پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آستانه اضطراب

آستانه معمولا آستانه بیمار یا آستانه اضطراب به حدود توانایی بیمار برای استفاده از مسیر تخلیه اضطراب در عضلات مخطط اشاره دارد. اگر اضطراب کمتر از آستانه باشد، علامت دهی به راحتی اتفاق می‌افتد، مثلاً آه کشیدن.

آستانه

معمولا آستانه بیمار یا آستانه اضطراب به حدود توانایی بیمار برای استفاده از مسیر تخلیه اضطراب در عضلات مخطط اشاره دارد. اگر اضطراب کمتر از آستانه باشد، علامت دهی به راحتی اتفاق می‌افتد، مثلاً آه کشیدن.

اگر اضطراب از حد آستانه بالاتر باشد، وارد یکی از مسیرهای تخلیه ناهشیار می شود یا به صورت دفاع واپس روانه یا بدوی مانند فرافکنی خود را نشان می‌دهد‌ در این مرحله درمانگر باید از میزان فشار بکاهد و اضطراب بیمار را تنظیم کند یا دفاع را غیرفعال کند. ممکن است بیمار چندین حد آستانه ای داشته باشد. مثلاً ممکن است بیمار برای تخلیه اضطراب در عضلات صاف حدی از آستانه تحمل داشته باشد و اگر اضطراب از این آستانه بگذرد، دچار گرفتگی و درد عضلات شکم شود.

سیر صعودی اضطراب

اگر اضطراب همچنان سیر صعودی داشته باشد، ممکن است از حد آستانه فرافکنی بیمار عبور کند تا حدی که بیمار گمان کند درمانگر قصد آسیب رسانی به او را دارد‌. آستانه اضطراب نمود عینی ظرفیت بیمار است. هر قدر این آستانه بالاتر باشد، ظرفیت بیمار بیشتر است. آستانه اضطراب یک کمیت ثابت نیست.

هدف روش تدریجی دوانلو این است که آستانه تحمل اضطراب بیمار را بالاتر ببرد یا به عبارتی ظرفیت سازی کند. این کار با افزایش توانایی بیمار درآوردن اضطراب به سیستم عضلات مخطط انجام می گیرد نه با پناه بردن به دفاع های واپس روانه یا بدوی. اگر اضطراب بیمار از آستانه فراتر رود، تنود عضلات مخطط از دست می‌رود، و بدن ظاهری کاملا شل و سست پیدا میکند، که گاهی با عبارات بی حس و حال یا لَخت توصیف می شود.

به دلایل کاهش تنود، ممکن است بیمار کمتر مضطرب به نظر آید و چون اضطراب اغلب ناهشیار است، گزارش بیمار احتمالاً حاکی از این است که اضطراب کمتری را/ احساس می‌کند. اگر اضطراب بیمار بالاتر از آستانه باشد، ادامه اعمال فشار و چالش با روش معیار ISTDP نه تنها باعث پیشرفت درمانی نمی شود، بلکه به پیامدهای منفی قابل توجهی مانند وخیم‌تر شدن نشانه های بیماری، کناره گیری و به عمل آوری هایی چون امکان بالقوه خودکشی نیز ختم می‌شود. به همین دلیل، وجود هر آستانه ای، بخش مهمی از داده های تشخیص روانی را تشکیل می دهد که نشان دهنده نیاز به کار تدریجی است. در روش تدریجی سستی و بیحالی و چراغ قرمزی است که زمان کاهش فشار و تنظیم اضطراب را نشان میدهد.

شاخص هایی که در ادامه می‌آید هرکدام میتواند بیانگر گذشتن اضطراب از آستانه تحمل بیمار باشد:

• نشانه های تخلیه اضطراب در عضلات صاف و فعال سازی سیستم عصبی پاراسمپاتیک نظیر تهوع، ترش کردن، درد شکمی و نیاز ناگهانی به دفع ادرار و مدفوع، و یا اسهال؛
• نشانه های آشفتگی شناختی - ادراکی مانند گیجی/ تفکر مبهم، سبکی سر، تونلی یا تاری دید، شنیدن صدای زنگ در گوش؛
• افزایش قابل توجه افسردگی بدون تنش در عضلات مخطط؛ یا 
• دفاع بدوی از جمله اشکال مختلف تبدیل، فرافکنی، گسستگی ذهن و سطوح بالای دفاع واپس روانه. 

 افزودن بر توجه به تمام آستانه های تحمل، توجه به مکان آنها نیز از دیدگاه تشخیص روانی مهم است. بیماری که به محض اعمال فشار درمانگر دچار سبکی سر می شود. آستانه تحمل پایین دارد و در مقایسه با بیماری که در صورت برانگیختگی زیاد در انتقال، دچار سبکی سر می شود، به احتمال زیاد نیازمند دوره درمان طولانی تری است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات