پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مثلث تعارض

مثلث تعارض  مثلث تعارض به اختصار TOCیا ToCیکی از دو مثلث مثلث مالان است. که گوشه های مثلث متناظر است با: • احساس اصلی و غالباً پنهان، (F)؛ • اضطراب متعاقب (A)؛  • دفاع (D) به کار رفته جهت اجتناب از احساس.

مثلث تعارض

 مثلث تعارض به اختصار TOCیا ToCیکی از دو مثلث مثلث مالان است. که گوشه های مثلث متناظر است با:
• احساس اصلی و غالباً پنهان، (F)؛
• اضطراب متعاقب (A)؛ 
• دفاع (D) به کار رفته جهت اجتناب از احساس.

 قرار دادن F در پایین مثلث نشان دهنده زیربنایی و پنهان بودن احساس است که باید در فرآیند درمان آشکار شود، سه راس احساس، اضطراب و دفاع به ترتیب ما نشان می دهند که بیمار از چه چیزی اجتناب می‌کند (احساس)، چرا از آن اجتناب می‌کند (اضطراب) و چطور این کار را انجام می دهد (دفاع). مثلث شخص نمایانگر چه کسی و چه زمانی است.

مثال:

 بیمار: وقتی به من گفت پدرم مرده، نمی دونم چه حالی به من دست داد (درماندگی، مجزاسازی عواطف از افکار و عقلانی سازی؛ D؛ بیمار گریه میکند - غم، F)
درمانگر: همین الان چه احساسی دارید؟
 بیمار: آه می کشد ( تخلیه اضطراب در عضله مخطط، A)؛ به سوی دیگر نگاه میکند با (نفرت زل می‌زند، D)؛  آیا این تصویر همیشه روی این دیوار بوده؟ (تغییر موضوع، D) هرچند مالان در مفهوم‌پردازی اولیه خود، اضطراب را ناهشیار می‌داند، اما توصیفی شناختی از آن ارائه می دهد. مثلاً بیماری که از اضطراب پنهان خود نامطمئن است. در ISTDP، اضطراب در مثلث تعارض، منحصراً، به مسیر تخلیه اضطراب ناهشیار اشاره دارد. برای مثال، ممکن است بیمار وقتی به حفظ تماس چشمی با درمانگر ترغیب می‌شود، آه بکشد، زیرا دور نمای نزدیکی عاطفی، تمام احساسات مخلوط ناهشیار بیمار نسبت به والدین را به جنبش در می آورد. در این حالت توصیف هشیارانه اضطراب نادرست و اغلب نوعی عقلانی سازی است. نگاه مستقیم باعث آزار درمانگر می شود یا اینکه بیمار در حال فکر کردن است. گاه برچسب تکانه/ احساس (I/F) به جای احساس (F) برای تاکید بر ارتباط تکانه های غیر قابل قبول به خصوص تکانه های پرخاشگرانه و جنسی در مدل سائق دوگانه فرود استفاده می شود. از آنجا که تکانه های پرخاشگری در هر حال با احساس خشم گره خورده در اینجا از برچسب کوتاه تری استفاده کرده ام این برچسب ها گمراهتان نکند: احساسات در هر سه ضلع مثلث تعارض رخ می دهد.

احساسات و اضطراب

احساسات در حوزه نفوذ اضطراب قرار می گیرند، زیرا اضطراب هم یک احساس است و احساسات در ذیل دفاع نیز قرار می گیرند، زیرا هر احساسی می‌تواند به دفاع تبدیل شود. همانگونه که در مدخل علیت آمد، برخی صاحب نظران بسط توالی احساس - اضطراب - دفاع در مثلث تعارض را به توالی محرک - احساس- اضطراب- دفاع- پیامد سودمند می دانند.
نکته پایانی اینکه برخی ازریل را مبدع مثلث تعارض میدانند. ازریل و مالان هردو در کلینیک تاویستاک مشغول به کار بودند و ممکن است طرح وی پیش درآمدی بر مثلث تعارض باشد، اما بر اساس مقاله وی، مبدع مثلث تعارض کسی نیست جز مالان.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات