پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

بحران هایی که باید حل شود

مراحل روانی  اجتماعی: بحران هایی که باید حل شود. ۱. اعتماد یا عدم اعتماد ۲. خودمختاری یا شرم و تردید ۳. ابتکار یا احساس گناه ۴. شایستگی یا خودکم بینی  در یک در هر یک از ۸ مرحله پیشنهادی اریکسون، بحران بحران مهمی به وجود م

مراحل روانی  اجتماعی: بحران هایی که باید حل شود.

۱. اعتماد یا عدم اعتماد
۲. خودمختاری یا شرم و تردید
۳. ابتکار یا احساس گناه
۴. شایستگی یا خودکم بینی

 در یک در هر یک از ۸ مرحله پیشنهادی اریکسون، بحران بحران مهمی به وجود می آید که باید حل شود تا رشد به شیوه مثبت ادامه یابد. کنش های متقابل بین شخص و اجتماع در جریان هر مرحله، می تواند شخصیت را در مسیر مثبت یا در مسیر منفی قرار دهد. به طور گذرا، چهار مرحله رشد روانی _ اجتماعی دوره کودکی را از نظر می‌گذارنیم.

اعتماد یا عدم اعتماد

اعتماد یا عدم اعتماد (از تولد تا ۱ سالگی). اعتماد در بطن دیدگاه رشد اریکسون قرار دارد. زندگی در میان مردم، روابط و کنش‌های متقابل به وجود می‌آورد. برای کودک، روابط با دیگران اهمیتی خاصی دارد. او، برای بقا، به طور کامل به مراقبتهای اطرافیان نیاز دارد. اولین تجربه های کودک او را در این جهت هدایت می‌کنند که به خود و دیگران اعتماد کند یا بی اعتمادی شود. کودکی که نیازهای او ارضا شده است به این نتیجه می‌رسد که دنیا را محل امن و قابل اعتماد بداند. و برعکس، کودکی به شیوه نامرتب و غیرقابل پیش‌بینی پذیرفته شود و کودکی که طرد شود، دنیا را با ترس و عدم اطمینان تجسم خواهد کرد.

خود مختاری یا شرم و تردید

خودمختاری یا شرم و تردید (از ۲ تا ۳ سالگی). در طول مرحله دوم، کودک به تدریج می‌تواند کارهایی انجام دهد: خودش لباس بپوشد و خودش محیط را کشف کند. او باید بحران تازه ای را حل کند: تایید شدن یا تایید نشدن. وقتی والدین شکیبایی، همکاری، دلگرمی و تشویق نشان می‌دهند، کودک خودمختاری و شایستگی احساس می کند. برعکس، وقتی کودکی هیچ آزادی ندارد و بیش از اندازه مورد حمایت است، بیش از اندازه شرم و تردید احساس می‌کند.

ابتکار یا احساس گناه

ابتکار یا احساس گناه (از ۴ تا ۵ سالگی). در سومین مرحله، فهرست تواناییهای حرکتی و ذهنی کودک، به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. کودک، بیش از پیش، می خواهد که اشیای تازه را بشناسد و تجربه کند. او در لابه لای کفش‌های خود، متوجه می‌شود که برخی کارها، از نظر اجتماعی، پذیرفته نیست. بنابراین یاد می‌گیرد که بعضی کارها را، در حالی که برخی تمایلات خود را کنترل می‌کند، انجام دهد. والدینی که کودکان خود را در داد کشیدن، سرسره بازی کردن، دوچرخه سواری شدن، خمیر بازی کردن و زد و خورد کردن آزاد می‌گذارند، به آنها اجازه می‌دهند که ابتکار خود را نیز رشد دهند. والدینی که آزادی کودک را به حد افراط محدود می‌کنند، این احساس را در او به وجود می‌آورند که مزاحم بزرگترهاست. این کودک، به جای اینکه رفتار خود را فعالانه و با اعتماد شکل بدهد، به ظرف منفعلی تبدیل می‌شود که دیگران محتوای آن را تعیین می‌کند.

شایستگی یا خودکم بینی

شایستگی یا خودکم بینی (از ۶ تا ۱۱ سالگی). در طول این مرحله، کودک می‌خواهد بداند که اشیا چگونه ساخته شده اند و چگونه کار می کنند. او می خواهد از بزرگترها تقلید کند و اعمال مفیدی انجام دهد، مانند کسانی که حقیقتا کار می‌کنند. کودکی که کارهای او تایید می شود، شایستگی احساس می‌کند. اما کودکی که اعمال او به چشم نمی آید، حقارت و خودکم بینی احساس می کند. والدین و معلمانی که به کودک پاداش می دهند و آفرین می‌گویند، موجب می‌شوند که او توانایی های خود را در رشد دهد و احساس شایستگی خود را استحکام بخشد. کسانی که تندخویی می‌کنند، تلاش های کودک را به مسخره می گیرند یا به حساب نمی آورند، به احساس خودکم بینی او دامن می‌زنند.


اریکسون در چند سال بعد: تحول در نظریه او

اریکسون، نظریه کلاسیک فروید را، به شیوه مناسب گسترش می‌دهد. اریکسون، بدون آنکه آثار مهم تجربه‌های کودکی را نادیده بگیرد، بر رشد دائمی شخصیت در طول زندگی تاکید می کند. دیدگاه او خوش بینانه تر از دیدگاه فروید است: فروید اصولا به پیامدهای بیمارگونه توجه می‌کرد، در حالی که اریکسون، حل سالم و مثبت بحران های هویت را در نظر می‌گیرد. نظریه چرخه زندگی او، به شخصی که موقعیت ها را از دست داده و مسیر خوبی اتخاذ نکرده است، شانس دیگری می دهد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات