پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

کنار آمدن با غم از دست دادن افراد

غم و ناراحتی زیاد، پاسخ طبیعی برای از دست دادن افراد و یا چیز های مهم زندگی است که به هر دلیلی ممکن است دیگر در زندگی ما حضور نداشته باشند

غم و اندوه از دست دادن افراد

غم و ناراحتی زیاد، پاسخ طبیعی برای از دست دادن افراد و یا چیز های مهم زندگی است که به هر دلیلی ممکن است دیگر در زندگی ما حضور نداشته باشند. در این صورت شما ممکن است احساسات متفاوتی مانند افسردگی، تنهایی و خشم زیادی را تجربه کنید. و همچنین ممکن است این غم و ناراحتی به دلایل متفاوتی به سراغ شما بیایند برای مثال ممکن است شخصی که بسیار دوست داشته اید فوت کرده باشد، یا یک رابطه ی نا موفق داشته باشید، یا کارتان را از دست داده باشید.

همچنین تغییرات مهم زندگی نیز می تواند به این عارضه بی انجامد. برای مثال، دچار شدن به بیماری های لاعلاج، یا نقل مکان کردن به یک شهر یا خانه ی جدید، یا حتی ازدواج کردن فرزندان نیز می تواند باعث به وجود آمدن غم و اندوه زیادی در افراد بشود.

افراد به روش های مختلفی غم و ناراحتی خود را بروز می دهند، اما اگر شما بتواند احساسات خود را درک کنید، از خودتان مواظبت کنید، و از پشتیبانی های دیگران استفاده کنید، می توانید از پس آن برآیید.

مراحل مواجهه با غم و اندوه

هرچه بیشتر با از دست دادن فردی که به آن علاقه داشته اید مواجهه می شوید و زمان بیشتری با این حقیقت که آن فرد دیگر در زندگی شما وجود ندارد طی می کنید، احساسات شما نیز در طی این دوران دچار تغییر و تحولات مختلفی می شود. درست است که شما نمی توانید این فرایند را کنترل کنید، اما دانستن دلایل تحولات احساسی شما می تواند بسیار مفید باشد.

پزشکان و متخصصان روانشناسی و روانپزشکی، برای مواجهه با از دست دادن افراد پنج مرحله جامع معرفی کرده اند. این پنج مرحله شامل موارد زیر است:

مرحله اول، انکار کردن حقیقت

ابتدا هنگامی که حضور فردی در زندگی افراد از بین می رود، معمولا باور کردن این مسئله دشوار است و فرد دائما به خود تلقین می کند که چنین اتفاقی رخ نداده است که این امر، امری طبیعی است. فرد ممکن است احساس بی رمقی داشته باشد و از اتفاقات پیش آمده شوکه شده باشد. این حالت یک راه موقت برای مواجهه با واقعیت تلخ پیش آمده است. در واقع، این حالت یک مکانیسم دفاعی به حساب می آید.

مرحله دوم، خشم و عصبانیت

هنگامی که واقعیت برای شما آشکار می شود، به مرور زمان با درد و حزن ناشی از از دست دادن افراد مواجهه خواهید شد. در ابتدا ممکن است احساس نا امیدی و بی پناهی کنید اما این احساسات بعدا به خشم و عصبانیت تبدیل خواهد شد. شما ممکن است این خشم و ناراحتی را به افراد دیگر منتقل کنید و با بروز خشم خود به افراد و مقصر دانستن زندگی و عوامل دیگر، سعی کنید خود را آرام کنید. احساس عصبانیت از شخصی که دوست داشتید و حال شما را ترک کرده یا مرده است نیز امری طبیعی است.

مرحله سوم، سرزنش کردن خود

در طی این مرحله، افراد اکثرا خود را مقصر اتفاقات پیش آمده می دانند و درگیری های ذهنی زیادی برای افراد به وجود می آید و با خود فکر می کنند که می توانستند از بروز این اتفاقات پیش گیری کنند. افکار و جملاتی مانند " اگر چنین کاری نمی کردم..." یا " اگر طور دیگری برخورد میکردم..." در بین افراد، در این مرحله امری طبیعی است. در این مرحله همچنین ممکن است افراد دیگران را نیز مقصر اتفاقی که پیش آمده بدانند.

مرحله چهارم، افسردگی

پس از اینکه کاملا با اتفاقی که رخ داده مواجه شده و اثرات آن را در زندگی خود پذیرفتید، علائم افسردگی در شما رخ خواهد داد. این علائم شامل گریه کردن، مشکلات خواب، و کاهش اشتها می شود.

مرحله آخر، پذیرش

در آخرین مرحله مواجه شدن با از دست دادن افراد، شما می توانید حقیقت آنچه پیش آمده را بپذیرید. آنچه اتفاق افتاده است، قابل تغییر نیست. اگر چه ممکن است همچنان احساس غم و ناراحتی اندکی داشته باشید، اما می توانید به زندگی طبیعی خود ادامه دهید.

 

 

 

 

 

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات