پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تعریف لغوی غم

تعریف لغوی غم اندوه، تاسف، تیمار، حزن، حسرت، داغ، رنج، غصه، کرب، محنت،. تعریف علمی غم: یک حالت عاطفی با فقدان شادی و وجود ناراحتی، از شدت خفیف تا شدید متغیر است و معمولاً با از دست دادن چیزی که بسیار ارزشمند است برانگیخته

تعریف لغوی غم

اندوه، تاسف، تیمار، حزن، حسرت، داغ، رنج، غصه، کرب، محنت،.

تعریف علمی غم:
یک حالت عاطفی با فقدان شادی و وجود ناراحتی، از شدت خفیف تا شدید متغیر است و معمولاً با از دست دادن چیزی که بسیار ارزشمند است برانگیخته می‌شود (مثلاً با گسستن یک رابطه). غم و اندوه مداوم یکی از سه علامت مشخص کننده یک دوره افسردگی اساسی است.

تعریف کاربردی غم:
حالت ذهنی شامل شاکی بودن و کمبود انرژی روانی .

 نوروفیزیولوژی غم

غم و اندوه معمولاً با ابروهای داخلی برجسته، گوشه های پایین دهان، کاهش سرعت راه رفتن و وضعیت نامناسب مشخص می شود. مدارهای زیر قشری باستانی یک پایه عصبی آناتومیک را فراهم می کند، از خاکستری دور قناتی پشتی تا سینگولیت قدامی زیر جنس، که مورد آخر اکنون یک هدف درمانی در اختلالات غمگینی است. مطالعات الکتروفیزیولوژیک بیشتر بر نقش کاهش عدم تقارن پیشانی چپ نسبت به راست در غم و اندوه تأکید می‌کند، که بر علاقه به تحریک جمجمه‌ای قشر جلوی پیشانی پشتی سمت چپ به عنوان یک هدف ضد افسردگی تأکید می‌کند. مطالعات تصویربرداری عصبی - از جمله متاآنالیزها - نشان می دهد که غم و اندوه با کاهش فعال شدن قشر مغز همراه است، که ممکن است به کاهش کنترل مهاری پاراسمپاتیک بر مدارهای شتاب دهنده قلبی مدولاری کمک کند. کاهش کنترل قلبی ممکن است - تا حدی - به گزارش های اپیدمیولوژیک کاهش امید به زندگی در اختلالات عاطفی کمک کند، اثراتی معادل سیگار کشیدن شدید.  پیشنهاد می‌ شود که این زمینه ممکن است به سمت یک اجماع نظری حرکت کند، که در آن مدل‌های مختلف مربوط به نظریه احساسات پایه و ساخت‌گرایی روان‌شناختی ممکن است به عنوان مکمل در نظر گرفته شوند و در سطوح مختلف سلسله‌مراتب فیلوژنتیک کار کنند.

غم در مغز مشابه چه چیزی است؟

یک مطالعه جدید نشان می دهد که احساس غم و اندوه یا اضطراب ممکن است با افزایش "چیت چت" بین دو ناحیه از مغز مرتبط باشد. در این مطالعه که ۸نوامبر ۲۰۲۲ در ژورنال Cell منتشر شد، گروهی از محققان به مکالمات الکتریکی در مغز گوش دادند - به عبارت دیگر، سیگنال هایی که نواحی مغز به یکدیگر ارسال می کنند. آنها دریافتند هنگامی که فرد احساس غم می کند، ارتباط بین سلول های مغز در دو منطقه خاص از مغز که درگیر حافظه و احساسات هستند، افزایش می یابد. محققان خاطرنشان کردند: مشخص نیست که آیا این افزایش ارتباط مغزی علت یا معلول خلق پایین است. با این حال، یافته‌ها به آن‌ها اجازه داد تا زمانی که در بخشی از مغز که در آن این  عمل در جریان است، به خانه بروند.  روشی که احساسات شما بر دنیای شما تأثیر می گذارد (و بالعکس) اما آنچه واضح است این است که اضطراب، افسردگی و خلق و خوی تظاهرات فیزیکی در مغز دارند. دکتر ویکاس سوهال، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، روانپزشک دانشگاه کالیفرنیا، می گوید: «برای بسیاری از بیماران، بسیار مهم است که بدانند وقتی احساس افسردگی می کنند، دلیل آن چیزی قابل اندازه گیری و مشخص در مغزشان است.

 برای برخی از بیماران، این می تواند اعتبار مهمی را ارائه دهد و انگ را از بین ببرد و به آنها قدرت دهد تا به دنبال درمان مناسب باشند. محققان این مطالعه را با استفاده از تکنیکی به نام الکتروانسفالوگرافی داخل جمجمه ای (EEG) انجام دادند. همانطور که از کلمه "درون جمجمه" پیداست، این روش شامل کاشت الکترودها یا سیم ها در داخل جمجمه - داخل و روی مغز است. این الکترودهای کاشته شده فعالیت الکتریکی سلول های مغز را ثبت می کنند (به عبارت دیگر، ارتباطات آنها را ثبت می کنند).

مطالعات قبلی که به فعالیت مغز و خلق و خو و احساسات می پرداختند، بیشتر با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI)، نوعی تصویربرداری که تغییرات جریان خون را در قسمت‌های مختلف مغز اندازه‌گیری می‌کند، انجام شد. 

سهال یکی از محققین این تحقیق گفت: 

 اما این معیارها «معیارهای غیرمستقیم فعالیت مغز هستند» و «نمی‌توانند تغییرات در فعالیت مغز را که در مقیاس‌های زمانی بسیار سریع رخ می‌دهند، اندازه‌گیری کنند»، مانند مواردی که در این مطالعه اندازه‌گیری شد. با این حال، کاشت الکترود در مغز یک فرد یک روش تهاجمی است. بنابراین، محققان بیمارانی را انتخاب کردند که منتظر عمل جراحی بودند و قبلاً در مغزشان الکترود وجود داشت - در این مورد، ۲۱ بیمار مبتلا به صرع که الکترودهای مغز آنها عمدتاً برای شناسایی مناطقی از مغز که باعث تشنج آنها می‌شد استفاده شد. محققان فعالیت مغزی این بیماران را به مدت ۷ تا ۱۰ روز ثبت کردند. در همان دوره زمانی، بیماران با استفاده از یادداشت‌های خلقی، حالات خود را ردیابی کردند. این مطالعه نشان داد که در ۱۳ نفر از ۲۱ بیمار، خلق و خوی بد با افزایش ارتباط بین آمیگدال (ناحیه مغزی که در پردازش احساسات نقش دارد) و هیپوکامپ (درگیر در حافظه) مرتبط بود. سهال به لایو ساینس گفت: «این ایده که خاطرات تجربیات منفی و احساسات منفی با هم مرتبط هستند، یک ایده قدیمی در روانپزشکی است و هسته اصلی درمان شناختی رفتاری است. یافته‌های ما ممکن است مبنایی بیولوژیکی برای این رابطه باشد. (رفتاردرمانی شناختی روشی است که متخصصان سلامت روان از آن برای درمان شرایطی مانند افسردگی و اضطراب استفاده می‌کنند و شامل تغییر نحوه تفکر و رفتار فرد می‌شود.) یک آهنگ غمگین در رادیو سهال گفت که هر دو آمیگدال و هیپوکامپ مدت‌هاست که در خلق و خو، افسردگی و اضطراب نقش دارند. با این حال، او دانش قبلی را به دانستن اینکه آهنگی در ایستگاه رادیویی در حال پخش است، اما ندانست که در کدام ایستگاه باید تنظیم شود، تشبیه کرد. سوهال گفت: اکنون فرکانس رادیویی - الگوی فعالیت یا ارتباط نورون ها - را می دانیم و بنابراین می توانیم دستگاه های خود را به درستی تنظیم کنیم. Sohal گفت به عبارت دیگر، این یافته ها می تواند برای توسعه درمان های جدیدی که این فعالیت را در مغز هدف قرار می دهد مفید باشد. 

"برای مثال، چنین درمان‌هایی می‌توانند با هدف مدیریت یا کاهش ارتباطات اضافی بین آمیگدال و هیپوکامپ انجام شوند."

 با این حال، دقیقاً مشخص نیست که چگونه احساسات و حافظه در هم آمیخته می شوند. سهال حدس زد که شاید زمانی که یک فرد در خلق و خوی افسرده است، احساسات منفی در آمیگدال باعث یادآوری خاطرات غم انگیز می شود یا برعکس.

 ارزش تکاملی غم

فرد غمگین با ابراز غم نوعی درخواست کمک از دیگران دارد. گاهی غم همدردی با دیگران است. غم می تواند نوعی دفاع در مقابل شادی افراطی بوده و ارگانیسم را به تعادل برساند. 

انواع غم

غم به معنای شاکی بودن و کاهش انرژی روانی یک هیجان اولیه است که بدو تولد وجود دارد و  به انواع زیر دیده می شود:
۱. افسردگی

۲. گریه

۳. عزاداری

۴. بی حوصلگی

۵. کندی و تنبلی

۶. همدردی با دیگران

چرا گاهی اوقات بی دلیل غمگین می شویم؟
 آیا این غم و اندوه اصطلاحی دارد؟

 جنسیت و سن چگونه بر اندوه تأثیر می گذارد؟

 آیا تا به حال شده که بخواهید بدون هیچ دلیلی ساعت ها بنشینید و گریه کنید؟ آیا احساس شکستگی می کنید، انگار که علاقه ای به انجام کاری ندارید؟ این موقعیتی است که شما یا بدون دلیل خاص یا دلایل زیادی احساس غمگینی می کنید!

" نکته اصلی این است که غم و اندوه اعتیادآور است. و شما باید خود را از این اعتیاد نجات دهید! "

ما اغلب احساس غمگینی می‌کنیم، اما هیچ کاری در مورد آن انجام نمی‌دهیم، زیرا فکر می‌کنیم که شایسته چیزهای بد هستیم و به فکر چیزهایی هستیم که نمی‌توانیم تغییر دهیم.

آیا این غم اصطلاحی برای آن دارد؟ خیر تا به امروز، هیچ کلمه پذیرفته شده ای برای توصیف احساس "غم و اندوه بی دلیل" وجود ندارد، اگرچه این احساس توسط افراد بی شماری، صرف نظر از گروه سنی یا جنسیت آنها تجربه شده است. با این حال، اصطلاحی وجود دارد که می‌تواند این غم و اندوه را در یک کلمه خلاصه کند: هیپوفرنی، که به عنوان «احساس مبهم غم و اندوه بدون دلیل» تعریف می‌شود. مشکل اینجاست که تعریف علمی-پزشکی هیپوفرنی تقریباً به معنای «عقب‌مانده ذهنی» است که مفهوم فرهنگی منفی دارد که مستقیماً با علائمی که در اینجا توضیح داده می‌شود مرتبط نیست. بنابراین، همانطور که هیچ دلیل مشخصی برای این غم وجود ندارد، هیچ اصطلاح ثابتی نیز برای این غم وجود ندارد! اگر بی دلیل احساس غمگینی کنیم، آیا باز هم ممکن است دلیلی پشت آن باشد؟ ما اغلب متوجه نمی‌شویم که بار تجربیات گذشته بی‌شماری را در ناخودآگاه خود حمل می‌کنیم، که بسیاری از آنها می‌توانند در هر نقطه‌ای برانگیخته شوند و باعث غمگینی ما شوند. مغز ما حجم زیادی از اطلاعات و حافظه را ذخیره می‌کند، بنابراین نمی‌توانیم بدانیم چه زمانی برخی تحریکات شنیداری یا بصری باعث ایجاد نوستالژی عصبی می‌شوند. در نقطه شروع، ما نمی دانیم که بدنمان چه خاطره ای را به یاد می آورد، اما سنگینی غم را در خود احساس می کنیم.

غم و اندوه می تواند آنقدر قوی باشد که به راحتی شما را از فعالیتی که انجام می دهید منحرف کند. ممکن است باعث شود بیش از حد فکر کنید، غمگین و تنبل شوید، یا حتی بشکنید و گریه کنید. ندانستن این غم از کجا می آید، می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. انواع تجربه‌هایی که می‌توانند این غم را تحریک کنند چیست؟ انواع مختلفی از تجربیات ممکن است وجود داشته باشد که برای همه ذهنی باشد. مردم اغلب غم و اندوه خود را به دیگران متصل می کنند و سعی می کنند شادی خود را در دیگران بیابند. آنها آنقدر به فرد دیگری وابسته می شوند که فراموش می کنند زندگی خودشان را دارند! این وابستگی یک علت شایع ناامیدی و درد است. ایجاد اعتماد سال‌ها طول می‌کشد، اما شکستن آن تنها چند ثانیه طول می‌کشد. وقتی اعتماد شما توسط شخصی بسیار نزدیک به شما یا شخصی که با او در ارتباط هستید شکسته شود، پس از آن اعتماد به دیگران برای شما دشوار می شود. شما «مسائل اعتماد» را ایجاد می‌کنید، که شما را از باور آنچه مردم می‌گویند باز می‌دارد. داشتن مشکلات اعتماد مشکل کوچکی نیست که بتوانید آن را در خود نگه دارید. شما باید تعادل بین افراد قابل اعتماد را حفظ کنید و همچنین بدانید به چه کسی اعتماد کنید.

همچنین ممکن است احساس پشیمانی صمیمانه داشته باشیم. گاهی ما از اعتماد به شخصی متاسفیم و آرزو می کنیم که از همان ابتدا می توانستیم از نیت او مطلع باشیم. آیا بهتر نیست قبل از اینکه کسی را بشناسیم،  نابود گر هدف زندگی خود را تماشا کنیم؟ اینطوری زندگی ما خیلی ساده تر می شد! پشیمانی برای کارهایی که انجام داده‌ایم، و همچنین آسیب‌هایی که دیگران به ما وارد کرده‌اند، در درون ما وجود دارد. حتی ممکن است به نقطه ای برسیم که احساس کنیم سزاوار این غم هستیم، انگار فقط ارزش غم را داریم، و نه هیچ چیز دیگری. شما تمایل دارید خود را به سمت تنهایی، بیگانگی و انزوا سوق دهید. در این مرحله، ممکن است بخواهید از مردم دور بمانید، شبکه‌های اجتماعی را رها کنید و انتخاب کنید که روزها در رختخواب در خانه بمانید! زمانی که احساس می کنید هیچ فایده ای برای نزدیک شدن به دیگران وجود ندارد زیرا آنها تنها خواهند رفت. احساس پوچی در شما وجود دارد که هر چقدر هم که تلاش کنید، از بین نمی‌رود. چه با مردم باشید و چه نباشید، همچنان احساس تنهایی می کنید، خود را جذب می کنید و از تعهدات دور هستید. ممکن است احساس کنید که هیچ‌کس شما را در اولویت قرار نمی‌دهد، کسی به شما نیاز ندارد، و حتی اگر به شما نیاز داشته باشد، در نهایت شما را ترک خواهد کرد. این واقعیت نیست که با شما صحبت می کند، بلکه با ذهن شما صحبت می کند! اگر حساس هستید و همه چیز را به دل می‌گیرید، ممکن است همیشه نگران باشید و بیش از حد به آنچه دیگران به شما می‌گویند، درباره شما فکر می‌کنند یا درباره شما می‌گویند فکر کنید! آیا معتقدید که از آنجایی که همه افراد بهتری در زندگی خود دارند، به شما نیازی ندارند؟ به آن دچار نشوید. اگر فردی همدل هستید، به احتمال زیاد غمگین می شوید، زیرا اغلب خود را به جای دیگران می گذارید. شما به درد خود فکر می کنید، و به آنچه دیگران از سر می گذرانند. وقتی برای کمک به دیگران سرمایه گذاری می کنید، اغلب احساسات خود را پنهان می کنید و سلامت روان خود را در نظر نمی گیرید. شما ممکن است این غم را احساس کنید و همه آن را برای خود نگه دارید، بدون اینکه آن را به کسی اجازه دهید، زیرا مغز بیش از حد فکر می کند و به شما می گوید که "با مشکلات خود آنها را آزار خواهید داد/آزارشان خواهید داد".

دلایل دیگری که باعث ایجاد چنین غم و اندوهی در شما می شود


دلایل دیگری که باعث ایجاد چنین غم و اندوهی در شما می شود شامل تجربیات آسیب زا است که بسیاری از آنها در دوران کودکی شروع می شوند اما ممکن است همچنان شما را تحریک کنند. یک رویداد بعید گذشته نیز می تواند شما را غمگین کند، مانند روابط نادرست یا از دست دادن یکی از نزدیکانتان. این می تواند باعث شود شما برای مدت طولانی احساس افسردگی کنید. غم و اندوه، خاطراتی که در درون خود دارید، می‌توانند در هر زمانی ایجاد شوند. غم و اندوه نیز زمانی احساس می شود که در مورد چیزی در قلب خود احساس گناه می کنید. وقتی می‌دانید که کار وحشتناکی انجام داده‌اید و نمی‌توانید به عقب برگردید تا اتفاقی که افتاده را تغییر دهید، غم خاصی وجود دارد که باعث می‌شود از خودتان عصبانی شوید؟ این باعث می شود خود را برای هر جنبه دردناک زندگی خود سرزنش کنید. غم و اندوه نیز به ادراک بستگی دارد. جدایی ممکن است آنقدر روی شخصی تأثیر بگذارد که بخواهد زندگی خود را بگیرد، در حالی که ممکن است شخص دیگری با آن کنار بیاید و ادامه دهد. ادراک به این اشاره دارد که چقدر اجازه می‌دهید موقعیت روی شما تأثیر بگذارد، خواه این مورد بر احساسات شما مسلط باشد یا موقعیت و احساسات را کنترل کنید. عوامل اجتماعی مانند والدین، همسالان و حتی جامعه وسیع‌تر محدودیت‌های مختلفی را برای شما ایجاد می‌کنند که می‌تواند شما را غمگین کند و توسط نیروهای دیگر کنترل شود. اقتدار و محدودیت های اجباری بر سلامت روان تأثیر می گذارد. غم و اندوه تحت تأثیر افرادی قرار می گیرد که شما با آنها احاطه دارید. وقتی با افراد سمی و بدبین هستید، آنها منفی گرایی خود را به شما سرایت می کنند. شما باید از چنین افرادی دوری کنید! جنسیت و سن چه تاثیری بر غم و اندوه دارد؟ غم و اندوه همچنین می تواند ناشی از تغییرات هورمونی مختلف باشد، به ویژه در زنان، زمانی که دوره قاعدگی یا یائسگی خود را پشت سر می گذارند. این باعث تغییراتی در خلق و خوی آنها می شود و اغلب آنها را غمگین می کند. وقتی این وضعیت جدی‌تر می‌شود، منجر به افسردگی PMS می‌شود. مردان اغلب غمگین هستند، اما بسیاری معتقدند که باید «مردانگی» را تجسم کنند و بنابراین نمی‌توانند جلوی مردم گریه کنند. به همین دلیل است که آنها احساسات خود را پنهان می کنند و همه آن را برای خود نگه می دارند، که باعث می شود بعداً تحریک شوند. سطوح پایین دوپامین و سروتونین به طور مشابه باعث ناراحتی ما می شود. سن یکی دیگر از عوامل موثر بر غمگینی است. مثلاً در نوجوانی و سالمندی افسردگی بیشتر قابل مشاهده و غیرقابل پیش بینی است. افراد در اواخر بزرگسالی اغلب به سطوح بالایی از حمایت، مراقبت و همراهی نیاز دارند، درست مانند یک نوزاد. آن وقت است که غم و اندوه به دلیل عدم حمایت و مراقبت لازم می تواند شروع شود. عوارض جانبی برخی داروها یا داروها، مصرف الکل یا آرام بخش ها می توانند به راحتی بر غم و اندوه تأثیر بگذارند.


نتیجه

 پس از شناسایی دلایل مختلف غمگینی، می‌توانیم نتیجه بگیریم که با وجود لحظاتی که بدون دلیل احساس غمگینی می‌کنیم، معمولاً یک خاطره یا تجربه وجود دارد که ما را تحریک می‌کند و به حالت غمگینی منجر می‌شود. راه کنار آمدن با این موضوع این است که با یک متخصص صحبت کنید یا به دنبال کاتارسیس باشید - تخلیه تنش عاطفی و رها کردن آنچه درون بطری است. "در حال انجام" فرآیند دیگری است که در آن می توانید در مورد مشکل خود با شخص دیگری صحبت کنید. سپس درمانگران می‌توانند آنچه را که گفته‌اید تکرار کرده و تفسیر کنند تا به سلامت روانی بهتری دست یابند. دانستن اینکه به چه کسانی می توانید اعتماد کنید و از چه کسانی باید اجتناب کنید بسیار مهم است. اجازه ندهید ناامنی ها و تمایل شما به فکر کردن بیش از حد شما را کنترل کند. اگر متوجه شدید که در مورد گذشته بیش از حد فکر می کنید، سعی کنید خود را فراموش کنید یا حواس خود را پرت کنید. به دلیلی در گذشته است و قابل تغییر نیست فکر نکنید. چیزی که می تواند تغییر کند آینده است که به نحوه هدایت زندگی شما بستگی دارد. تمام تلاش خود را بکنید که مثبت باشید و اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که برای سلامت روان شما مناسب هستند. گام اساسی برای خوشبختی این است که یاد بگیرید و خودتان را آنطور که هستید بپذیرید. زندگی یک آزمون و چالش است و به ناچار با ضرر و طرد شدن مواجه خواهید شد. به هیچ کس قول سفری آرام در هستی داده نمی شود. با این حال، هرگز فراموش نکنید، «زندگی در یک موقعیت یا برای یک فرد واحد متوقف نمی‌شود. زندگی یعنی ادامه دادن.»

 غم سیاسی چیست؟

ممکن است بعد از غم خشم ایجاد شود و از خشم برای تخریب رقبای سیاسی استفاده شود.

غم سیاسی افرادی را که غم مشترک دارند متحد کرده و باعث انسجام گروه می شود.

 اختلالات مرتبط با غم در روانپزشکی:

غم شدید و طول کشیده و غیرقابل کنترل ایجاد اختلالاتی می کند که کیفیت زندگی فرد را به شدت کاهش می دهد. این اختلالات عبارتند از:

۱. افسردگی اساسی

۲. دیس تایمی

۳. سیکلوتایمی

۴. عزاداری طول کشیده

۵. اختلال دو قطبی

۶. افسردگی فصلی

۷. افسردگی مرتبط با بارداری و زایمان

۸. مالیخولیا 

۹. افسردگی کودک و نوجوان

۱۰. افسردگی مضاعف

۱۱. افسردگی به دلیل آسیب مغزی

۱۲‌. افسردگی به دلیل بیماری‌های جسمانی

۱۳. افسردگی کهنسالان.

 آیا غم می تواند لذت بخش باشد؟

متاسفانه بله گاهی غم لذت بخش است.
وقتی غم علت فلسفی یا سیاسی دارد مورد استقبال است زیرا در غم سیاسی امید به انتقام وجود دارد و در غم فلسفی افراد به زهد و بی تفاوتی به لذت‌های دنیا رهنمون می شوند.

گاهی در غم ماندن نفع ثانویه دارد که می  تواند کار نکردن و تنبلی باشد.

 غم کاذب چیست؟

وقتی فردی ابراز غم می کند تا مخاطب را متاثر کند ولی از نظر شناختی و هیجانی علائم غم را ندارد از اصطلاح غم کاذب استفاده می کنیم. 

غم کاذب گاهی در مراسم عزاداری دیده می شود و گاه در روابط بین فردی ظاهر می شود.

 آیا غم می تواند مفید باشد؟

اگر غم بعد از اشتباه ایجاد شود می تواند شیوع همان اشتباه را کم کند.

اگر غم نوعی فریاد کمک خواهی باشد می تواند همدلی و همکاری دیکران را برانگیزد.

https://chat.whatsapp.com/DWKoiLwq5R1ERHY4s1JeSY

نتیجه بحث های علمی در:
https://t.me/mentalhealth_group



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات