پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

بیرونی سازی

بیرونی سازی  بیرونی سازی دفاعی است که در آن بیمار بیش از تمرکز بر مشکلات درونی به مسائل بیرونی توجه می کند و اغلب تلاش می‌کند مسئولیت خود را به چیزی بیرونی منتسب کند. معمولاً این دفاع شامل شکایت کردن، مقصر دانستن، و یا مو

بیرونی سازی 

بیرونی سازی دفاعی است که در آن بیمار بیش از تمرکز بر مشکلات درونی به مسائل بیرونی توجه می کند و اغلب تلاش می‌کند مسئولیت خود را به چیزی بیرونی منتسب کند.

معمولاً این دفاع شامل شکایت کردن، مقصر دانستن، و یا موضع قربانی است که دفاع های منش را تحکیم و تقویت می‌کنند. بیرونی سازی درمان را به طرق مختلف به شکست می کشاند و از آغاز نخستین لحظه درمان مانع از شناسایی مشکل درونی بیمار می شود.

دوانلو تذکر می‌دهد هنگامی که بیمار از بیرونی سازی در حکم نوعی دفاع تاکتیکی استفاده می کند،

عباراتی که با تعبیر من احساس می‌کنم آغاز می‌شود، اغلب نشانه‌ای است از عقلانی سازی نه احساس واقعی. مثلاً:
 درمانگر: چه احساسی داشتید وقتی رئیس ازتون خواست بعد از وقت کاری هم کار کنید؟
 بیمار: احساس کردم چاره ای ندارم.
 به سادگی می توان در دام بحث عقلانی در این باره افتاد که بیمار واقعا تا چه حد ناچار بوده است، اما این کار صرفاً همدستی با دفاع عقلانی سازی بیمار خواهد بود. برخی از مداخلات احتمالی چنین است:
• اشاره کردن: این فکر شماست نه احساستون.
• روشن سازی: وقتی در فکرهاتون غرق می شید هرگز نمی فهمیم که احساس واقعیتون چیه؟
• سد کردن: اگه گرفتار این نشیم که آیا شما توان انتخاب داشتید یا نه، چه اساسی بهش داشتید؟
 بسیاری از بیمارانی که از والدین یا دیگر اشخاص مرتبط با دلبستگی اولیه شان رنجش و آزردگی دیرنیه ای دارند، موضعی درمانده و قربانی اتخاذ می‌کنند. در حقیقت، روان درمانی هایی که تجارب نخستین زندگی را منبع و منشاء مشکلات بیمار می دانند از جمله اجرای نادرست ISTDP ممکن است به جای کاهش این نوع از بیرونی سازی آن را تقویت می کنند. بیمارانی که موضع قربانی اتخاذ می‌کنند با مشکلات بسیاری روبه رو می‌شوند:
• نمی‌توانند مشارکتی فعال و تمام عیار در درمان داشته باشند؛
• توانایی شان را در دسترسی به منابع درونی شان انکار می‌کنند؛
• منفعلانه در انتظار راه حل های خیالی یا جبران آن مشکلات از سوی اشخاص ظالم مورد نظر، درمانگر، اجتماع یا دیگران هستند.
• به رنج و خود تخریبی متوسل می‌شوند تا مقصرین مشکل خود را تنبیه کنند؛
• احتمالاً، مهمتر از همه از، حفظ تمرکز درونی ناتوان می مانند و از درک این نکته قاصرند که منشاء مشکلات آنها هرچه باشد، بخش عمده یا تمامی رنج های کنونی شان به دست خودشان پدید آمده و پیامد سیستم تخریبگر است.

خشم دفاعی

به سادگی نمی توان این نوع رنجش و آزردگی به والدین را از خشم به منزله خط مقدم احساسات مخلوط برخاسته از ترومای دلبستگی تفکیک کرد. فقدان علامت دهی نشانه‌ای از رنجش و آزردگی (خشم دفاعی) نه احساسات مخلوط، اگر این تمایز رعایت نشود، بسیاری از بیماران به رغم تصویرسازی های متعدد غیظ، پیشرفتی در درمان نخواهند داشت. تمرکز بر رنجش و آزردگی سبب می‌شود بیمار از طریق اجتناب از توجه به ماهیت خود خواسته مشکلاتش، از پرداختن به تعارض بین بخش سازنده و بخش تخریبگر طفره رود. چه بسا لازم باشد مکرراً به این نقطه بازگردیم تا با بیرونی سازی مقابله کنیم. نمونه ای از شیوه برخورد با این مسئله:
 بیمار: خیلی از دست مادرم عصبانی ام! هر هفته همین بساطه، باهاش حرف میزنم و اون بالاخره یه جوری حالم را می گیره و کل هفته ام را خراب میکنه!
 درمانگر: چطور این کار مادرتون هفته تون رو خراب میکنه؟
 بیمار: مدام در ذهنم مرور می کنم که میتونستم چه حرف هایی بهش بزنم و با خودم فکر می کنم: خب شاید حق با اونه...، وحشتناکه! 
درمانگر: خب، کدام بیشتر داره اذیتتون میکنه؟ حرف هایی که مادرتون بهتون میزنه یا اینکه کل هفته را به شکنجه دادن خودتون میگذرونید؟ 
بیمار: منظورتون چیه؟
 درمانگر: خب، اگر یه راهی بود که می‌تونستید جلوی حرفای مادرتان رو بگیرید که شک دارم بشه - میشه دید که کاملاً توان این را دارید که چیزای دیگه ای پیدا کنید و خودتون را باهاش شکنجه بدید. از یک طرف اگر خودتون رو اینطور شکنجه ندید، بعید میدونم که هفته ای یکبار حرف زدن با مادرتون مسئله بزرگی باشه، به نظرتون کدوم بیشتر اذیتتون میکنه: هفته ای یکبار حرف زدن با مامان، یا خودآزاری مستمر و روزانه؟
 بیمار: (به نشانه برانگیخته شدن احساسات انتقالی مخلوط، آه میکشد) اما اون حرفای آزاردهنده ای میزنه!
 درمانگر: به نظر میرسه وقتی میگم خودآزاریِ مستمرِ شما ممکنه بیشتر از حرفای مادرتون بهتون آسیب بزنه، اینجا در حضور من احساساتی در شما بیدار میشه. ممکنه بهش توجه کنیم؟



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات