پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

راهبردهای شناختی

راهبردهای شناختی انسان همزمان با انباشته شدن و گسترش مهارت ها، راهی برای تنظیم آنها ابداع می‌کند، به عبارت دیگر، او برای خودنظم بخشی به فرآیندهای درونی خود، مهارت های ویژه ای را برای اداره فرایندهای توجه کردن، به خاطر آورد

راهبردهای شناختی

انسان همزمان با انباشته شدن و گسترش مهارت ها، راهی برای تنظیم آنها ابداع می‌کند، به عبارت دیگر، او برای خودنظم بخشی به فرآیندهای درونی خود، مهارت های ویژه ای را برای اداره فرایندهای توجه کردن، به خاطر آوردن و تفکر کردن به دست می‌آورد. این گونه از قابلیت ها، راهبردهای شناختی نامیده شده اند.

مهارت‌های فکری

راهبردهای شناختی خود نوع ویژه ای از مهارت‌های فکری هستند، اما به علت ویژگی های خاص خود، در مقوله دیگری طبقه بندی شده اند. یکی از مهمترین ویژگی‌های این مقوله از مهارت ها، سازمان درونی است که رفتار یادگیرنده را تحت سیطره خود در می‌آورد. با این مهارت، شخص به نحو شایان توجه قابلیت خودآموزی یا حتی قابلیت یادگیری مستقل را به دست می‌آورد.

در حقیقت، این قابلیت عبارت است از یادگیری چگونه یاد گرفتن، چگونه به خاطر آوردن و چگونه سازمان بخشیدن به افکار است که خود یادگیری هرچه بهتر منجر خواهد شد. مدتهاست دست اندرکاران تعلیم و تربیت براین عقیده اند که دگرگونی سریع جوامع و سرعت غیر قابل مهار پیشرفت علم و دانش، انبوه عقاید، نظریات و اکتشافات جدید دیگر فرصتی را برای انتقال تمامی یافته های بشری از طریق نظام محدود مدرسه باقی نخواهد گذاشت. تازه خود جای سوال است که آیا آموخته های ما در مدرسه تا چه زمانی قابل استفاده است؟ لذا وظیفه مربیان امروزی آن است که به کودکان یاد دهند چگونه بیاموزند نه آن که، چه بیاموزند. تفاوت اصلی مهارت های فکری با راهبردهای شناختی آن است که در بالاترین مرحله از مهارت های فکری، یعنی، حل مساله، استفاده از دانسته ها و معلومات قبلی در هنگام مواجهه با موقعیتی تازه و چگونگی به کارگیری آن مهم است؛ اما در راهبردهای شناختی از فرد انتظار بیشتری می رود، بدین صورت که از او می‌خواهند بر اساس دانسته ها و یافته ها دست به حل مساله از طریقی بزند که تاکنون در گنجینه معلوماتی او وجود نداشته و در حقیقت به او تکلیف نوعی خلاقیت می شود.

بازی های تخیلی کودکان

بازی های تخیلی کودکان یکی از بهترین نشانه های به کارگیری این نوع از قابلیت های انسانی در بازی است. کودک در بازی‌های تخیلی خود را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که تاکنون با آنها برخورد نکرده است و صرفاً با استفاده از قدرت خلاقیت و دانسته های قبلی خود و بر اساس فرآیندهای درونی با آنها رو به رو می شود. استفاده از این قابلیت ها در بازی‌های آموزشی به صورت بازی‌های چه می‌شود اگر... است. در این نوع از بازی به کودک موضوعی را پیشنهاد می کنند و از او می‌خواهند
بگوید هرگاه موقعیتی به صورت موقعیت توضیح داده شده اتفاق افتد، یا هرگاه در موقعیتی به صورت موقعیت توضیح داده شده قرار گیرد، چه عملی یا کاری انجام خواهد داد. البته دقت می فرمایید که موقعیت توضیح داده شده کاملاً غیر عادی و درخواست از او برای به پایان رساندن داستان بر اساس برداشت خود است. در نوع دیگر، وسایل غیرمتعارفی در اختیار کودک قرار داده و از او می‌خواهند با استفاده از این وسایل غیر متعارف، نسبت به ساخت پدیده یا مورد جدیدی اقدام کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات