پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

کاربردهای نظریه ی دلبستگی برای زوج درمانی

کاربری‌های نظریه ی دلبستگی برای زوج درمانی  نظریه ی دلبستگی برای برخی از اساسی‌ترین سوالات در حیطه ی روابط انسانی، پاسخ‌های معقولی ارائه کرده است؛ چگونه آدمی اسیر راهبردهای بی‌ثمری می‌گردد که او را از عشق به همسر و خانواده

کاربری‌های نظریه ی دلبستگی برای زوج درمانی 

نظریه ی دلبستگی برای برخی از اساسی‌ترین سوالات در حیطه ی روابط انسانی، پاسخ‌های معقولی ارائه کرده است؛ چگونه آدمی اسیر راهبردهای بی‌ثمری می‌گردد که او را از عشق به همسر و خانواده محروم می‌کند؟

  • چرا فاصله گزینی غالباً موجب سردی و تعاملات تعارض ساز با پیکره ی دلبستگی می‌شود؟
  • چرا در نظر هر کس برخی رویدادها در رابطه ی مشترک تعیین کننده تر از بقیه هستند؟
  • چرا عناصر مرتبط با تعریف ماهیت رابطه برای همه ی افراد یکسان نیست؟
  • و برای زوج درمانگران، مهمتر از همه ی این‌ها: چگونه می‌توان با حداکثر تمرکز، مرمت نمودن رشته‌های گرانبهای دلبستگی را تسریع کرد؟
  • نظریه دلبستگی به طور عام و طرح‌ها و یافته‌های اخیرش در مورد دلبستگی بزرگسالان به طور خاص، افق‌های نوینی جهت بررسی و شکل دهی به تعاملات ارتباطی، فراروی زوج درمانگران گسترده است.

مهم‌ترین کاربری های نظریه ی دلبستگی برای زوج درمانگران به قرار زیر است

• ارائه ی مفهوم شفاف از ماهیت بهداشت و سلامت در روابط صمیمانه و شفاف سازی مهمترین معقولاتی که دست‌اندرکار تعیین سلامتی یا اختلال در هر رابطه هستند. طبیعتاً وجود این عناصر، فرایند درمان را شکل دهی کرده، مقصد نهایی از سفر در کار زوج‌ها را معین می‌نماید. آماج عمده در زوج درمانی دلبستگی محور، بررسی امور مربوط به دلبستگی، کاهش ناایمنی‌های دلبسته مدار و تسریع و بازسازی رشته‌های تسلی بخش است. هیجان درمانگر، نمونه‌های نخستین وقایع الفت ساز که موجب ساخت اعتماد و امنیت گشته بودند را فراخوایی و باز ترسیم می‌کند. این بازنمایی‌ها ستون‌های دلبستگی ایمن پاسخگو بودن و در دسترس قرار داشتن را با خود به همراه می‌آورد. به باور من تاثیر همین وقایع هیجانی است که درمان شدگان رویکرد هیجان محور را از بازگشت بدور نگه می‌دارد و ثبات تغییرات ایجاد شده را تضمین می‌کند.

• انتخاب نگاهی غیر آسیب شناسانه به مقوله ی آشفتگی زناشویی، چنین نگرشی مشاور را در خصوص دغدغه‌ها و آسیب دیدگی‌های مراجعین به زبانی ویژه و کم نظیر مجهز می‌کند و جلسات درمانی را به پناهگاهی ایمن تبدیل کرده، یادگیری را سرعت می‌بخشد. ضمناً این رویکرد روشی قدرتمند را جهت قاب دهی مجدد به پاسخ‌های زوج‌های آشفته در اختیار قرار می‌دهد. روش مذکور خود، موجبات گرایش به تماس و پیوند جویی را فراهم و زمینه ی اجتناب از بی‌عتمادی و بیگانگی‌ها را دامن می‌زند.

• ارائه کردن روشی مفید جهت به چنگ آوردن، بر زبان جاری کردن و سپس مرتفع نمودن عناصری که رابطه را به سوی آشفتگی هدایت می‌کنند؛ مانند ترسها، هیجانات ناکارساز دلبستگی مدار و تسلیم شدن به ذهنیت‌هایی که از واسطه‌گری شان الگوهای تعامل ویژه، آشفتگی‌ها را حفظ و ابقا می‌نمایند. درمانگر به همسران کمک می‌کند که ناایمنی‌های مربوط به نیازهای دلبسته گونه‌شان را به زبان بیاورند و درباب محرومیت‌ها و فقدان اعتماد و بهم پیوستگی، روش‌های سازنده‌تری را بیازمایند. همه ی زوج درمانگران همه با دشواری‌های موجود در کار با زوج‌های آشفته، به خصوص تمرکز بر محتوای هیجان‌ها آشفته ساز، آشنایی دارند.

• طرح‌ریزی های نوین جهت درک و پرداختن موثر به بن بست ها و آسیب دیدگی های مستتر در رابطه.
سال‌ها قبل، لین هافمن اشاره کرد که: تاکنون زوج درمانی و خانواده درمانی در خصوص چگونگی تغییر دادن، عقاید زیادی مطرح کرده و این در حالی است که هنوز نظر صریحی در مورد اینکه چه چیز باید تغییر کند به دست نداده است. ما نیز بر این باوریم جستجوی اینکه چه باید تغییر کند امروز بیش از چگونگی تغییر دادن مورد نیاز است. سال‌ها درمانگران می‌دانستند که از زیر بوته‌های ارتباطات، خش خشی ناآشنا به گوش می‌رسد تا اینکه نظریهدپردازان دلبستگی با تاسی بر کارهای بالینی، نگاه خود را از شاخه‌های آسمان گرای، به ریشه‌های زمین پوی برافکندند و خاستگاه آشفتگی‌های زناشویی را شناسایی نمودند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات