پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سلسله مراتب یادگیری

سلسله مراتب یادگیری   بی تردید یکی از معروفترین نظریه‌پردازان آموزشی معاصر گانیه است، اهمیت نظریه گانیه امکان به کارگیری وسیع آن در کلیه سطوح آموزشی از مهدکودک ها گرفته تا دانشگاه‌ها و موسسات فنی و حرفه ای دنیاست

سلسله مراتب یادگیری 

 بی تردید یکی از معروفترین نظریه‌پردازان آموزشی معاصر گانیه است، اهمیت نظریه گانیه امکان به کارگیری وسیع آن در کلیه سطوح آموزشی از مهدکودک ها گرفته تا دانشگاه‌ها و موسسات فنی و حرفه ای دنیاست و این خود به نظریه او در مقابل سایر نظریه های یادگیری و آموزشی ویژگی منحصر به فردی داده است.

گانیه اعتقاد دارد انسان در طول زندگی خود امور بسیاری را می آموزد. این آموخته‌ها در ابتدا از راه فرایندهای بسیار ساده محرک - پاسخ کسب می شوند و بعد، به تدریج به حیطه های وسیع تری از مهارت های پیچیده ذهنی گسترش می‌یابند. او می‌گوید کودک در سال‌های اولیه زندگی آموزشی رسمی و حتی پیش از آن با دو مساله مهم مواجه است. اول، چگونگی شکل بخشی به زندگی اجتماعی خود که باید در جهان خارج با افراد دیگر تعامل برقرار کند تا بتواند به مثابه موجودی اجتماعی به زندگانی اجتماعی خود ادامه دهد و دوم، آموختن چگونگی برقراری ارتباط با نمادهایی که معرف محیط زندگی او هستند. البته این نمادها در ابتدا ساده بوده و به تدریج همزمان با رشد سنی و از آن مهمتر رشد ذهنی، رو به تکامل نهاده و پیچیده می شوند. از نظر گانیه تمامی یادگیری های انسانی را می توان در پنج مقوله طبقه‌بندی کرد.

البته منظور او از این طبقه بندی ها تکیه بر آموخته ها، یا به عبارت بهتر، رفتارهای قابل مشاهده ای است که قابلیت های آموخته شده خوانده شده‌اند. این پنج طبقه عبارتند از:

۱. استفاده از نمادها برای برقراری تعامل با محیط و پاسخ مناسب به محرک های محیطی که مهارت های فکری خوانده شده اند.
۲. توانایی شهر در بیان و توضیح برخی از اطلاعات با یادگیری اطلاعات.
۳. توانایی شکل بخشی به یادگیری ها، یادآوری ها و تفکرات که به نام راهبردهای شناختی معروفند.
۴. توانایی و اجرای مهارت های حرکتی سازمان یافته که مهارت های حرکتی خوانده شده‌اند.
۵. کسب حالت های ذهنی نافذ بر انتخاب اعمال و کنش یا نگرش ها.

در توضیح و تشریح قابلیت های آموخته شده باید به سه عامل مهم زیر توجه داشت:

۱. اجرای عمل، یعنی مهارتی که کسب شده یا خواهد شد، به عبارت دیگر، آنچه فرگیر قبلاً قادر به انجام آن نبوده و اینک در اثر آموزش قادر به انجام آن شده است.
۲. شرایط درونی: قابلیت‌هایی که از قبل در یادگیرنده وجود داشته و برای یادگیری جدید الزامی یا کمکی هستند.
۳. شرایط بیرونی: محرکات مورد نیاز برای وقوع یادگیری که در محیط وجود دارند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات