پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

زوج درمانی هیجان مدار

زوج درمانی هیجان مدار در زوج درمانی مبتنی بر عواطف و هیجانات، تاکید  بر خواسته ها و نیازهای دلبستگی و چرخه های تعاملی که مشخصه روابط میان زوج ها است، اهمیت اساسی دارد، اما چگونگی انجام آن در فرهنگ های مختلف متفاوت است و به

زوج درمانی هیجان مدار

در زوج درمانی مبتنی بر عواطف و هیجانات، تاکید  بر خواسته ها و نیازهای دلبستگی و چرخه های تعاملی که مشخصه روابط میان زوج ها است، اهمیت اساسی دارد، اما چگونگی انجام آن در فرهنگ های مختلف متفاوت است و به گونه ای متفاوتی نیز تعریف می‌شود.

مباحث زمینه ای و محیطی

مباحث زمینه ای و محیطی در این نوع زوج درمانی بسیار مهم است و درمانگران باید مباحثی چون طبقه اجتماعی، مظلومیت فرهنگی و تفاوت فرهنگی را در نظر بگیرند.

اگرچه پژوهش‌ها در این نوع درمان در وهله اول با آمریکایی‌های سفیدپوست صورت گرفته است، اما این نوع درمان در رابطه با زوج‌های آمریکایی - آفریقایی‌تبار، آمریکای لاتین، آسیایی ها و زوج‌های خاورمیانه‌ای و در فرهنگ های مختلف آمریکای شمالی مفید واقع شده است.

به علاوه مربیانی که این زوج درمانی را آموزش می‌دهند، دریافتند که درمانگران بومی آمریکایی و درمانگران در استرالیا، انگلستان، فنلاند، هند، هنگ کنگ و تایوان با شور و اشتیاق این نوع درمان را می‌پذیرند و معتقدند که در زوجهایی که تحت درمان آنها بوده اند، موثر واقع شده است.

عامل مهم در کاربرد این نوع درمان

عامل مهم در کاربرد این نوع درمان در جمعیت های مختلف در شناخت روش های دوست داشتن و زبان دوست داشتن و احساس ایمنی در فرهنگ یا فرهنگ های موجود در میان زوج ها است. در برخی فرهنگ‌ها، برچسب زدن مستقیم بر عواطف مثل ترس و آسیب پذیری مناسب نیست.

بنابراین درمانگر به جای گفتن اینکه شما ترسیدید و بعد فرار کردید  می‌گوید، وقتی همسر شما این کار را کرد، برای شما خیلی خیلی ناخوشایند بود و بنابراین فقط او را ترک کردید و به او بی توجهی نشان دادید، اینطور نیست؟. درمانگران ممکن است پرسش‌های خاصی را مطرح کنند، و مبتنی بر معانی و فعالیت‌های فرهنگی پیرامون ازدواج، هویت و نقش زوج ها، رفتار جنسی و روابط با خانواده ها و کودکان، در روش های متداول خود تغییراتی ایجاد کنند.

مثلاً در فرهنگ هایی که مادر شوهر به لحاظ سنتی در رابطه میان زوج ها درگیر است، نقش او در چرخه ارتباطی زوج توصیف می شود، عواطف و هیجانات مربوط به نقش او شناخته می‌شود و ابراز می‌شود و در کاهش و برقراری رابطه مجدد، مادرشوهر و نقش او نیز مطرح است حتی اگر خودش هرگز در جلسه درمان شرکت نکنند.

مهارت های اساسی

مهارت های اساسی چون جلب توجه کردن، همدلی اصیل و کار کردن در زمینه عواطف و هیجانات و توانایی تشخیص الگوهای رفتاری در شناخت و ایجاد احساس ایمنی در درمان با زوج هایی که زمینه های فرهنگی مختلف دارند، موثر است.

درمان با نادیده گرفتن عادت، فرآیندها و تفاوت‌های فرهنگی بی اعتبار است و ایجاد و حفظ رابطه درمانی و کاربرد موثر زوج درمانی مبتنی بر عواطف را غیر ممکن می سازد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات