پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اثر مواد مخدر بر جنین

اثر مواد مخدر بر جنین  در اوایل دهه ۱۹۶۰، فاجعه مسکن تالیدومید، به دنیای پزشکی و، به طور کلی، به مردم نشان داد که داروها می توانند برای زنان باردار خطرناک باشند. میلیونها زن آلمانی، انگلیسی و کاندایی، که در سه ماه اول حامل

اثر مواد مخدر بر جنین 

در اوایل دهه ۱۹۶۰، فاجعه مسکن تالیدومید، به دنیای پزشکی و، به طور کلی، به مردم نشان داد که داروها می توانند برای زنان باردار خطرناک باشند. میلیونها زن آلمانی، انگلیسی و کاندایی، که در سه ماه اول حاملکی خود تالیدومید مصرف کرده بودند، فرزندانی با اعضای کج ریخت به دنیا آوردند.

حالا می دانیم که داروها و مواد شیمیایی از مانع جفت می گذرند و به شبه جنین و جنین می رسند. امروزه عقیده بر این است که زنان باردار تنها زمانی باید دارو مصرف کنند که سلامت آنها واقعاً در خطر باشد. حتی در این شرایط نیز، آنها باید داروها را زیر نظر پزشک مصرف کنند. گزارشهای متعدد نشان می دهد که افراط زنان باردار در نوشیدن قهوه نیز تعداد سقط های خودبه خودی و کودکان ناقص را افزایش می دهد. بر اساس این گزارشها، متخصصان توصیه میکنند که زنان باردار، از مصرف کافئین خودداری کنند یا مصرف آن را کاهش دهند. نیکوتین سیگار نیز می تواند بر شبه جنین آسیب رساند.

خون او نیکوتین را جذب می کند

وقتی زن باردار سیگار می کشد، خون او نیکوتین را جذب می کند و از طریق جفت به جنین انتقال می دهد. زنان سیگاری، نسبت به زنان غیرسیگاری، دو برابر بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار دارند. اهمیت خطر زمانی معلوم می شود که بگوییم درصد مرگ و میر نوزادان زودرس، بیشتر از مرگ و میر نوزادان عادی است. به علاوه، زنان سیگاری بیشتر از زنان غیرسیگاری صاحب فرزندان معلول می شوند.

اسپرم های معیوب 

همچنین، تحقیقات تازه نشان می دهد که خطرات سقط خودبه خودی و مرگ و میر کودکان، برحسب مقدار مصرف سیگار در دوره بارداری، تغییر می کند. حتی در کودکانی که تنها پدران آنها پیش از تولد کودک سیگار می کشیدند، نسبت به کودکانی که پدران آنها سیگار نمی کشیدند، خطرات سرطان خون و سرطان مغز بیشتر است. بنابراین، احتمالا بتوان گفت که مصرف سیگار می تواند اسپرم ها را معیوب کند. مطالعات متعدد نشان مز دهد که مصرف ماری جوآنا بر رشد شبه جنین و جنین، بر رفتار نوزاد و حتی بر رشد عصبی آن آسیب می رساند. کودکی که مادرش به هروئین یا کوکائین وابستگی داشته است، اختلالهایی نشان می دهد: بیش فعالی، لرزشها، فریادهای گوش خراش و تهوع، همچنین این کودک نسبت به کودکان دیگر، تحریک پذیرتر، متلاطم تر و از نظر خواب و تغذیه، نابهنجارتر است.

اختلالهای رفتاری و روانی

نگران کننده تر اینکه اختلالهای رفتاری و روانی، ظاهراً در طول دوره خردسالی و در مرحله انتقال به دوره کودکی دوام می یابد. هر چند زمان زیادی درباره خطر الکل بر جنین تردید وجود داشت، در دو دهه اخیر معلوم شده است که مصرف الکل در دوره حاملگی می تواند بر رشد کودک آسیب رساند. در آغاز فکر می کردند که خطر سندرم الکلی شدن جنین، که از طریق معلولیت جسمی و عقب ماندگی ذهنی مشخص می شود، تنها برای کودکان مادران الکلی یا زنان مشروب خوار قهار است. امروزه، مطالعات نشان می دهد که حتی مصرف دو لیوان مشروب در هفته، می تواند بر کودک نتایج ناخوشایندی داشته باشد. کودکان چهار ساله ای که مادران آنها در مدت بارداری روزی سه لیوان الکل می نوشیدند، نسبت به میانگین کودکان هم سن خود، از نظر ضریب هوشی، پنج نمره کمتر نشان می دهند.

آسیب های وارده به مغز، بر مصرف الکل، ظاهراً غیرقابل برگشت است: حتی تغذیه خوب و مراقبتهای اختصاصی پس از تولد هم نمی توانند عقب ماندگی ذهنی و آسیبهای مغزی را از بین ببرند. بنابراین، به زنان باردار توصیه می شود که از مصرف الکل خودداری کنند زیرا احتمال دارد که رشد کودک خود را با دشواری روبرو سازند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات