پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تاثیر اختلال روانی بر خانواده

تاثیر اختلال روانی بر خانواده معمولاً، حتی قبل از اینکه یک فرد مبتلا به اختلال روانی توسط متخصص ارزیابی شده باشد، خانواده تحت تاثیر رفتار و پریشانی او قرار گرفته است. میزان این تاثیر تا اندازه‌ای به ماهیت اختلال و تحرکات ی

تاثیر اختلال روانی بر خانواده

معمولاً، حتی قبل از اینکه یک فرد مبتلا به اختلال روانی توسط متخصص ارزیابی شده باشد، خانواده تحت تاثیر رفتار و پریشانی او قرار گرفته است. میزان این تاثیر تا اندازه‌ای به ماهیت اختلال و تحرکات یا پویش‌های خانواده بستگی دارد.

معمولا اعضای خانواده از عذاب خویشاوندی که به اختلال روانی مبتلاست، متاثر می‌شوند. برای مثال، مادر به مدت چند ماه بی‌خوابی می‌کشد و می‌خواهد بفهمد در ایجاد افسردگی خودکشی گرای دختر نوجوانش چه نقشی داشته است. پدر نگران است که پسرش در واکنش به تصور حشرات بزرگی که از گلویش پایین می‌خزند، دوباره حشره کش بخورد. همسری هر بار که تلفن زنگ می‌زند مضطرب می‌شود و با خود فکر میکند که شاید پلیس یا فرد آشنایی پشت تلفن می‌خواهد به او بگوید که شوهرش در مشروب فروشی محله در اثر مستی، از حال رفته است. 

داغ اختلال روانی، خانواده را نیز لکه‌دار می‌کند. خیلی از خانواده‌ها می‌گویند وقتی همسایگان، همکلاسی‌ها، و همکاران متوجه می‌شوند که کسی در خانواده اسکیزوفرنیک، افسرده، معتاد به مواد مخدر، یا سوء استفاده کننده است،

احساس شرم و خجالت می‌کنند. می‌توانید تجسم کنید که وقتی اخبار رفتار اخلال‌گرانه خانه‌به‌دوشی ربکا در رسانه‌های گروهی محلی پخش شد، خویشاوندان او چه احساسی داشتند.

حرفه سلامت روانی به طور کلی، در قرن بیستم، نسبت به تاثیر اختلال روانی بر خانواده، بی‌اعتنا بوده است. نه تنها خانواده‌ها را از درمان بی‌خبر نگه می‌داشتند، بلکه آنها را به خاطر این مشکل، سرزنش می‌کردند. 
نظریه‌های مربوط به تعدادی از اختلال‌ها، از جمله اسکیزوفرنی، افسردگی، و مشکلات جنسی، معمولاً خانواده‌ها، مخصوصاً مادران را سرزنش می‌کردند. 

خانواده‌ها در اثر مشکلات یکی از اعضایشان دستخوش آشوب و ناراحتی می‌شدند و وقتی می‌شنیدند که متخصصان سلامت روانی آنها را مسئول می‌دانند، گیج و آزرده خاطر می‌شدند. هنگامی که چند تن از متخصصان مشهور سلامت روانی، مانند ای. فولر توری روانپزشک، پریشانی این خانواده ها را درک کردند و کتاب‌هایی را نوشتند که اختصاصاً به آنها مربوط می‌شدند، این وضعیت در سال‌های اخیر به مقدار زیاد تغییر کرد. این متخصصان، خانواده ها را آگاه ساختند که تنها نیستند و در واقع، نگرانی‌ها و مشکلات آنها شبیه مشکلاتی است که میلیون‌ها آمریکایی دیگر، تجربه می‌کنند. 

خانواده‌ها برای حمایت و آموزش متقابل، با یکدیگر متحد شده‌اند. در سرتاسر کشور، خانواده‌های افراد مبتلا به اختلال‌های روانی حاد، سازمان‌هایی را نظیر اتحاد ملی برای کمک به بیماران روانی، تشکیل داده‌اند. این گروه‌ها به خیلی از خانواده‌ها کمک کرده‌اند تا ماهیت مشکلاتی را که با آنها مواجه می‌شوند، بهتر درک کنند، و این سازمان‌ها وظایف سیاسی مهمی را نیز بر عهده دارند.این گونه گروه‌های طرفدار خانواده، در تضمین این موضوع که با بیماران روانی بستری شده برخورد مناسبی شود، حقوق قانونی آنها محترم شمرده شوند، و مراقبت پس از بستری مناسبی برای آنها برنامه‌ریزی شود، نقش مهمی ایفا کرده‌اند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات