پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

نظریه های روانشناختی و سرزنش قربانی

نظریه های روانشناختی و سرزنش قربانی   فروید نخستین نظریه روان رفتار پرخاشگرانه تدوین کرد. تبیین‌های او بالینی و درون فردی بودند نظریه فروید درباره رشد و تحول روانی جنسی، تفاوت های جنسیتی را در خشونت شرح می‌دهد و آزارگری را

نظریه های روانشناختی و سرزنش قربانی 

 فروید نخستین نظریه روان رفتار پرخاشگرانه تدوین کرد. تبیین‌های او بالینی و درون فردی بودند نظریه فروید درباره رشد و تحول روانی جنسی، تفاوت های جنسیتی را در خشونت شرح می‌دهد و آزارگری را ویژگی الزامی رشد و تحول طبیعی مردان و آزار طلبی را ویژگی رشد و تحول زنان می داند اگرچه ماهیت آزارگرایانه مردان در تبیین خشونت مردان به ندرت بهدکار می رود.

آزار طلبی زنانه

آزار طلبی زنانه ماهیت مشخص زنانگی شناخته شده است و در روانپزشکی به منظور سرزنش قربانیان زن به طور گسترده به کار میرود. بر اساس دیدگاه درون روانی، زن کتک خورده چون به طور ناخودآگاه به آزار دیدن و تنبیه شدن به خاطر نیازهای جنسی زنانه اش، نیازمند است، در رابطه خشونت آمیز باقی می ماند. این دیدگاه نسبت به رابطه آزار دهنده ،در آزار طلبی زنانه ریشه دارد که متاسفانه خطای تاریخی و نوعی زمان پریشی است، یعنی امروز نیز وجود دارد و به کار میرود.

تداوم در بیمارگونه جلوه دادن زنان کتک خورده توسط تعداد زیادی از متخصصان بهداشت روانی، در واقع نوعی سرزنش قربانی است و تحلیل جدی عوامل اجتماعی را که اعمال خشونت مردان را پدید می‌آورد، کاهش می‌دهد و زنان کتک خورده را به دام می‌اندازد. تبیین درون روانی اخیر دیگر از خشونت خانوادگی در نظریه سیستم خانواده مشاهده می‌شود. این نظریه بر این باور است که همه اعضای خانواده در حفظ وضع موجود، نقش دارند. حتی در خانواده‌هایی که خشونت و تخریب وجود دارد و خانواده‌های نابسامان همه اعضا نقش دارند.

زن کتک خورده به دلیل نیاز های درون

- روانی خود به دلیل تجارب خانوادگی مختل قبلی سهم و نقش یکسان در ایجاد خشونت نسبت به خودش دارد و از این کار فایده ثانویه میبرد. نظریه های سیستمی خانواده با نسبت دادن خشونت به سبک های شخصیتی قبلی زنان و رفتار برانگیزنده خشونت در آنها، مسئولیت فردی را که مرتکب خشونت می شود، کاهش می‌دهند و به قربانی شدن زنان تداوم می‌بخشند.

روانشناسان طرفدار حقوق زنان به نظریه های سیستمی خانواده انتقاد می کنند. برای مثال هنسن، معتقد است که تنها زمانی که تشخیص دهیم که کتک زدن مسئولیت منحصر به فرد مردان است و اینکه هیچ زنی سزاوار کتک خوردن نیست و متن سیاسی اجتماعی تاثیر مستقیم بر حفظ این رفتار دارد، سیستم خانواده تغییر خواهد کرد. مدل متداولی که خانواده الکلیک را ترسیم می‌کند بر مسئولیت مشترک تاکید دارد و حتی بر اساس این مدل شریک زندگی در حفظ سیستم مختلف خانواده از طریق مسیر سازی امکان رفتار الکلیک نقش دارد. این فرد مهیاساز اغلب زن است و کسی است که رفتار مخرب فرد الکلیک را تسهیل می‌کند تا برخی از نیازهای درون - روانی خودش را برآورده سازد. این مدل وابستگی متقابل، به منظور تبیین رفتار تعداد زیادی از قربانیان از جمله زنانی که در رابطه خشونت‌آمیز باقی می مانند، به کار می رود و گسترش زیادی یافته است، اگرچه به نظر می‌رسد که یافته های عملی، این نوع تعمیم ها را تایید نمی‌کنند این مدل به خاطر تبیین های وسیع و منطقی درون روانی، قربانی را سرزنش می کند. یعنی بر این اساس، زن کتک خورده به رابطه خشونت‌آمیز عادت کرده و بنابراین در جستجوی مردی است که او را آزار دهد.

در این مدل نیز مانند تبیین فروید از زنان آزاد طلب صحبت می‌شود که خواهان کتک خوردن هستند، زن به رابطه خشونت‌آمیز نیاز دارد تا نقش درونی قربانی بودن یا نجات بخش بودن را ایفا کند. اگرچه مخالفت با مسئولیت پذیری در خانواده‌هایی که در آن خشونت اعمال می شود مغایر با عقل سلیم است و خنده دار به نظر می‌رسد. اما اینگونه نظریه های روانشناختی درباره سرزنش قربانی، در دنیای واقعی پیامدهایی خواهد داشت. در حالی که باید آموزش دادن به مسئولین قضایی ادامه یابد، چرا که قضاوت، حضانت کودکان را در موارد خشونت خانوادگی به پدران میدهند.

منطق آشفته قضایی در برخی کشورهای غربی، که مبتنی بر درک و شناخت سطحی از روانشناسی است، این است که چون زن کتک خورده همیشه در جستجوی روابط خشن است، پس بهتر است که بچه ها تحت حضانت پدر باشند تا اینکه در معرض خشونت مردان دیگر در زندگی بعدی مادران قرار گیرند. هیچ روانشناسی حتی آنهایی که مفاهیم سیستم های خانواده یا وابستگی متقابل را مطرح می‌کنند، این گونه قضاوت های نامعقول را نمی‌پذیرند و از آن حمایت نمی کنند.

متاسفانه روانشناسانی که بر روی مواردی از آن حضانت کار کرده اند گواهی داده اند که رفتار خشونت آمیز پدر مهم نیست و علت خشونت را آسیب شناسی مادر دانسته اند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات