پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

انواع یادگیری اطلاعات

انواع یادگیری اطلاعات  اطلاعات از راه‌های زیادی به دست می آیند، برای مثال، اطلاعات دریافت شده از طریق کلام، تصویر، نوشته و غیره. علاوه بر مسیر دریافت اطلاعات، تفاوت دیگری نیز از لحاظ محتوا و کارکرد

انواع یادگیری اطلاعات 

اطلاعات از راه‌های زیادی به دست می آیند، برای مثال، اطلاعات دریافت شده از طریق کلام، تصویر، نوشته و غیره. علاوه بر مسیر دریافت اطلاعات، تفاوت دیگری نیز از لحاظ محتوا و کارکرد اطلاعات به چشم می‌خورد، و از این نظر برای هرگونه فعالیت آموزشی تفکیک اطلاعات به صورت اجزای متفاوت اما مربوط به همدیگر، سودمند است.

اطلاعات را می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

۱. یادگیری برچسب ها و اسامی
۲. یادگیری واقعیت ها
۳. یادگیری اطلاعات سازمان یافته

۱‌. یادگیری برچسب ها و اسامی

۱‌. یادگیری برچسب ها و اسامی: قابلیت کسب پاسخی کلامی و پیوسته به مجموعه‌ای از اشیا و رویدادها، یادگیری برچسب‌ها یا اسامی خوانده می شود. نکته مهم در این میان تفاوت میان یادگیری نام یک شی ء یا رویداد با یادگیری مفهوم آن شیء یا رویداد است. به طور مثال، احتمالاً کودک در می یابد همبازی او دختر است؛ اما آنکه دختر به که می‌گویند از عهده او خارج است. هرگاه کودک، در طول بازی خود عروسکش را مخاطب قرار داده و به او می گوید بی تربیت هستی، به معنای آن نیست که کودک مفهوم بی تربیت را می‌داند، بلکه صرفاً دلیلی بر یادگیری بر چسبی است که اگر این عمل انجام شود، نشانی بر بی تربیتی عروسک است، نه آن که اصولاً بی تربیت یعنی چه.

۲. یادگیری واقعیت‌ها

۲. یادگیری واقعیت‌ها: هرگاه بیان کلامی مبین وجود ارتباط بین دو یا چند شیء رویداد یا مفهوم باشد، آن را واقعیت می‌نامند. برای مثال، هرگاه کودک بگوید: ماشین من قشنگ است، از نظر خود واقعیتی را بیان کرده است، یعنی، آنچه را که می پندارد درست است به زبان آورده. واقعیت به دو صورت است یا مجزا از سایر مسائل بوده و به تنهایی موجود است؛ مثلاً، این عروسک است، یا در ارتباط با سایر واقعیت‌ها قرار می گیرد، مثلا، من عروسک قرمز خود را دوست دارم. این نوع از یادگیری اطلاعات در بازیهای تقلیدی کودکان مشخص است، جایی که کودک با تقلید از والدین یا همسالان خود شروع به صحبت با عروسک خود می کند، یا داستانی را برای دوستانش تعریف کرده و/ یا شرح بازی خود را بیان می‌دارد. در بازی‌های آموزشی وقتی تعدادی تصویر در اختیار کودک قرار گرفته و از او خواسته می‌شود ضمن کنار هم گذاشتن تصاویر، داستانی راجع به آن بگوید، در واقع، کودک به بیان واقعیت مشغول است.

۳. یادگیری اطلاعات سازمان یافته:


۳. یادگیری اطلاعات سازمان یافته: برخی اوقات اطلاعات مورد یادگیری باید به صورت واحدهایی بزرگ با پیکره های بزرگتری از دانش آموخته شوند. به عبارت دیگر، این قابلیت همان ابعاد گسترش یافته قابلیت مربوط به واقعیت هاست، با این تفاوت که این مجموعه از اطلاعات باید طوری سازمان یابند که در آینده هنگام ترکیب با سایر اطلاعات، واحدی منسجم در خدمت یک کل مورد نظر را تشکیل دهند. این نوع از قابلیت بیشتر در بازی‌های نمایشی که به صورت گروهی انجام می‌گیرد و در آن هر یک از بازیگران در رابطه با نقش خدا و با توجه به ارتباط آن ها با نقش دیگران به بازیگری مشغول می‌شوند، به چشم می‌خورد. هرگاه کودک رابطه خود با دیگران را در هر مقطع از دست بدهد، خواهی نخواهی مسیر تغییر کرده و از هدف خود به دور خواهد افتاد. مثال دیگر در این مورد می تواند بازی های عمو زنجیر باف یا گرگم و گله می برم و کلیه بازی هایی باشد که کودک متن بازی را به صورت اشعاری به هم پیوسته خوانده و در ارتباط با موضوع، به بازی خود تداوم می بخشد. نوع آموزشی بازی های مربوط به این قابلیت بازی های آهنگین، چیستان ها، ضرب المثل ها و غیره است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات