پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

بیماری تنفسی و خواب

بیماری تنفسی و خواب آسم کارکرد راه‌ هوایی دارای یک تغییر شبانه روزی بهنجار، با اوج جریان هوا در بعد از ظهر و کمترین آن در حدود ساعت ۴ صبح است. در افراد مبتلا به آسم پایین بودن جریان هوا در صبحگاه با وخیم تر شدن نشانه های آ

بیماری تنفسی و خواب

آسم کارکرد راه‌ هوایی دارای یک تغییر شبانه روزی بهنجار، با اوج جریان هوا در بعد از ظهر و کمترین آن در حدود ساعت ۴ صبح است. در افراد مبتلا به آسم پایین بودن جریان هوا در صبحگاه با وخیم تر شدن نشانه های آسم و آشفتگی خواب همراه است.

حجم‌های بازدم اجباری صبحگاهی در مبتلایان به آسم می‌تواند به میزان ۴۰ - ۲۰ درصد افت کند. تا ۴۰ درصد افراد مبتلا به آسم دچار اختلال خواب شده و این امر موجب اختلال قابل توجه در طول روز، به ویژه در عملکرد تحصیلی و توجه کودکان مبتلا به آسم می‌شود. حمله های مفرط آسم و مرگ های مرتبط با آسم در شب روی می‌دهند. عوامل پاتوفیزیولوژیک مرتبط با خواب که در آسم شبانه مشارکت می‌کنند، 

مشتمل هستند بر:
• التهاب راه هوایی در شب، همراه با افزایش تعداد زیادی از ائوزینوفیل ها و گلبولهای سفید.
• تغییرات شبانه روزی در کاتکول آمین های گردشی، افت صبحگاهی و اپی نفرین و افزایش تونوس پاراسمپاتیک واگ در شب می تواند مقاومت راه هوایی را وخیم تر بکند.
• خرناس کردن و OSA در افراد مبتلا به آسم، نشانه های شبانه را وخیم تر می کند.
• عوامل آلرژی‌زا مانند هیره ی موجود در گرد و خاک و شوره ی پوست حیوانات خانگی اغلب در اتاق خواب جمع می‌شوند.
• رینیت آلرژیک در آسم شایع بوده و ترشح مزمن موکوس
از حفره های خلفی بینی منجر به تحریک راه هوایی و بازتاب انقباض برونشی می‌شود.
• هوای سرد و خشک در شب در اسپاسم برونشی مشارکت می‌کند.
• ریفلاکس معده به مری نشان داده شده است که انقباض برونشی را وخیم تر می کند. 
آسم شبانه در شرایط کنترل ضعیف بیماری به عنوان یک نشانگر محسوب می‌شود.

مدیریت آن شامل بهینه سازی درمان طبی، شناسایی امراض مشارکت کننده ی طبی و محیطی است:

۱. مدیریت آسم با افزودن گام درمانی تا زمانی که کنترل بیماری حاصل شود. این امر شامل مصرف کورتیکواستتروئیدهای استنشاقی و در بسیاری از موارد، افزودن یک عامل بتا - آدرنالینی طولانی اثر یا تغییردهنده ی گیرنده ی لکوترین است.
۲. زمان بندی و مقدار مصرف داروها تحت حداکثر سطح دارو در ساعات اولیه ی صبح بدست آید.
۳. کنترل محیط خواب شامل به کارگیری بالش ها و رختخواب با مواد غیر آلرژی زا، دور کردن حیوانات خانگی از اتاق خواب، نظافت مکرر اتاق خواب و تشک و گرم و مرطوب نگاه داشتن هوا می‌شود.
۴. در افراد با رینیت آلرژیک، درمانگری ضد التهابی از طریق بینی با استروئیدهای موضعی و شستشوی بینی با سالین، ترشح حفره های خلفی بینی را بهبود بخشیده و نشانه ها شبانه را به حداقل می‌رساند.
۵. ارزیابی بیماری ریفلاکس معده به مری و در صورت لزوم مدیریت آن با تغییرات شیوه ی زندگی و درمان گری های دارویی.
۶. ارزیابی OSA در افراد با سابقه ی مطرح کننده برای بیماری. CPAP بینی آسم شبانه را در افراد با OSA همزمان بهبود می بخشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات