پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خواب یکی از حالتهای آگاهی

خواب  یکی از حالتهای آگاهی نوزاد فعالیت اصلی نوزاد خواب است. او هر روز در ۷ یا ۸ دوره کوتاه و در مجموع ۱۶ ساعت یا بیشتر می خوابد. حالتهای بیداری و خواب، با چرخه های تقریبا چهار ساعته، پشت سرهم می آیند:

خواب  یکی از حالتهای آگاهی نوزاد

فعالیت اصلی نوزاد خواب است. او هر روز در ۷ یا ۸ دوره کوتاه و در مجموع ۱۶ ساعت یا بیشتر می خوابد. حالتهای بیداری و خواب، با چرخه های تقریبا چهار ساعته، پشت سرهم می آیند:

سه ساعت خواب و یک ساعت بیداری. پس از ۶ هفته، مدت خوابها بیشتر و تعداد آنها کمتر می شود؛ ۲ تا ۴ دوره خواب باقی می ماند. در این دوره، اکثر کودکان معمولا شب می خوابند.

علاقه پژوهشگران به مطالعه عادات خواب نوزاد، دقیقا با علاقه آنها برای مطالعه حالتهای آگاهی ارتباط دارد. ولف، حالت آگاهی را پیوستاری در نظر می گیرد که از خواب عمیق تا فعالیت شدید ادامه دارد. واکنشهای کودک به محیط خود، برحسب حالت آگاهی او فرق می کند. مثلا، در حالت خواب، نوزاد در مقابل لمس و تعداد زیادی محرکهای دیگر واکنش نشان نمی دهد. ب

رعکس، در حالت بیداری و نسبتا غیرفعال، با چشمهای خود اشیای متحرک را دنبال می کند و به طرف صدا می چرخد. گریه ها و لبخندهای خود به خودی نیز واکنشهایی است که با حالتهای آگاهی ارتباط دارد. به عقیده کودک شناس مشهور، برازلتون، حالت آگاهی بنیادی ترین مکانیسم دفاعی نوزاد است. به کمک حالات آگاهی، نوزاد در مقابل برخی محرکها جمع می شود و در نتیجه واکنش نشان نمی دهد. همچنین حالتهای آگاهی وسیله ای است که نوزاد به کمک آنها فعالانه واکنش نشان می دهد. بنابراین، بهره گیری نوزاد از حالتهای مختلف آگاهی نشان می دهد که دستگاه عصبی در فعالیت کامل است.

ولف، در نوزاد حالتهای آگاهی زیر را تشخیص می دهد:

• خواب عمیق. توزاد به طور کامل در خواب به سر می برد؛ فعالیت حرکتی یا ضعیف است یا اصلا وجود ندارد؛ ماهیچه های صورت شل شده است؛ حرکات چشمی به خودی خود دیده نمی شود؛ تنفس منظم و یکسان است.

• خواب سبک. نوزاد، گاهی اعضای خود را کمی تکان می دهد و در مجموع، بیش از حالت پیشین حرکت می کند؛ حرکات چشمی، اتفاقی و سریع است؛ جلوه های صورت ( لبخند، حرکات ریشخند آمیز، گرههای ابروها، چین خوردگیهای پیشلنی و آویزان شدن لب و لوچه) زیاد است؛ آهنگ تنفس منظم و سریعتر از حالت خواب عمیق است.

• خواب آلودگی. نوزاد نسبتا غیرفعال است؛ گاهی، همزمان با پیچ و تاب خوردن، حرکت می کند؛ چمشهای خود را، به طور متناوب، باز و بسته می کند؛ آهنگ تنفس منظم، اما نسبت به حالت خواب عمیق، سریعتر است.

• گوش به زنگی. با اینکه نوزاد فعال نیست، چشمهایش باز و درخشان است، آهنگ تنفس منظم اما، نسبت به حالت خواب عمیق، سریعتر است.

• فعالیت شدید‌. نوزاد می تواند ساکت باشد یا سروصدا را بیندازد، نق بزند یا ناله کند؛ فعالیتهای حرکتی پراکنده زیاد مشاهده می شود؛ چهره می تواند آرام یا عصبانی باشد، درست مثل اینکه کودک گریه می کند؛ تنفس منظم است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات