پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سه نوع از مهارت های حرکتی

تاکنون سه نوع از مهارت های حرکتی تشخیص داده شده‌اند که به ترتیب عبارتند از: ۱. اعمال ظریف در مقابل اعمال زمُخت ‏ تفاوت میان اعمال ظریف با اعمال زمُخت بستگی به میزان شرکت عضلات در انجام عمل دارد. برای مثال، هرگاه عضلات بزر

تاکنون سه نوع از مهارت های حرکتی تشخیص داده شده‌اند که به ترتیب عبارتند از:

۱. اعمال ظریف در مقابل اعمال زمُخت

‏ تفاوت میان اعمال ظریف با اعمال زمُخت بستگی به میزان شرکت عضلات در انجام عمل دارد. برای مثال، هرگاه عضلات بزرگ بدن یا کل بدن در انجام حرکتی مشارکت داشته باشند، به آن اعمال زم‌خت می گویند و معمولاً قدرت بدنی در انجام آن دخالت زیادی دارد، مانند دویدن، پریدن، وزنه‌برداری کردن، کشتی گرفتن و غیره. اما در مقابل حرکاتی که مستلزم استفاده از عضلات کوچکتر مچ و انگشتان است، اعمال ظریف نام گرفته اند. آنچه در اعمال ظریف مهم است چگونگی دقت در انجام عمل است. نمونه این اعمال عبارتند از رنگ آمیزی، نقاشی، کارهای دستی و غیره.

۲. اعمال پیوسته در مقابل اعمال گسسته 

هرگاه در مقابل محرک بیرونی ویژه ای، حرکتی خاص انجام گیرد، به آن حرکت گسسته می‌گویند. البته کل حرکت ممکن است متشکل از حرکات گسسته ای باشد که هر حرکت آن در مقابل با محرک خاصی اعمال می‌شود. به طور مثال، هرگاه فراگیر تشویق گردد در مقابل شنیدن صدایی سعی به تقلید عمل همان حیوان کند، او نوعی حرکت گسسته را انجام می دهد. در مقابل، اعمال پیوسته اعمالی است که فراگیر سازگاری پیوسته و معینی را در مقابل ترکیبی از محرکات که احتمالا برخی از آنها درونی نیز هستند، انجام می‌دهد. برای مثال، هرگاه از فراگیر خواسته شود در بازی قایم باشک، فردی که مخفی شده است را بر اساس نشانه ها، علایم خاص، یا حس خود پیدا کند، نوع فعالیت او پیوسته خواهد بود.

۳. حرکات مدار باز در مقابل حرکات مداربسته

 مهارتی مداربسته خوانده می شود که اجرای آن به طور کامل متکی به بازخورد های درونی حاصله از عضلات به عنوان محرک هدایت کننده باشد. به طور مثال، هرگاه از کودک خواسته شود با چشمانی بسته سعی در گرفتن کودکی دیگر که او را صدا می‌زند بکند، در حقیقت، فراگیر حرکتی مداربسته انجام می دهد. در مقابل، اکثر وظایف مفید و ویژه حرکتی، برخی از ویژگیهای مدار باز دارند، یعنی، پاسخ‌ها کم و بیش تحت تاثیر محرکات خارجی هستند. برای مثال، آنچه در هنگام نقاشی مفید است، توجه به خط های کشیده شده و اطمینان از برای مثال، آنچه در هنگام نقاشی مفید است، توجه به خط های کشیده شده و اطمینان از صحت و درستی عمل برای ادامه نقاشی است که به مقداری زیاد متکی بر فعالیت هوشمندانه ذهنی است تا برخوردهای درونی عضلانی. نکته قابل توجه در کلیه اعمال حرکتی، نقش برجسته مهارتهای فکری در اجرای صحیح عمل است. در حقیقت، می توان گفت هیچ عمل مهارتی کاملی نمی تواند جدا از جز ذهنی آن اجرا گردد، لذا آنچه را که باعث تفاوت در اجرای عمل میان دو فرد با خصوصیات تقریباً یکسان فیزیکی می گردد. چگونگی استفاده از فرایندهای ذهنی ویژه، یعنی، فکر و مهارت بیشتر در اجرای عمل است نه خصوصیات فیزیکی.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات