پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

فاز خواب به تاخیر افتاده

فاز خواب به تاخیر افتاده در فاز خواب به تاخیر افتاده، چرخه خواب/ بیداری از نظر زمانی به عقب منتقل می‌شود و شخص در مقایسه با هنجارهای مرسوم دیرتر احساس خواب‌آلودگی کرده و دیرتر بیدار می‌شود. کوشش ها برای خوابیدن در زمان بهن

فاز خواب به تاخیر افتاده

در فاز خواب به تاخیر افتاده، چرخه خواب/ بیداری از نظر زمانی به عقب منتقل می‌شود و شخص در مقایسه با هنجارهای مرسوم دیرتر احساس خواب‌آلودگی کرده و دیرتر بیدار می‌شود. کوشش ها برای خوابیدن در زمان بهنجار مرسوم به شکایاتی از بی‌خوابی انجامیده و تلاش ها جهت بیدار شدن در زمان مناسب ممکن است تقریباً غیرممکن باشد.

از سوی دیگر، کوشش ها برای خوابیدن یا بیدار شدن در ساعات مورد نظر شخص به آسانی صورت می پذیرد. فاز خواب به تاخیر افتاده اغلب در نوجوانان و جوانان بزرگسال ایجاد شده و برآورده می‌شود که ۱۰ درصد نوجوانان را مبتلا می سازد. پس از دوران بلوغ در ریتم شبانه روزی نوجوانان یک فاز تاخیری به وجود می‌آید و احساس خواب‌آلودی از زمان معمول ۲ - ۳ ساعت دیرتر شروع می شود. ترکیب فاز به تاخیر افتاده ی فیزیولوژیکی با فشارهای تحصیلی و اجتماعی، شخص را به برنامه ی خواب نامنظم سوق داده و او را در خطر ابتلا به DSPT قرار می‌دهد. و عوامل مستعد کننده، شامل داشتن یک تیپ زمانی عصر هنگام و تاریخچه ی خانوادگی مثبت است. بی‌خوابی و /یا خواب آلودگی مفرط روزانه شکایات عمده به شمار می آیند. تشخیص افتراقی شامل الگوهای خواب بهنجار، ترس از مدرسه، اختلال کارکرد خانوادگی/ اجتماعی و بی‌خوابی های اولیه و ثانویه است. تشخیص DSPT نیازمند موارد زیر است: اینکه سایر علل مشکل خواب ردّ شوند، این که سابقه ی شخص به رغم گرایش به خوابیدن و بیدار شدن در زمان مرسوم، با یک تغییر در زمانهای خواب و بیداری به عقب همسان باشد، این که این تاخیر خواب به طور همسان به مدت ۱ - ۲ هفته در دفترچه ی روزانه ی خواب یا توسط اکتی گرافی مستند سازی شده باشد و اینکه در صورت مجاز بودن شخص به خوابیدن و بیداری مطابق میل، هیچ گونه دشواری در اجرای آن نداشته باشد.

مدیریت DSPT به انگیزش و همکاری

مدیریت DSPT به انگیزش و همکاری نیازمند است. این امر با آموزش نوجوان و والدین او هر دو در خصوص تاخیر فاز بهنجار فیزیولوژیک در خواب پس از بلوغ شروع می شود. بهداشت خوب خواب باید مورد تاکید قرار بگیرد که شامل زمان‌های خواب/ بیداری همسان در کل هفته و همچنین اواخر هفته است. فعالیت‌هایی که ممکن است موجب تاخیر در زمان خواب گردند، باید حذف شده یا به حداقل کاهش یابند. نمونه‌ها در این مورد شامل چرت های آخر روز، نوشیدن نوشابه‌های محتوی کافئین، ورزش شبانگاهی و کاربرد وسایل ارتباط جمعی نزدیک به وقت خواب است. کاستن نور روشن در شب و افزایش آن در صبح شاید مفید باشد. هدف از این تغییرات رفتاری، تغییر برنامه ی خواب/ بیداری نوجوان به زمان مرسوم است.

درمان گری های خاص در DSPT

سایر درمان گری های خاص در DSPT مشتمل هستند بر درمانگری نور روشن، زمان درمانگری به تاخیر انداختن زمان خواب در گام های ۲ یا ۳ ساعت هر شب تا زمان تغییر ساعت بدن به نزدیکی ساعت معمول، سپس حفظ شدید برنامه ی جدید با دستیابی به برنامه ی خواب مناسب تر و همچنین ملاتونین خوراکی به عنوان تغییردهنده ی فاز: کلیه ی این روش ها دارای نقش درمانگری بالقوه هستند. یک نوجوان با انگیزش، والدین پشتیبان و یک پزشک با تخصص در مورد نوجوانان و طب خواب می‌توانند معمولاً اداره ی این مشکل را برعهده بگیرند. با این وجود، ارجاع شخص به یک متخصص بهداشت روانی ممکن است به هنگام حضور سایر عوامل مانند اختلال بی اعتنایی مقابله ای، اختلال خلقی، یا احتمال سوء مصرف مواد ممکن مورد نیاز باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات