پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

عزت نفس پسران و دختران

عزت نفس پسران و دختران  عزت نفس را به این صورت تعریف می کنند: عقیده ای که فرد درباره مجموعه تواناییها، شایستگیها و ویژگیهای خود دارد. به طور کلی، میزان عزت نفس، در طول دوره نوجوانی، به استثنای مواقعی که در محیط دگرگونیهای

عزت نفس پسران و دختران 

عزت نفس را به این صورت تعریف می کنند: عقیده ای که فرد درباره مجموعه تواناییها، شایستگیها و ویژگیهای خود دارد. به طور کلی، میزان عزت نفس، در طول دوره نوجوانی، به استثنای مواقعی که در محیط دگرگونیهای مهم رخ می دهد، به همراه سن افزایش می یابد.

تحول عزت نفس

البته بین دختر و پسر، از نظر تحول عزت نفس، تفاوتهایی وجود دارد و این پدیده، در حال حاضر، بحثهای زیادی را موجب شده است. بر اساس یکی از جدیدترین تحقیقات امریکایی، که روی ۳۰۰۰ نوجوان انجام گرفته است، دختران نوجوان، در مقایسه با پسران نوجوان، عزت نفس ضعیفتر و انتظارهای زندگی پایین تری دارند و از نظر اعتماد به نفس و اعتماد به تواناییهای خود نیز در سطح پایین تری قرار دارند. در دبستان، اکثر دختران اعتماد به نفس دارند، خود را تایید می کنند و درباره هویت خود دیدی مثبت نشان می دهند. اما در آغاز نوجوانی، کمتر از یک سوم آنها این ادراک را حفظ می کنند.

البته در مورد عزت نفس پسران نیز اُفت دیده می شود اما نسبتهای آنها متفاوت است. مثلا، ۶۷ درصد پسران دبستانی اظهار می دارند که از آنچه هستند راضی اند؛ در حالی که در سطح دبیرستان، ۴۶ درصد پسران این پاسخ را می دهند.

در مورد دختران، این نسبتها به ترتیب عبارتند از ۶۰ و ۲۹ درصد. به نظر می رسد که دختران سیاه پوست استثنا هستند: درصد بسیار بالایی از دختران سیاه پوست، در مقایسه با دختران سفید پوست، در دوره دبیرستان نیز اعتماد به نفس بالایی دارند. ظاهرا، تعداد زیادی از دختران سیاه موست تمایل دارند با زنان سیاه پوست قوی و توانا برای قبول مسئولیتهای متعدد، که کار تمام وقت دارند و به خانواده نیز می رسند، همانندسازی کنند. بدون تردید، نگرش والدین سیاه پوست، ادراکی را که نوجوانان از خود دارند تحت تاثیر قرار می دهد، زیرا در بسیاری از موارد، آنها سعی می کنند به کودکان خود بفهمانند که اشکال از جانب آنها نیست، بلکه در شیوه رفتار اجتماع با آنهاست.

تفاوت در عزت نفس پسران و دختران: فرضیه گیلیگان

کارول گیلیگان، روانشناس رشد، برای تبیین تفاوت در عزت نفس، فرضیه زیر را ارائه می دهد: مرد ابتدا هویت خود را تعیین می کند و بعد به دنبال روابط نزدیک می گردد؛ زن، فرایند وارونه طی می کند: ابتدا با دیگران روابط اجتماعی برقرار می کند بعد به فکر هویت خود می افتد‌.

در سالهای ۱۹۸۰، گیلیگان و همکارانش تحقیقاتی را انجام داده اند تا بین ادراکهای زنان بزرگسال و ادراکهای دختران نوجوان رابطه پیدا کنند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که، با طور کلی، دختران ۱۱ ساله اعتماد به نفش خود را همچنان حفظ می کنند: آنها در روابط خود، باز هم آنچه را که دوست دارند و آنچه را که دوست ندارند بر زبان می آورند و به قدرت و رک گویی خود اطمینان دارند. در حدود ۱۵ تا ۱۶ سالگی، دختر جوان بیش از پیش می گوید: نمی دانم، نمی دانم، نمی دانم. گیلگیان این فرضیه را ارائه می دهد که در نوجوانی، دختر، تردید در شایستگی عقاید درونی، احساسات و تعهدات خود را در روابط معنی دار شروع می کند. دختر جوان، در ۱۱ سالگی، خود را تایید می کند و آنچه را که فکر می کند می گوید، اما پس از دو سه سال به تدریج از طرد و خشم دیگران می ترسد و در نتیجه، افکار خود را پنهان نگه می دارد و تمایل به خودمختاری را سرکوب می کند.

فرهنگ غربی الگویی که برای دختر جوان

به عقیده گیلیان، فرهنگ غربی، الگویی که برای دختر جوان فراهم می آورد چنین است: کامل و خوب؛ کسی که خود را حقیر و سلطه گر نشان نمی دهد، اما منشا آرامش، آسودگی، همدلی و همنوایی است. مدرسه، از طریق بارزش شمردن خودمختاری و کم ارزش نشان دادن روابط اجتماعی مساله را تشدید می کند. این نوع دخالتها، تفاوت عزت نفس دخترها و پسرها راوموجب می شود. تعادل بین آگاهی از هویت خود و آگاهی از دیگران به آسانی فراهم نمی شود. عدم تعادل بین این دو، برحسب جنس، دشواریهای مختلفی به همراه می آورد: دختران، به دشواری، خودمختاری و پسران، به دشواری، توانایی صمیمیت کسب می کنند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات