پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

نشانه های غیر کلامی

نشانه های غیر کلامی  همانطور که دوانلو تاکید می‌کند، درمانگر ISTDP باید نسبت به سرنخ‌هایی غیرکلامی بیمار گوش به زنگ باشد، به ویژه نسبت به نشانه های غیرکلامی مرتبط با اضطراب، احساسات دیگر و دفاع تاکتیکی.

نشانه های غیر کلامی 

همانطور که دوانلو تاکید می‌کند، درمانگر ISTDP باید نسبت به سرنخ‌هایی غیرکلامی بیمار گوش به زنگ باشد، به ویژه نسبت به نشانه های غیرکلامی مرتبط با اضطراب، احساسات دیگر و دفاع تاکتیکی.

مواجهه با اضطراب

درمانگر در مواجهه با اضطراب، باید از علامت دهی آن آگاه باشد، به ویژه نسبت به نشانه های تخلیه اضطراب در عضلات مخطط؛ نشانه هایی مثل آه کشیدن، خمیازه، درهم کردن دستها و انگشتان، همچنین تنش سراسری یا تنود و کشیدگی عضلانی در کل بدن. در سطوح شدیدتر اضطراب، تیک و تکان های ناگهانی عضلات صورت از نشانه های تخلیه اضطراب در عضلات مخطط است.

افزون بر این، فشار در تارهای صوتی، باعث گرفتگی صدای بیمار هنگام حرف زدن می شود‌. وقتی سطح اضطراب از آستانه تحمل بیمار فراتر می‌رود، تنش عضلانی اغلب کاهش پیدا میکند. سرنخ های غیر کلامی به ویژه در چنین موقعیت هایی اهمیت دارند، به این دلیل که بیمار در این حالت مضطرب به نظر نمی‌رسد و احتمالاً اضطراب هشیار را انکار می‌کند. نشانه های تخلیه اضطراب در عضلات صاف از جمله صدای روده ها قاروقور شکم، سر و صداهای بلندی که از ترشح آنزیم ها یا به هم پیچیدن روده ها شنیده میشود، نشانه این است که بیمار در حال نزدیک شدن به آستانه تحمل اضطراب است و هنوز از آن نگذشته است، البته، ترک کردن جلسه برای رفتن به سرویس بهداشتی، تقریباً همیشه نشانه تخلیه اضطراب در عضلات صاف است.

علاوه بر از دست رفتن تنود و کشیدگی عضلات، نشانه های آشفتگی شناختی - ادراکی را نیز می‌توان از نگاه گنگ و بی حالت و مبهم، خواب آلودگی یا پلک های افتاده، یا بالا رفتن بی اختیار مردمک چشم در حدقه که تشخیص داد. سرانجام، درمانگر ورای آگاهی از سطوح شدیدتر اضطراب، باید از سطوح ضعیف اضطراب نیز آگاه باشد: بعد از رخنه، اضطراب کاهشی چشمگیر و ملموس دارد.

توضیح این نکته به بیماران مفید است که چگونه توانسته اند اضطرابشان را با احساس کردن به جای اجتناب، کاهش دهند. علاوه بر این، اگر بیماری خودانگیخته از تصاویر ذهنی، خاطرات یا پیوند های ارتباطی سخن نگفت، بهتر است که از او سوال کنید. نشانه های غیرکلامی، اغلب در کار با عواطف بیش از کار با اضطراب اهمیت دارند. هنگامی که احساسات مخلوط به سطح می آیند.

اغلب معلوم نیست کدام یک ابتدا آشکار خواهد شد و به ویژه دشوار بتوان میان غم و خشم یکی را پیش بینی کرد.

غالباً، پیش از اینکه احساسات به سطح هشیاری بیمار برسد، به صورت نشانه های غیرکلامی در بدن بروز پیدا می کند مثلاً:
• در غم، حلقه زدن اشک در چشم ها؛
• در خشم، بلندتر شدن صدا، حرکت بازوها، یا مشت شدن دستها.

این نشانه ها به درمانگر کمک می‌کند تا به آشکار شدن این احساسات یاری رساند. برخی از دفاع های تاکتیکی جزئاً یا تماماً غیرکلامی هستند. لبخند زدن، با دهان بسته خندیدن/ پوزخند زدن و قهقهه زدن شکلی از نادیده گرفتن خود است و به ویژه دفاعی است در برابر غم ناشی از فهم بهای دفاع‌ها، تماس چشمی از اصلی‌ترین نشانه های توانایی تحمل صمیمیت با درمانگر است و اجتناب از تماس چشمی، دفاعی است در برابر نزدیکی. سرانجام، وضعیت بدنی بیمار شاید نشانه عدم مشارکت مثلاً حالت و لوشدگی یا اجتناب از نزدیکی مثلاً دست به سینه بودن، یا قفل کردن پاها روی هم باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات