پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مازوخیزم

مازوخیزم کرافیک ابینگ در ۱۸۹۲ اصطلاح مازوخیزم را برای اشاره به لذت جنسی ناشی از تحقیر شدن یا آزار دیدن وضع کرد. فروید در دهه ۲۰ این اصطلاح را به مازوخیزم اخلاقی به معنای تمایل بیمار به رنج کشیدن و عمل کردن بر ضد منافع و عل

مازوخیزم

کرافیک ابینگ در ۱۸۹۲ اصطلاح مازوخیزم را برای اشاره به لذت جنسی ناشی از تحقیر شدن یا آزار دیدن وضع کرد. فروید در دهه ۲۰ این اصطلاح را به مازوخیزم اخلاقی به معنای تمایل بیمار به رنج کشیدن و عمل کردن بر ضد منافع و علایق خود بسط داد.

ترومای دلبستگی

این مکانیزم همانطور که در مدخل ترومای دلبستگی توضیح داده شد، سنگ بنای فراروانشناسی پویشی فشرده و کوتاه مدت است. دوانلو مازوخیزم را در این معنا، در قلب مفهوم نورُز قرار می دهد. البته تمام بیماران نوروتیک نمونه بارز منش مازوخیستیک نیستند، وضعیتی که در آن رنج بردن در قالب روابط آشکارا مخرب مخرب ادامه می‌یابد.

با این وصف، بیماران بسیار مقاوم معمولاً همان قدر به خود ویرانگری دل بسته اند که بیمار مازوخیست به محبوب بد رفتار. در فراروانشناسی ISTDP ریشه های این وابستگی را در این واقعیت جستجو می‌کنند که خود تنبیهی احساس گناه ناهشیار ناشی از غیظ ناهشیار به اشخاص مرتبط با دلبستگی اولیه را تسکین می‌دهد و فرو می‌نشاند. با توجه به ریشه اصطلاح مازوخیزم، این مفهوم ضمنی نیز مطرح است که رنج بیماران مازوخیست برایشان ارضا کننده است. به فرض صحت این ادعا، این ارضا کنندگی به یقین ناهشیار است و از این رو تاویل آن غیر مفید و بازدارنده است.

به هر روی، با روشن سازی صحیح، بیماران متوجه دلبستگی آشکار شان به رنجی می شوند که بر خود روا می دارند و به آنها کمک می‌کند از سیستم تخریبگر جدا شوند‌.

غالباً فقط بعد از بازگشایی ناهشیار است که فرصتی برای تذکر این نکته، یعنی خشنودی بیمار از رنج، به دست خواهد آمد. این خشنودی فایده ثانوی مازوخیزم و از لذت موثرتر است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات