پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

حافظه

حافظه  وقتی محرکه وارد شود، احساس و ادراک نیز به دنبال آن صورت می گیرد. در واقع این دو فعالیت ملازم همدیگرند. حافظه آدمی وابسته به احساس ها و داده‌هایی است که قبلاً از طرف وی دریافت و ادراک شده اند و نیز توانایی ذخیره سازی

حافظه 

وقتی محرکه وارد شود، احساس و ادراک نیز به دنبال آن صورت می گیرد. در واقع این دو فعالیت ملازم همدیگرند. حافظه آدمی وابسته به احساس ها و داده‌هایی است که قبلاً از طرف وی دریافت و ادراک شده اند و نیز توانایی ذخیره سازی و یادآوری تجربه هایی که پیش از این، بر اثر مداخله محرکی که در حال حاضر موجود نیست، احساس و ادراک شده اند.

حافظه همان صور ذهنی و بازخوانی آنهاست که گاهی به منظر ذهن نیز تعبیر می‌شود. پیازه حافظه را بدیده ای مربوط به رشد می داند که روی مراحل یادگیری حرکتی و ادراک بنا می‌شود.

- یک موسیقیدان، سالها پیش آهنگی تصنیف و اجرا کرده است و اینک انگار که قطعه ای دل انگی ازز آن را می‌شنود.
- یک آشپز که میخواهد لیمویی برای ترش کردن غذا به کار برد، گویی مزه ترش آن را می چشد.
- یک نجار، زبری سمباده ای را که دیروز به کار گرفته، الان احساس می کند.
- یک باغبان عطر شامه نواز گل یاس را، تنها با تماشای جوانه های نورسته بر شاخه، می بوید... اینها نمونه های احساس و ادراک است که همه و همه فقط در ذهن اتفاق می‌افتد. مک کارتی توصیف می‌کند که چگونه به کودک سه ساله خود کمک کرد تا کیفیت حافظه را بفهمد. او به کودک خود لفظ ذهن را با درخواست بستن چشم های خود را با مثالی شبیه به این مثال یاد می دهد: چشمهایت را ببند، حالا به یک شیرینی مثلاً نان خامه ای فکر کن؛ میتوانی بگویی نان خامه ای تو چه شکل است؟ کودک توضیح می دهد که: نان خامه ای من بود خیلی بزرگه، رنگش قهوه ای خوشرنگه و خامه اش از اطراف و وسط آن بیرون می ریزد.
کودک رنگ و حجم آن را می‌بیند، و حتی مزه گاز اول را هم که به نام خامه ای زده، زیر دندان هایش احساس می‌کند.

این نان خامه ای در کجاست که اینگونه وضوح پیدا کرده است؟ پس از یک مقدار توضیح، به کودک گفته می‌شود که شیرینی دارد تصوری وی در ذهن او قرار دارد. کودکان ناتوان در یادگیری مکرراً در یادآوری قیافه ها و صداها دچار اشکال می‌شوند. خاطره تجربه های گذشته باید در ذهن باقی بماند و برای سازمان دادن و تفسیر تجربیات مورد مقایسه قرار گیرد. همینطور به هر تجربه ای طرح خاص خویش را داراست و به صورت یک واحد مستقل، جدا از تجربه‌ها و یادگیری های قبلی است. مفهوم حافظه همانطور که برای تجارب کلامی به کار میرود، برای تجارب غیرکلامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، ناتوانی در یادآوری معنی صداهای مربوط به سگها، بوق ها، رنگ ها و صداهایی از این قبیل، با یادآوری مفاهیم نزد آنان معمولاً با تظاهرات و تغییر حالات چهره همراهی می‌شود. ناتوانی در یادآوری کلمات،  جهات و گفته ها نیز مثال هایی از ناتوانی های یادآوری زبان است. مسائل حافظه می تواند به یک مسیر ادراکی خاص نظیر حافظه بینایی یا حافظه شنوایی ارتباط داشته باشد.

مقوله های دیگری از حافظه وجود دارد که میتوان آنها را به صورت حافظه طوطی وار، حافظه گذرا یا کوتاه مدت، حافظه توالی، و حافظه مانا یا بلندمدت مطرح ساخت.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات