پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

گذری بر دلبستگی بزرگسالان

گذری بر دلبستگی بزرگسالان  تعیین ماهیت پدیده‌ها، در گروه منظری است که هر کس برای نگریستن به آن برمی‌گزیند. نظر به تاکید بسیار فرهنگ غربی بر فردیت و ارزش خود بسندگی، درک روابط بزرگسالان در قالب واژگان نظریه ی دلبستگی برای ب

گذری بر دلبستگی بزرگسالان 

تعیین ماهیت پدیده‌ها، در گروه منظری است که هر کس برای نگریستن به آن برمی‌گزیند. نظر به تاکید بسیار فرهنگ غربی بر فردیت و ارزش خود بسندگی، درک روابط بزرگسالان در قالب واژگان نظریه ی دلبستگی برای بسیاری از زوج‌ها و حتی درمانگران تابع این فرهنگ دشوار به نظر می‌رسد.

به هر حال، جان بالبی همواره تاکید داشت که دلبستگی نه امری منحصر به دوران کودکی، که همواره مادام العمر است. به همین دلیل سزاوار است تا هم اکنون به شباهت‌های بنیادینی که میان ویژگی‌های یک رابطه ی عاشقانه با رابطه ی مادر و فرزندی وجود دارد، اشاره کنیم.

در هر دو نوع رابطه، اشتیاق شدیدی به پاسخگویی هیجانی، توجه و علاقه ی متقابل به چشم می‌خورد. یک کودک و یک عاشق هر دو به هنگام در دسترس بودن و قابل اتکا بودن مرجع دلبستگی، احساس ایمنی و دلگرمی می‌کنند و متعاقباً در مقابله با وقایع تنش زا توانمندتر برخورد می‌نمایند. وقتی پیکره ی دلبستگی پاسخ گو و دست یافتنی باشد، در هر دو نوع رابطه، افراد شادتر و خون‌گرم‌ترند، آستانه ی تحمل تنششان بالاتر است و در خصوص مقابله با رخدادهای ابهام برانگیز یا منفی گریز ناپذیری که در هر رابطه متجلی خواهد شد، شکیبایی بیشتر نشان می‌دهند. وقتی کسی که دلبسته ی اوئیم دور یا طرد کننده باشد، چه کودک و چه بزرگسال دلداده، به آشفتگی و اضطراب دچار می‌شوند و در تمرکز یا کشف حقایق محیطی کم توان می‌گردند.

شناسه ی بارز هر دو نوع رابطه، مجاورت طلبی و مطالبه ی تماس‌های فیزیکی مانند در آغوش گرفتن و ملاطفت‌های عاشقانه است. چه بزرگسالان و چه کودکان به وقت بیماری، هراس یا آشفتگی متمایلند تا از سوی محبوبشان مورد توجه قرار گرفته، به تسلی خاطر برسند. آشفتگی‌های پس آیند جدایی و آسیمگی‌های همجوار با فقدان یک معشوق، در تمام سنین پدیده‌ای پابرجاست و تجدید دیدار با محبوب غالباً مامنی است جهت پرورش شادی و آرامش، استحکام این مامن شادی ساز، در گرو آرامشی است که افراد نسبت به دوام رابطه در ذهن ادراک می‌کنند. در هر دو نوع رابطه تجارب و آسودگی‌ها مشترکند. خلق محبوب به سرعت به دلداده منتقل می‌شود. اعتماد ارزشمند است و افراد، فعالانه نسبت به عکس‌العمل‌های نفر مقابل در برابر رویدادها واکنش نشان می‌دهند. تماس‌های جسمی طولانی مدت، خیره شدن‌ها و مجذوب گشتن‌هایی که نسبت به خصوصیات در ذهن پدیدار می‌گردد، اهمیت تعاملات غیر کلامی، لذت بردن از راز و نیاز و زمزمه خوانی در کنار یکدیگر و...، سیمای مشابهی از این دو نوع ارتباط را برملا می‌کند.

دلبستگی می‌تواند پیکره هایی بیش از یک نفر را مرجع قرار دهد اما چه برای کودک و چه برای بزرگسالان، غالباً فقط یک شخص اصلی وجود دارد که مبنای حقیقی ایمنی به شمار می‌رود. در تمام سنین، برخورد با تناقضات و تنش‌ها، نیاز افراد به دیگری را افزایش داده، رفتارهای دلبسته مدار را تشدید می‌کند؛ چرا که همدلی بخشی تفکیک ناپذیر از دلدادگی است. در هر دو نوع رابطه، زمانی که رابطه ی دلبسته گونه دچار مشکل می‌شود و اوضاع خوب پیش نمی‌رود افراد نسبت به اموری همچون تایید نشدن و قطع حتی موقت رابطه، به حساسیت‌های فزون از حد دچار می‌گردند.

دریافت توجه، تایید و مراقبت‌ های احساسی برای هر دلبسته‌ای لذت فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد و برعکس، در تمام طول عمر گسستگی روابط عاطفی متغیری است. مهم در ایجاد تنش‌های روانی و ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات جسمانی روانشناختی. بشر از گهواره تا گور، تشنه‌ی در بر داشتن کسی است که به توجه و احساس ارزشمندی هدیه کند، زخم‌هایش را مرهم نهند، در مقاطع دغدغه ساز و دشوار زندگی تکیه‌گاهش گردد و در تاریکی‌ها او را رهبری نماید.

تاکید بر موارد فوق نباید سبب این توهم شود که دو نوع رابطه ی ذکر شده، یکسان پنداشته شوند، چرا که تمرکز بر یک روی سکه همیشه نمای دقیق واقعیت را از نظر دور خواهد کرد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات