پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

وظیفه درمانی

وظیفه درمانی وظیفه اصلی ISTDP کمک به بیمار است تا با حل مشکلات درونی خود به اهدافش دست پیدا کند. دوانلو اغلب به بیماران می گوید وظیفه درمان رسیدن به موتور مشکلات شماست.

وظیفه درمانی

وظیفه اصلی ISTDP کمک به بیمار است تا با حل مشکلات درونی خود به اهدافش دست پیدا کند. دوانلو اغلب به بیماران می گوید وظیفه درمان رسیدن به موتور مشکلات شماست.

این جمله کوتاه چند پیام ضمنی دارد که هم القاگر امید است و هم پیمان درمانی ناهشیار را به جنبش در می آورد. از جمله این پیام ها این است که:
• مشکلات بیمار موتور یا ریشه دارند؛
• به این موتور می توان دسترسی پیدا کرد؛ و
• دسترسی به این موتور به حل این مشکلات کمک خواهد کرد. 

 این مداخله فشار در پیشرفت محدود است، تمایلی دفاعی که به جای تغییر اساسی به دنبال پیشرفت های ناچیز است. در هر درمانی - خاصه در درمانی مانند  ISTDP که درمانگر در آن بسیار فعال است، خطر قدرت مطلق دانستن درمانگر در انتقال، همیشه در کمین کار با بیماری است که الگوی مقاومت انتقالی انفعال، وابستگی، یا لجبازی را به فعلیت درمی‌آورد.

درمانگر ISTDP برای مقابله با این خطر باید بر این موارد تاکید کند:
• مسئولیت پذیری بیمار: اگر بیمار خود را درگیر وظایف درمانی کند، سود این کار برای خود بیمار است و اگر این کار نکند، باز این بیمار است که از مشکلات دامنه‌دار خویش در رنج خواهد بود؛ و 
• ماهیت مشترک وظیفه درمانی.
بر اساس ادبیات پژوهشی در حوزه پیمانکاری، اولین جنبه پیمان درمانی، تخصیص وظایف است. در کل، وظیفه بیمار در ISTDF به شرح زیر است:
• شناسایی مشکلات و اهداف خود؛
• تلاش در جهت رسیدن به اهداف حتی اگر این کار مستلزم اضطراب و ناراحتی باشد؛ و
• کمک خواستن از درمانگر برای انجام این وظایف.
اگر بخواهیم شرح وظایف به مبسوط تری برای بیمار ارائه دهیم، از این قرار خواهد بود:
• مشاهده تجربه درونی خود (افکار، احساسات، تجربیات جسمی، اولویت ها و رفتارهای درونی) بدون قضاوت خود (مشاهده خود)؛
• مشاهده زنجیره محرک - احساس - اضطراب - دفاع - پیامد (علیت)؛
• توجه به انتخاب های لحظه به لحظه خود به خصوص انتخاب مواجه شدن با احساس خود و گریز از آن؛
• ارزیابی اینکه آیا این انتخاب ها او را به اهدافش می رساند، یا این اهداف را ویران می‌کند؛
• ارائه صادقانه و آزادانه این اطلاعات به درمانگر؛
• گوش دادن به سخنان درمانگر؛ و 
• تصمیم گیری بر اساس تمام موارد مذکور اقدام برای پیشبرد اهداف بر همین اساس. 

 هر چند این وظایف فهرست شده، برای تغییر درمانی ضروری و بدیهی به نظر می‌آیند، اما اهمیت احساس کردن احساسات خود برای بیماران بدیهی نیست. بیماران بی‌درنگ متوجه این موضوع نمی شوند که چگونه تجربه احساسات می‌تواند به حل مشکلات آنها کمک کند. یکی از وظایف درمانگر روشن سازی شیوه های دفاعی است که مانع تجربه احساسات می شوند و به مشکلات بیمار دامن می‌زنند، و روشن سازی این نکته که تجربه احساسات، نیاز به استفاده از این دفاع ها را منتفی می‌کند. اگر بیمار و درمانگر بر سر این موارد به توافق برسند، وظیفه بیمار به اختصار از این قرار خواهد بود: رها کردن دفاع ها و رویارویی با احساسات. تجربه احساساتی که با درمانگر برانگیخته می‌شوند احساسات مخلوط انتقالی، اغلب بهترین فرصت را برای این کار مهیا می کنند.

دستیابی به اهداف

وظیفه درمانگر این است که به بیمار در دستیابی به اهدافش کمک کند؛ و مهمترین این وظایف آگاه کردن بیمار از دفاع هایش است و روشن کردن اینکه چطور این دفاع ها سد راه اهداف شده اند. از آنجا که این دفاع ها مانند مقاومت باعث شده اند که بیمار از انجام تمام وظایف مذکور بپرهیزد، تشویق بیمار برای مواجهه و پذیرفتن وظایف و اشاره به شیوه‌هایی که بیمار از انجام آنها شانه خالی می کند، بخش کلیدی کمک به بیمار در دستیابی به اهدافش است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات