پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آموزش همدلی

همد‌لی را آموزش د‌هيد همدلی درست، نه تنها برای درمانگر، كه برای بيمار نيز يك ويژگی ضروری محسوب ميشود. و ما وظيفه داريم به بيماران كمك كنيم كه نسبت به ديگران به اين دليل به ما همدلی پیدا کنند.

همد‌لی را آموزش د‌هيد

همدلی درست، نه تنها برای درمانگر، كه برای بيمار نيز يك ويژگی ضروری محسوب ميشود. و ما وظيفه داريم به بيماران كمك كنيم كه نسبت به ديگران به اين دليل به ما همدلی پیدا کنند.

به خاطر بسپارید بيماران معمولا به این دلیل به ما مراجعه می کنند که در برقرای و حفظ روابط بین فردی راضی كننده مشكل دارند. بسياری از آنان در همدلی كردن با احساسات و تجربيات د‌يگران ناموفقند.

ايجاد همدلی در بيماران

من معتقدم اینجا و اکنون روش موثری است که درمانگر می توانند برای ايجاد همدلی در بيماران از آن استفاده كنند. استراتژی روشن است: كمك كنيد بيماران همدلی را با شما تجربه كنند؛ آنگاه خودبه خود در خواهند يافت اين معنی را چگونه در رابطه با اشخاص مهم زندگيشان به كار برند. بسيار پيش می آید درمانگران از بيمارانشان بپرسند كه فلان رفتار يا گفتارشان چه تأثيری بر دیگران دارد.

پيشنهاد من به سادگی اين است كه درمانگر خود را نيز در اين پرسش وارد کند. وقتی بيمار سعی ميیكند احساس مرا حدس بزند، معمولا میخ را همانجا ميیكوبم. برای مثال، اگر بيمار برداشتش از حركات يا اظهار نظر مرا اينطور بیان کند که: تو حتما از دین من سیر شده ای، یا این حتما ناخوشایندترین جلسه ی امروزت است، شروع به محک زدن واقعيت می كنم و ميگويم: آیا باید در اين جمله به دنبال سؤالی بگردم؟ « يا »ميخواستی با اين جمله سؤالی از من بكنی؟ مسلما این همان آموزش ساده ی مهارتهای اجتماعی است: بیمار را وا می دارم که مستقیماً مورد خطاب قرار دهد و سؤال كند و خود نيز می كوشم پاسخی صريح و مفيدی به او بدهم. مثلاً ممکن است پاسخ دهم: در این مورد کاملا اشتباه کرده ای. هيچ يك از اين احساساتی كه گفتی در من نيست. من از كارمان راضی هستم.

تو شجاعت زيادی از خود نشان می دهی، سخت کار می کنی، حتی يك جلسه را هم از دست نداده ای، هرگز دیر نکرده ای و با در ميان گذاشتن مسائل خصوصی فراوان، فرصتهای زيادی ايجاد كرده ای، تو از هر جهت کارت را درست انجام می دهی، ولی متوجه شده م هر بار ميخواهی احساس من نسبت به خودت را حدس بزنی، حدست با تجربه ی درونی من همخوانی ندارد و خطايت هميشه يك جهت دارد: هميشه عالقه مندی مرا بسيار كمتر از ميزان  حقيقی تخمين ميزنی. يك مثال د‌يگر:

  • - مي دانم قبلا هم اين داستان را چند بار شنيده ای ولی.....
  • (و بیمار شروع به بازگويی يك ماجرای طولاني مي‌كند).
  • - متوجه شده ام تا حالا بارها گفته ای كه اين داستان را قبلا شنيده ام و باز شروع به تعريف آن كرده ای.
  • - می دانم عادت بدی است. خودم هم نمی فهمم چرا.
  • - فكر می كنی وقتی يك داستان را بارها میشونم، چه احساسی پیدا می كنم؟
  • - حتما كسل‌كننده است. احتمالا ترجیج می دهی جلسه زودتر تمام بشود. شاید مرتبا به ساعت نگاه كنی.
  • ً- داری از من سؤال می كنی؟
  • - خب، واقعا اینطور است؟
  • - من با بيقراری داستان تكراری ات را گوش می كنم.

حس می كنم اين داستان يك جوری مانع ارتباط ما ميشود، درست مثل اينكه موقع تعريف کردنش واقعا با من حرف نميزنی. در مورد به ساعت نگاه كردن درست گفتی. بله، اين كار را می كنم؛ ولی با اين اميد‌‌ كه وقتی داستان تو به پايان ميرسد، هنوز تا پايان جلسه وقتی برای ايجاد ارتباط داشته باشيم.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات