پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ذهنیت های کودک

ذهنیت های کودک ذهنیت های کودک با هیجانات منفی شدید مانند، خشم، اندوه و رها شدگی مرتبط هستند. این ذهتیت ها مشابه مفهوم کودک درون هستند که در بسیاری از رویکردهای درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

ذهنیت های کودک

ذهنیت های کودک با هیجانات منفی شدید مانند، خشم، اندوه و رها شدگی مرتبط هستند. این ذهتیت ها مشابه مفهوم کودک درون هستند که در بسیاری از رویکردهای درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال بیماری با طرحواره بی اعتمادی/ بدرفتاری ممکن است هنگامی که در ذهنیت کودک آزاردیده قرار دارد، از سوی دیگران احساس تهدید کند و گمان کند که قصد آزار او را دارند.

ذهنیت‌های والد ناکارآمد

 دیگر گروه ذهنیت های هیجانی قدرتمند ذهنیت های والد ناکارآمد نامیده می‌شود‌ این ذهنیت از نظر مفهومی با مفهوم درون فکنی در تئوری روانپویشی همپوشانی دارد. در طرحواره درمانی به این ذهنیت ها به عنوان درونی سازی واکنش‌های والدینی ناکارآمد توسط کودک نگریسته می شود. افراد به هنگامی که در ذهنت های والد ناکارآمد قرار دارند پیوسته خودشان را تحت فشار قرار می دهند یا از خودشان نفرت پیدا می‌کنند. به طور مثال بیماران دارای طرحواره بی اعتمادی / بدرفتاری، هنگامی در ذهنیت والد تنبیه گر قرار دارند، خودشان را بی ارزش شمرده و از خود نفرت می‌یابند.

 ذهنیت‌های مقابله ای ناکارآمد

 ذهنیت های مقابله ای در رابطه با سبک های مقابله ای طرحواره اجتنابی، تسلیم یا جبران افراطی قرار دارند. افراد در ذهنیت مقابله ای اجتنابی از هیجانات یا دیگر تجربه های درونی خود یا به طور کلی روابط اجتماعی اجتناب می‌کند. در ذهنیت مقابله ای جبران افرادی افراطی، افراد از برانگیختگی بالایی برخوردار بوده و در مورد خود بزرگ نمایی می کنند تا بدین ترتیب نقطه مقابل هیجانات مرتبط با طرحواره شان را تجربه کنند.

ذهنیت های سالم
 ذهنیت سالم شامل ذهنیت بزرگسال سالم و ذهنیت کودک شاد است. بیماران در ذهنیت بزرگسال قادر می‌شوند که ارزیابی واقع بینانه ای از خود و از زندگی شان داشته باشند؛ قادر هستند که به تعهدات خود عمل کنند و همزمان به فکر رفع نیازها و خوشبختی خودشان باشند. از نظر مفهومی با مفهوم عملکرد ایگوی سالم در رویکرد روان پویشی همپوشانی دارد. ذهنیت کودک شاد نیز اصولاً با بازی، تفریح و شادی مرتبط است.

ذهنیت ها بسیار آسان‌تر از طرح‌واره ها مورد شناسایی و رسیدگی قرار می‌گیرند و بنابراین در مرکز درمان بیماران دشوار قرار دارند. در طرحواره درمانی بر اساس مفهوم ذهنیت طرحواره، همواره همه تکنیک های طرحواره با ذهنیت هیجانی کنونی بیمار وفق داده می‌شوند. کار روی ذهنیتی که به قدر کافی فعال نشده باشد، سودمندی خاصی به همراه ندارد، چرا که هنوز اطلاعات جدیدی آن را تحت تاثیر قرار نداده و فعال نکرده است. کار روی ذهنیت های کنونی به بیمار یاری می دهد تا هم ذهنیت های طرحواره و هم طرح‌واره های واقعی را شناسایی کرده و آنها را تغییر دهد. مدل ذهنیت رابطه مستقیم ذهنیت ها با مشکلات کنونی بیمار و تعاملات او در جلسه درمان را به نمایش می گذارد. این مدل رابطه ذهنیت های مختلف را با مشکلات و نشانگان بیمار نشان می دهد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات