پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اثر توارث بر رفتار

اثر توارث بر رفتار نزدیک به نیم قرن،رفتارگرایی و روانکاوی به جنبه های ارثی رفتار توجه نکرده اند.با این همه، از چهل سال پیش، متخصصان و محققان به اثر توارث بر تفاوتهای موجود در رفتار انسان توجه بیشتری دارند.

اثر توارث بر رفتار

نزدیک به نیم قرن،رفتارگرایی و روانکاوی به جنبه های ارثی رفتار توجه نکرده اند.با این همه، از چهل سال پیش، متخصصان و محققان به اثر توارث بر تفاوتهای موجود در رفتار انسان توجه بیشتری دارند.

این تجدید علاقه به توارث دو علت اصلی دارد:

۱) کشفهای تازه در میکروبیولوژی و ژنتیک،

۲) اندازه گیریهای دقیق و معتبر از روابط علی بین تحربه های فرد و رفتار او و مساله ناشی از آن برای علوم اجتماعی، در حال حاضر،

به نظر می رسد که این بازگشت، ماهیت توارث را به ضرر کسانی تشریح می کند که به متغیرهای محیطی بیشتر اهمیت می دهند. اینک دو نمونه تحقیق که نتایج آنها در این جهت است.

ژن مزاحم

ژن مزاحم. کمرویی زیاد، به تازگی موضوع تحقیقات زیادی شده است. کاگان و همکارانش، به مدت ۸ سال، بازداری رفتار ۴۱ کودک را مطالعه کرده اند. آنها کشف کرده اند که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد این کودکان ظاهراً از آمادگی زیستی ذاتی برای ترس شدید از اشخاص، رویدادها و حتی اشیایی که با آنها آشنایی نداشتند برخودار بودند. این کودکان، در مقابل استرس، واکنشهای فیزیولوژیک شدیدی نشان می دادند: انبساط مردمک، افزایش تعداد ضربانهای قلب و مقدار کورتیزول. همه این علایم نشان می داد که دستگاه عصبی به شدت فعال شده است. در تحقیقات دیگر کشف است که والدین کاملاً اجتماعی به فرزند خواندگی پذیرفته شوند، باقی می ماند. هر چند برخی کودکان در انجام دادن بعضی کارها، به شیوه ذاتی بازداشته می شوند، والدین می توانند به آنها کمک کنند تا بر کمرویی خود تا اندازه ای چیره شوند. به عقیده دانیل لاپورت، روانشناس بیمارستانهای شهر مونترآل، کانادا، می توان این آمادگی ذاتی را با روشهای تربیتی مناسب به حداقل رساند، اما نمی توان آن را به طور کامل از بین برد‌

آمیختگی ژن ها

آمیختگی ژن ها: توارث چندعاملی. کمرویی تنها صفت موروثی انسان نیست. نتایج تحقیقی که در دانشگاه مینه سو تای آمریکا انجام گرفته، این باور را به وجود آورده است که توشه ژنتیک انسان بر تعداد زیادی از جنبه های شخصیت اثر چشمگیر دارد. پژوهشگران، ۳۴۸ جفت دوقلوی یکسان را، که در میان آنها برخی از یکدیگر بزرگ شده بودند، با تعداد زیادی آزمون، که اغلب آزمونهای شخصیت بودند، تحت آزمایش قرار دادند. آزمودنیها، در مدت ۶ روز، به بیش از ۱۵۰۰۰ سوال در زمینه های مختلف، از جمله ارزشها، علاقه به پرخاشگری، زیبایی شناسی و عادت به تلویزیون و مطالعه، پاسخ داده اند. پژوهشگران کشف کرده اند که عوامل ارثی، د مقایسه با عوامل تربیتی، بر ۷ صفت از ۱۱ صفت یا گروه صفات شخصیتی مورد مطالعه در آزمایش، اثر مهمتری دارند. آنها کشف کرده اند که بالاترین صفت ارثی در مقیاس قدرت اجتماعی تمایل به رهبری بود.

صمیمیت در ژن ها

صمیمیت در پایین ترین درجه مقیاس قرار گرفت. آنها انتظار داشتند که سنت گرایی، یک صفت اکتسابی باشد نه ارثی، اما معلوم شده که به شدت تحت تاثیر توارث است. البته تفسیر نتایج این نیست که دوقلوهادرهبر و سنت گرا زاده می شوند و به صمیمیت کمتر نیاز دارند، بلکه نتایج، بیشتر برای نشان دادن همبستگی است. این ارقام نشان می دهد که وقتی یکی از دوقلوها صفت خاصی را نشان می دهد، با چه احتمالی می توان آن را در دیگری نیز مشاهده کرد. همین استدلال در مورد نبود یک صفت نیز مصداق دارد. بنابراین، نتایج به دست آمده درباره شخصیت دوقلوها، به طور یقین چیزی را در اختیار ما نمی گذارد. این نتایج فقط نشان می دهد که کدام صفات شخصیتی بیشتر تحت تاثیر توارث است. لازم به یادآوری است که این ارزشیاییها نشان می دهد که ژنها تا چه اندازه رفتار خاص یک جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهند.

با این همه، نمی توان به سهم آنها در شخص به خصوصی پی برد. پژوهشگران معتقد نیستند که تنها یک ژن بتواند مسئولیت یک ویژگی را بر عهده داشته باشد. به نظر می رسد که هر صفت از ترکیب تعداد زیادی ژن به وجود می آید و پیچیدگی نقش توارث نیز از همین جاست. همچنین، ژنها دست به دست هم می دهند تا ویژگی های خاص یک شخص را بوجود آورند،چیزی که توارث چندعاملی نامیده می شود. باید بدانیم که این نتایج، نقش عوامل محیطی در شکل گیری شخصیت را حذف نمی کند. کل صفات شخصیتی انتقال نمی یابد بلکه تمایلات و ارجحیتهاست که به ارث می رسد.

در موارد انحرافهای افراطی، مثل زنا با محارم یا سوءاستفاده جنسی، عوامل خانوادگی، حتی اگر منفی باشد، خیلی بیشتر از آنچه مطالعه دانشگاه مینه سو تا آشکار می کند، اثر دارد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات