پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خستگی و انواع آن

تحقیقات نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری انرژی می‌گیرد، پدیده‌ای که خستگی تصمیم‌گیری نامیده می‌شود. اگر تصمیم‌گیری انرژی می‌گیرد، نگرانی، حدس زدن دوم، احساس گناه و سایر فعالیت‌های ذهنی نیز ممکن است خستگی ایجاد کنند.  خستگی تصمیم

خستگی و انواع آن

  • خستگی چیست؟
  • Fatigue
  •  چه انواعی دارد؟
  •  چه عللی دارد؟
  •  چه عوارضی دارد؟
  • چگونه می توان خستگی را کاهش داد
  • خستگی تصمیم گیری و بسیاری از خستگی های دیگر

مری آلن
حسین موسی زاده 

 تحقیقات نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری انرژی می‌گیرد، پدیده‌ای که خستگی تصمیم‌گیری نامیده می‌شود. اگر تصمیم‌گیری انرژی می‌گیرد، نگرانی، حدس زدن دوم، احساس گناه و سایر فعالیت‌های ذهنی نیز ممکن است خستگی ایجاد کنند. 
خستگی تصمیم گیری و سایر خستگی های ذهنی. 

محققان کشف کرده‌اند که تصمیم‌گیری انرژی می‌خواهد و مصرف انرژی آن تجمعی است. هرچه بیشتر در مورد یک روز یا نقطه مشخص تصمیم گرفته باشید، تصمیم گیری آسان تر است و به این خستگی تصمیم می گویند. وقتی سعی می‌کنم در این دوران پرمشغله و استرس مداوم استراحت کنم، متوجه شده‌ام که می‌توانم کارهای نامرئی و غیرجسمی انجام دهم، حتی زمانی که بدنم کار زیادی انجام نمی‌دهد. درست همانطور که تحقیقات خستگی تصمیم گیری نشان می دهد، تصمیم گیری انرژی می خواهد، شکی در آن نیست. هنگامی که من در تلاش برای تصمیم گیری هستم، کارگر نامرئی درون من جایگزین های دیگری را یکی پس از دیگری انتخاب می کند، آن را نگه می دارد، وزنش می کند، آن را زمین می گذارد. من سعی می‌کنم با برنامه‌ریزی کاری که قرار است انجام دهم، و برنامه‌ریزی از زمانی که قرار است آن را انجام دهم، آن کار را در ابتدای هر روز کاهش دهم. بنابراین من مجبور نیستم در مورد اینکه چه کار کنم بحث کنم، مجبور نیستم وزنه های کوچک تصمیم گیری را بلند کنم و آنها را در تمام طول روز زمین بگذارم. اگر تصمیم‌گیری انرژی می‌گیرد، مطمئناً نگرانی هم همین‌طور است، جایی که آن کارگر درون من اساساً یک فاجعه بالقوه در آینده را تجربه می‌کند، تمام احساساتی را که ممکن است وقتی اتفاق بد رخ می‌دهد داشته باشم، و سپس دویدن به اطراف ( هنوز در صفحه واقعیت مجازی؛ یعنی هنوز در ذهن من است) سعی می کنم راه هایی برای جلوگیری از وقوع آن بیابم.

واکنش به بارهای کاری فیزیکی و روانی

 خستگی هنوز یک مفهوم مبهم است که به ویژه به واکنش به بارهای کاری فیزیکی و روانی مربوط می شود و شامل تجربیات و حالات مختلف ذهنی مانند کاهش انرژی و سرزندگی است.

 خستگی همچنین به عنوان فقدان ذهنی انرژی فیزیکی و/یا ذهنی تعریف می‌شود که توسط فرد برای تداخل با فعالیت‌های معمول یا مطلوب درک می‌شود. بر اساس کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم (DSM-5)، خستگی حالتی است که معمولاً با تضعیف یا تخلیه منابع فیزیکی و/یا ذهنی فرد همراه است، از حالت کلی بی حالی تا یک کار خاص. -احساس سوزش در عضلات فرد .
خستگی فیزیکی منجر به ناتوانی فرد در ادامه عملکرد در سطح عادی فعالیت می شود. در مقابل، خستگی ذهنی اغلب به صورت خواب آلودگی ظاهر می شود...

انواع خستگی

الف. خستگی جسمی:

۱. خستگی بخشی از بدن مانند دست یا پا به دلیل فعالیت عضلانی یا بیماری. 
۲‌. خستگی همه بدن
به دلیل کار زیاد یا بیماری یا اختلال خواب. مانند انواع خستگی همه بدن عبارتند از:
سندرم خستگی مزمن
نارکولپسی
آپنه انسدادی و مرکزی
کم کاری تیروئید
نارسایی آدرنال 
 کمبود ویتامین

ب. خستگی روانی:

۱‌. خستگی به دلیل مطالعه

۲. خستگی به دلیل جر و بحث

۳. خستگی تصمیم گیری

۴‌. خستگی ارتباطی

۵. خستگی شناختی( ناامیدی )

۶. خستگی ناشی از تکرار 

۷. خستگی فلسفی( کمبود معنویت)

نحوه تشخیص خستگی تصمیم گیری

خستگی تصمیم گیری، با اتکا بر نشانه‌های فرسودگی روانی شناسایی می‌شود. جملاتی که هنگام خستگی تصمیم در ذهن می‌آیند، به شرح زیر هستند:

 تعویق: «این کار را بعدا انجام خواهم داد». تکانشگری: گفتن حرف‌های نسنجیده، خریدین چیزی بدون برنامه‌ریزی یا دویدن به آن طرف خیابان بدون نگاه‌کردن به اطراف. پرهیز: «نمی‌توانم این مسئله را همین حالا حل کنم». بی‌تصمیمی: «وقتی شک دارم، فقط می‌گویم نه».

استرس مزمن، به تحریک‌پذیری، اضطراب، افسردگی و آثار فیزیکی مانند سردرد تنشی و مشکلات گوارشی منجر می‌شود. 

 روشهای مقابله با خستگی تصمیم‌گیری:

۱. تصمیم های کمتری بگیرید.

۲. به اندازه کافی تفریح و استراحت کنید.

۳. مهارت تصمیم گیری را یاد بگیرید

۴. از ماتریس تصمیم گیری استفاده کنید.

۵. تصمیم های مهم را در فرصت مناسب اتخاذ کنید ترجیحا اول صبح.

۶. گزینه های مطرح را کمتر کنید.

۷. از تجملات پرهیز کنید و ساده ولی سالم زندگی کنید.

۸. کمال‌گرایی را درمان کنید.

۹. وسواس فکری را درمان کنید

۱۰. برخی اختیارات را تفویض کنید.

۱۱. بی نظمی را در زندگی کاهش دهید.

۱۲‌. ذهن آگاهی را یاد بگیرید تا تصمیم گیری های شما اصلاح شود.

۱۳. برای امور کم اهمیت تصمیم های ثابت بگیرید.

۱۴. اضطراب و افسردگی را درمان کنید.

۱۵. مشاوره شغلی بگیرید.

خستگی تصمیم زمانی است که مقدار قابل توجهی از تصمیم‌گیری منجر به کاهش مهارت‌های تصمیم‌گیری می‌شود. افرادی که در مدت زمان طولانی تصمیم می گیرند، انرژی ذهنی مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل همه راه حل های ممکن را از دست می دهند.

آیا همه افراد به خستگی تصمیم‌گیری مبتلا می شوند؟

پاسخ منفی است.
خستگی تصمیم فقط برای کسانی اتفاق می افتد که معتقدند قدرت اراده ظرفیت محدودی دارد. 

تصمیم گیری تکانشی و اجتناب از تصمیم دو مسیری است که ممکن است بعد از خستگی تصمیم ایجاد شود. زمانی که فرد از تحلیل موقعیت ها یا راه حل ها خسته شده باشد، تصمیمات تکانه ای بیشتر گرفته می شود. راه حلی که دارند این است که عمل کنند و فکر نکنند.

 اجتناب از تصمیم زمانی است که فرد با عدم تصمیم گیری به طور کامل از موقعیت فرار می کند. اجتناب از تصمیم گیری با فلج تجزیه و تحلیل متفاوت است، زیرا این احساس در مورد اجتناب کامل از موقعیت است، در حالی که فلج تحلیلی به طور مداوم به تصمیماتی که باید گرفته شود نگاه می کند، اما هنوز نمی تواند انتخاب کند.

مهارت تصمیم‌گیری چگونه خستگی تصمیم را کاهش می دهد؟

مهارت تصمیم‌گیری روشی برای انتخاب بهترین گزینه از میان گزینه های مطرح را در اختیار می گذارد و زمان و انرژی لازم برای تصمیم گیری را کاهش می دهد و خستگی تصمیم کمتر می شود.

فلج تحلیل چیست و چگونه باعث خستگی تصمیم می شود؟

هنگامی که یک گروه یا فردی قادر به عبور از مرحله حل مسئله در مسیر تصمیم گیری نباشد، ممکن است دچار فلج تحلیل شوند. فلج تحلیلی حالتی است که شخص وارد جایی می‌شود،  که قادر به تصمیم‌گیری نیست و در واقع نتیجه گیری را فلج می‌کند. 

 برخی از دلایل اصلی فلج تجزیه و تحلیل، سیل عظیم داده های دریافتی یا تمایل به تحلیل بیش از حد وضعیت ( وسواس فکری) موجود است. گفته می شود که سه نوع مختلف از فلج تحلیل وجود دارد.
 اولین مورد فلج فرآیند تجزیه و تحلیل است. این نوع فلج اغلب به عنوان یک فرآیند چرخه ای گفته می شود. یکی نمی تواند تصمیمی بگیرد زیرا از ترس تصمیم اشتباه، بارها و بارها در مورد اطلاعات گیر می کند. 

دومی فلج دقیق تصمیم است. این فلج، درست مانند مورد اول، چرخه‌ای است، اما تصمیم گیرنده به جای بررسی اطلاعات مشابه، سؤالات و اطلاعات جدیدی را از تجزیه و تحلیل خود پیدا می‌کند و آنها را به کاوش در احتمالات بیشتر به جای تصمیم‌گیری سوق می‌دهد.

 سوم فلج عدم قطعیت خطر است. این فلج زمانی رخ می دهد که تصمیم گیرنده بخواهد هرگونه عدم قطعیت را از بین ببرد اما بررسی اطلاعات ارائه شده قادر به رهایی از همه عدم قطعیت نیست.

 مهارت حل مسئله چه تاثیری بر خستگی تصمیم دارد؟

این مهارت بر تمامی مسائل زندگی از جمله خستگی تصمیم تاثیر مثبت دارد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات