کرد. تکالیف خانگی یادآور سالهای تحصیل بیمار بودند. در آن سال‌ها، وقتی بیمار از سوی والدین و معلمان کنترل می شد، شدیداً احساس دلخوری می کرد و علیه مراجع قدرت، واکنش نشان می داد. بیمار در طول درمان با انجام ندادن تکالیف خانگی، طرحواره اطاعت را به صورت افراطی جبران می کرد. از آنجایی که بیمار تمایل زیادی به پیشرفت داشت، درمانگر در نبرد با طرحواره بیمار، به منظور کامل کردن تکنیک های شناختی - رفتاری، با او متحد و هم پیمان شد.

مشکلات  در فرایند درمان

مشکلات دیگری در فرایند درمان پیش می آیند که ممکن است برای رویکرد طرحواره درمانی گزینه مناسبی باشند مانند مشکلات همراه با مشکل اصلی و مشکلات موجود در رابطه درمانی. وقتی که فرایند تغییر با بن‌بست مواجه می‌شود، طرحواره درمانی می‌تواند در مفهوم سازی بن بست ها و راه حل آفرینی به درمانگر و بیمار کمک کند. اغلب اوقات، اگر درمانگر، بن بست درمان را برای بیمار به صورت یک ذهنیت جلوه دهد و در پاسخ دهی سالم به این ذهنیت با بیمار هم پیمان شود، گره کور درمان باز می شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات