پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

بازی و ساخت شخصی

بازی و ساخت شخصیت شخصیت یکی از متداول ترین و در عین حال نامشخص ترین مفاهیمی است که بشر در زندگی با آن سر و کار دارد. هر روز به کرات با کلمات و جملاتی مانند بی شخصیت، شخصیت متزلزل، شخصیت استوار، با شخصیت و غیره برخورد می کن

بازی و ساخت شخصیت

شخصیت یکی از متداول ترین و در عین حال نامشخص ترین مفاهیمی است که بشر در زندگی با آن سر و کار دارد. هر روز به کرات با کلمات و جملاتی مانند بی شخصیت، شخصیت متزلزل، شخصیت استوار، با شخصیت و غیره برخورد می کنیم، بدون اینکه در مفهوم آن توافقی همگانی و مشترک میان شنوندگان و گویندگان موجود باشد.

آلپورت در سال ۱۹۳۷ چندین تعریف گوناگون برای شخصیت یافت که هر یک به نحوی کاربرد داشتند و از آن زمان به بعد نیز تعاریف متعدد دیگری از شخصیت شده که هر یک از آنها ابعاد خاصی از شخصیت را مورد نظر قرار داده اند. با مقایسه تعریف های عرضه شده می‌توان گفت: شخصیت عبارت از طریقه فکری و رفتاری شخص در رابطه با سازش با محیط اجتماعی خود است. چنین تعریفی شامل صفات ویژه انسانی مانند ارزش‌ها، سایق ها، عوامل ارثی، نگرش ها، واکنش های هیجانی، توانایی‌ها، قابلیت‌ها، تصورات و هوش است. این تعریف همچنین شامل نمونه های رفتاری قبل مشاهده نیز می‌شود. این ویژگی ها باعث می‌شوند تا شخص ب مجموعه ای از خصوصیات و کیفیات مختص به خود از سایرین متمایز شده و در حقیقت با نقابی بر چهره برای سازش با محیط به ایفای نقش بی همتای خود بپردازد. در حقیقت شخصیت از کلمه فرانسوی و انگلیسی personality گرفته شده و به معنای نقابی است که بازیگران تئاتر های قدیم یونان و رُم بر چهره می‌گذاشتند تا نقش مورد نظر را به نحو بهتری نشان دهند. در میان نظریه های ارائه شده از شخصیت می‌توان نظریه فروید را از نقطه نظر آنکه چارچوب تفکرات سنتی را در ریشه یابی این اصطلاح شکسته است، متمایز از دیگران شناخت. از نظر فروید، شخصیت به وسیله تعامل بین نیروهای بیولوژیکی و روحی و روانی شکل می گیرد. او می گوید: انسان به مثابه حیوانی بیولوژی سعی بر آن دارد تا تبدیل به فردی روحی شود. از نظر فروید، شخصیت انسان از برخورد سه نیرو به شرح زیر شکل می‌گیرد:

۱. نهاد 

نهاد جنبه بیولوژیکی و غریزی شخصیت است و تحت سلطه اصل لذت جویی قرار دارد. نهاد از آن روی که غریزی است به صورت خود به خود اتفاق افتاده و شخص آگاهی چندانی از آن ندارد. هدف اصلی نهاد تمرکز بر ارضای نیازهای غریزی بر طبق اصل لذت است و از این رو بیشتر با جسم و فرایندهای جسمی در تماس است تا با جهان بیرون.

۲.من

 این جنبه از شخصیت در نتیجه تماس با جهان بیرونی تشکیل می‌شود، لذا آگاهانه و ارادی بوده و سعی در سازگاری با محیط خارج دارد. من، به جای توجه به اصل لذت بیشتر، به اصل واقعیت توجه داشته و سعی در کنترل نهاد دارد.

۴. من برتر

 جنبه اخلاقی و معنوی شخصیت بوده و از معیارهای اخلاقی و محدودیت‌های اجتماعی ترکیب شده است. افرادی که در محیط زندگی کودک بوده و به نحوی با او در ارتباط هستند در ساخت من برتر کودک نقش اساسی به عهده دارند. از این میان می‌توان به نقش والدین، همسالان، مربیان، مجریان قانون و غیره اشاره کرد. جالب آنکه در طول زندگی فرد، نهاد با من برتر دائماً در حال کشمکش و تعارض هستند و من، نقش میانجی را در میان آن دو بر عهده دارد. در بحث خود از شخصیت عقیده دارد، انسان برای رشد و تکامل شخصیت خود در طول زندگی مراحل چهارگانه زیر را می پیماید.

۱.مرحله دهانی
۲. مرحله مخرجی
۳. مرحله آلتی
۴. مرحله تناسلی



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات