پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

درد عاطفی

درد عاطفی درد عاطفی به کرات در ISTDP مطرح می شود، اما به ندرت به آن توجه عمیق شده است. این اصطلاح در دو بافت عمده ظاهر می شود: • همانطور که در مدخل ترومای دلبستگی به توضیح داده شد، فقدان، سوء استفاده، یا بی توجهی از سوی ا

درد عاطفی

درد عاطفی به کرات در ISTDP مطرح می شود، اما به ندرت به آن توجه عمیق شده است. این اصطلاح در دو بافت عمده ظاهر می شود:

• همانطور که در مدخل ترومای دلبستگی به توضیح داده شد، فقدان، سوء استفاده، یا بی توجهی از سوی اشخاص مرتبط با دلبستگی اولیه فرد، موجب درد عاطفی می‌شود.

بر طبق فراروانشناسی ISTDP، درد به برانگیخته شدن واکنشی زنجیره‌ای از غیظ واکنشی و سپس احساس گناه می انجامد. درد و غیظ و گناه همه در ناهشیار محبوس اند، جایی که این احساسات مخلوط، نشانه های مرضی نوروتیک خود ویرانگر بیمار را به حرکت در می آورد.

• دوانلو در تالیفاتش درباره این نوع درمان، به کرات از احساسات دردناک به ویژه از غم و گناه سخن می گوید. از نظر سیلوان تامکینز، نظر پردازی عاطفه، پریشانی - نام دیگری برای درد عاطفی - از احساسات بنیادین انسانی است. اگر اضطراب هشداری است که به فرد می گوید در حال نزدیک شدن به چیزی است که باید از آن اجتناب کند، درد هشداری است که نشان می‌دهد فرد هم اکنون در وضعیتی قرار گرفته که باید اصلاح و در آینده نیز از آن اجتناب شود.

بنابراین درد عاطفی هم راه اندازی است برای خشم واکنشی و تلافی جویانه، و هم برای کنار جویی. درد و اضطراب هماهنگ عمل می‌کنند، یعنی نزدیکی به موقعیتی که انتظار می رود سبب درد شود، اضطراب را افزایش می‌دهد و شخص را به دوری از درد بر می‌انگیزد. اصطلاح احساس دردناک بیانگر دو جنبه پریشانی است: نخست اینکه برخی احساسات ذاتاً دردناک اند؛ و دوم اینکه این احساسات با پریشانی درآمیخته اند.

اگر کار به درستی انجام گیرد، تجربه احساسات دردناک، احساس نهفته را از پریشانی جدا میکند و از دردناکی احساس می کاهد. این واقعیت که بیماران اغلب تسکین فوق‌العاده‌ای را بعد از تجربه سوگ و گناه و خشم تجربه می‌کنند و این که تجارب متعاقب این احساسات اغلب با دشواری کمتری همراه است تاییدی است بر اینکه آن احساسات از هم جدا شده اند.

علاوه بر درد عاطفی، درد بدنی نیز اغلب به همراه تعارض درون روانی اتفاق می‌افتد. تنش تخلیه اضطراب در عضلات مخطط ممکن است باعث کمردرد، سردردهای عصبی، درد قفسه سینه، فیبرومیالژی (سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن) و دیگر علائم دردهای موضعی شود؛ همچنین درمان زخم بهبود یافتن بعد از جراحی را پیچیده‌تر می‌کند و به تعویق می اندازد. تخلیه اضطراب در عضلات صاف نیز ممکن است با دردهای شکمی و گرفتگی و سردرد های میگرنی مرتبط باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات