پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

موارد منع درمان

موارد منع درمان دوانلو طی سال ها، جمعیت بیمارانی را که درمان برایشان اثر بخش است گسترش داده و از این رو موارد منع درمان در ISTDP نیز طی سال ها کاهش چشمگیری یافته است. روند سیر این گسترش و شمول هرچه بیشتر بیماران، بدین شرح

موارد منع درمان

دوانلو طی سال ها، جمعیت بیمارانی را که درمان برایشان اثر بخش است گسترش داده و از این رو موارد منع درمان در ISTDP نیز طی سال ها کاهش چشمگیری یافته است.

روند سیر این گسترش و شمول هرچه بیشتر بیماران، بدین شرح است:

۱. مقاومت کم: بیمارانی بسیار مایل به همکاری، با کانون درمانی واحد.
۲. مقاومت متوسط و شدید: اختلال فوبی /هراس وخیم، اختلالات وسواسی و اختلالات منش مزمن.
۳. مقاومت شدید به همراه واپس رانی: اختلالات افسردگی، اختلالات کارکردی، جسمانی سازی و اختلال وحشت زدگی.
۴. ساختار منش شکننده: بیماران دچار دفاع‌های بدوی، از جمله بیماران مبتلا به سازمان شخصیت مرزی.
دوانلو، بر پایه مطالعات اخیر خود از دهه ۱۹۹۰ که شامل درمان شکنندگی است، میزان ۴۸٪ موارد منع درمان را در میان بیماران مبتلا به اختلالات عمومی روانی در محیط درمانی بیمارستانی گزارش کرده که متفاوت است از میزان ۷۲٪ نخستین مطالعه او.

آلن عباس که معیارهایی را عموماً مطابق با معیارهای اخیر دوانلو برگزیده، میزان موارد منع را ۱۴٪ گزارش کرده است که احتمالاً نتیجه جمعیت درمانی متفاوت در مطب شخصی اوست.

دوانلو در گزارش اخیر خود موارد منع درمان راه چنین فهرست کرده است:

۱. اختلالات سایکوتیک روان پریشی مانند اسکیزوفرنی؛
۲. رفتارهای ضد اجتماعی وخیم؛
۳. برخی اختلالات روان تنی مهلک، مانند زخم کولون؛
۴. اختلالات سوء مصرف مواد مانند وابستگی به مواد مخدر؛
۵. بیمارانی که بدون مراقبت دائم، کارکردشان مختل است.

عنصر مشترک دست کم در مورد ۳ و ۴، احتمال این خطر است که عارضه های بیماران به سبب فعال شدگی اضطراب و دفاع های مخرب در خلال درمان تشدید شود وخامت پیدا کند. به بیان دیگر، درمانگران باتجربه ISTDP عموماً احتمال خطر را به شیوه مورد به مورد ارزیابی می‌کنند و گر چه علایم خطر را جدی می‌گیرند اما درمان را در پرتو تعادل خطر و منفعت در هر بیمار به پیش می‌برند. ناگفته پیداست که در درمان بیمارانی با احتمال خطر زیاد، رضایت آگاهانه بیمار و به وقت مقتضی، خانواده او اهمیت فراوان دارد. به هنگام ارزیابی و درمان این بیمار، توجه دقیق و لحظه به لحظه به تنظیم اضطراب و آسان‌سازی تجربه گناه به منظور جلوگیری از تشدید اضطراب ناهشیار، ضرورت فراوان دارد.

درمانگر باید به خاطر داشته باشد که درمان آزمایشی دقیقاً به همین معنا است: یعنی نوعی آزمون است، نه توافقی بر سر درمان بیمار. فهرست موارد منع درمان در نظر آلن عباس، موارد ۱ تا ۳ را شامل می‌شود، و حالات منیک و منیک خفیف را هم بر اینها می‌افزاید، احتمالا به این دلیل که بیماران منیک و اکثر بیماران منیک خفیف / هیپومنیک از مشارکت اثربخش در درمان ناتوان اند.

با این همه، آلن عباس مجموعه مواردی از بیماران بوتایمیک یعنی نه منیک و نه افسرده تحت درمان دارویی با سابقه اختلال دوقطبی نوع I را گزارش داده که در ۵ جلسه درمانی با ISTDP تعدیل شده شرکت کرده و پیامد درمانی مناسبی داشته اند. در کل، به گفته آلن عباس موارد اصلی منع درمان در مجموع ۶ بیمار ارجاعی به مطب شخصی او عبارت بوده است از وابستگی فعال به مواد، سندرم مغزی ارگانیک عضوی، اختلال سایکوتیک و افسردگی حاد. زخم کولون به لحاظ وخامت، درجات مختلف دارد و مورد مطلقی برای منع درمان نیست. این نگرانی وجود دارد که اضطراب، سیستم ایمنی را فعال کند و این وضع به وخامت احتمالی نشانه های مرضی بیانجامد؛ آلن عباس دو  بیمار مبتلا به زخم کولون را توصیف کرده که از درمان آنها سر باز زده است زیرا در خلال تشخیص روانی، نتوانسته است  هیچ نشانه‌ای از تخلیه اضطراب در عضلات مخطط مشاهده کند. هرچه بیماری شدیدتر و وخیم تر باشد، درمانگر ISTDP نیز باید با تجربه تر باشد.

به همین ترتیب، تصمیم برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات سوء مصرف مواد نیز باید با توجه به وضعیت هر بیمار اتخاذ شود و باید در نظر داشت که درمان ممکن است با احتمال عود مصرف همراه باشد.
شدت سوءمصرف مواد، پیامد احتمالی عود مصرف، تحمل بیمار در تجربه اضطراب و سطح خبرگی درمانگر همگی عواملی هستند که باید در نظر گرفته شوند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات